• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4408 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۷ تير

برگزاري اولين دوره مسابقات موتوE

مسابقه‌اي براي محيط‌زيست

مسابقات موتور اسپورت كه شامل اتومبيلراني و موتورسواري مي‌شود، از آن دست ورزش‌هاست كه حاميان محيط‌زيست گهگداري با آن مخالفت مي‌كنند و آن را ترويج‌كننده استفاده مردم از موتورهاي بنزيني مي‌دانند. عاشقان فرمول يك و موتو جي‌پي، با تاثير گرفتن از قهرمانان‌شان و به عشق آنها به همان راهي مي‌روند كه آنها رفته‌اند. همين تلاش‌‌ها درنهايت مسبب افزودن كلاسي جديد به مسابقات اتومبيلراني و موتورسواري شده است.

فرمولE و موتو E، كلاس جديد مسابقات موتور اسپورت است. اولين مسابقه MotoE تاريخ، عصر ديروز در پيست زاكسنرينگ آلمان برگزار شد. برخلاف تصورات، اولين دوره اين مسابقات بسيار جذاب و پرهيجان بود و تماشاگران لذتي مضاعف از تماشاي آن بردند. در اولين مسابقه از فصل 2019 رقابت‌هاي MotoE و در واقع اولين مسابقه موتورهاي برقي تاريخ، نيكي تولي فنلاندي به پيروزي رسيد. در اين مسابقه پس از پنج دور به علت تصادف لورنزو ساوادوري، پرچم قرمز برافراشته شد.

شب پيش از برگزاري مسابقه بارندگي شديد باعث شده بود پيست خيس شود و به همين دليل مسوولان برگزاري به دليل مسائل ايمني تاكيد كردند كه مسابقه به جاي 8 دور در 7 دور برگزار خواهد شد. اما گويا كم كردن يك دور از مسابقه باعث نشد تا امنيت موتورسواران تامين شود و خيس شدن پيست سوانح خطرناكي را رقم زد. نيكي تولي كه تنها 23 سال سن دارد، در دور تعيين خط بهترين عنوان را كسب كرده بود و مسابقه را از جايگاه اول آغاز كرده و موفق شد تا پايان مسابقه همين جايگاه را حفظ كند تا تبديل به اولين قهرمان مسابقات MotoE شده و نامش در تاريخ اين مسابقات جاودانه شود.

البته اين مسابقه مشكلات زيادي داشت و
كم كردن يك دور از مسابقه هم كافي نبود تا از سوانح جلوگيري شود. در دور پنجم مسابقه، لورنزو ساوادوري در پيچ هشتم دچار سانحه شد و موتور 260 كيلويي انرژيكا كه در هوا معلق بود به فنس‌هاي محافظ كنار پيست برخورد كرد و آنها را از بين برد. همين امر موجب شد تا بنا به دلايل ايمني، مسابقه در همان دور پنجم متوقف شود و نيكي تولي كه در آن لحظه پيشتاز بود، به عنوان نفر پيروز اين مسابقه معرفي شود.

نيكي تولي، قهرمان اين مسابقات پيش از اين در سطح موتو2 مسابقه مي‌داد، اما به جايگاه ارزنده‌اي دست پيدا نكرده بود. او حالا وارد دنيايي جديد شده كه مي‌تواند علاوه بر افتخار، ميراثي بزرگ به‌جا بگذارد. باز شدن پاي موتورسيكلت‌هاي الكترونيكي به مسابقات، محبوبيت اين كلاس از وسايل نقليه را افزايش خواهد داد و درنهايت عاملي خواهد شد تا زميني پاك‌تر داشته باشيم.

در آينده‌اي نزديك، مسابقات رالي هم با خودروهاي هيبريدي برگزار خواهد شد تا فرهنگ استفاده از اتومبيل‌هايي با سوخت‌هاي پاك، همه‌گير شود. مشكل اصلي مسابقات اتومبيل‌ها و موتورسيكلت‌هاي الكتريكي، صداي توليد شده توسط آنهاست. از اين موتورسيكلت‌ها و اتومبيل‌ها صداي بسيار كمي در حد صداي ماشين‌هاي كنترلي توليد مي‌شود و اين براي بينندگان تلويزيوني و تماشاگران اصلا جذاب نيست. گفته شده كه غول‌هاي خودروسازي كه در زمينه توليد خودروهاي برقي فعاليت مي‌كنند، با موسيقيدان‌ها وارد گفت‌وگو شده‌اند تا صدايي خاص براي آنها ساخته شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون