آزمونهاي «چرتكه» و «كانگورو» در مدارس ممنوع است
رضوان حكيمزاده، معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش از ممنوع شدن برگزاري كليه آزمونهايي چون چرتكه، كانگورو و غيره كه فقط بر تقويت قواي ذهني دانشآموزان تمركز كرده و تربيت در آن مغفول است، خبر داد. به گزارش ايسنا، حكيمزاده گفت: برنامه درسي به معناي كليه فرصتهاي آموزشي است كه دانشآموز تجربه ميكند و فقط محدود به كتب درسي نيست. يك برنامه درسي پنهان هم داريم و ممكن است عوامل ديگري در عدم اجراي خوب برنامه درسي دخيل باشد. تلاس ما در دو سال گذشته بر اين بوده است كه بتوانيم فرصتها و تجارب يادگيري دانشآموزان را با سند تحول همسو كنيم. اجراي طرحهايي چون تكاليف مهارتي، داستانخواني و داستاننويسي و بازي و يادگيري در همين راستا بوده است. ارزشيابي كيفي توصيفي نيز با اهداف سند تحول بسيار متناسب است.
او با اشاره به عوامل تاثيرگذار بر تعليم و تربيت در مدرسه گفت: دانشآموز وارد مدرسه ميشود اما برنامههايي را در صدا و سيما مشاهده و خانواده با تبليغاتي مواجه ميشود كه ميگويد به فرزندتان كمك كنيد كه در مدرسه تيزهوشان قبول بشود. خانواده به دنبال مطالبهگري از مدرسه ميرود و اگر جواب نگيرد به سمت موسسات بيروني ميرود. خانواده مقصر نيست و آن رسانه كه اثر تربيتي دارد و تبليغ ميكند بسيار موثر است. معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: به دنبال تبرئه آموزش و پرورش نيستم، ولي يكي از عوامل موثر در تغيير جهت تربيت، همين رسانه است كه مطالبات خانواده را تغيير ميدهد. رسانه ملي براي پيشدبستاني هم تبليغ ميكند كه اگر بچههاي خود را به سمت اين موسسات ببريد از كودكي نابغه بار ميآيند. برگزاري آزمون تيزهوشان پايه هفتم نيز به چنين مسالهاي دامن ميزند در حالي كه در سند تحول تاكيد شده كه بايد به سمت آموزش و پرورش يكپارچه برويم. او با بيان اينكه اگر همراهي خانواده را به عنوان يكي از ذينفعان اصلي تعليم و تربيت داشته باشيم، برنامههايي كه در دوره ابتدايي در دست اجرا داريم بهتر پيش ميرود، گفت: اخيرا نامهاي را با رييس مركز ملي سمپاد تهيه كرديم كه به مدارس ابلاغ ميكنيم و بر اساس آن كليه آزمونهايي چون چرتكه و كانگورو و غيره كه فقط روي تقويت قواي ذهني تمركز كرده و تربيت در آن مغفول است را غيرقانوني و ممنوع اعلام ميكنيم. اگر خانوادههايي تاكنون آگاهي نداشتند حتما بايد اين مسير تغيير كند. اگر مدرسهاي اين آزمونها را اجرا كند كار غيرقانوني انجام ميدهد. حكيمزاده درباره حجم و تنوع كتب درسي نيز اظهار كرد: اگر چارچوب برنامه درسي را مدنظر قرار دهيم، اين امكان فراهم است كه متناسب با آن در تاليف كتب تنوع داشته باشيم و بررسي كنيم كه آيا اهداف را پوشش ميدهد يا خير. در سند تحول پيش بيني شده كه بايد 20 درصد محتوا را در اختيار مدرسه بگذاريم. سال قبل طرح بوم اجرا شد. اما درباره چندتاليفي گامي برداشته نشده است.