• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4417 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۷ تير

محمود واعظي در حمايت از مصاحبه اخير وزير امور خارجه:

در مورد توان دفاعي مذاكره نمي‌كنيم

گروه سياسي

 

 هيات وزيران روز چهارشنبه به رياست حسن روحاني، رييس‌جمهوري تشكيل جلسه دادند. در اين جلسه آيين‌نامه اجرايي قانون تاسيس و اداره مدارس و مراكز آموزش و پرورش غيردولتي تصويب شد. نحوه صدور مجوز تاسيس و راه‌اندازي و نيز نحوه نظارت و امور آموزشي، اداري و مالي، از جمله مواد مندرج در آيين‌نامه مذكور به شمار مي‌رود.
 به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني نهاد رياست‌جمهوري؛ همچنين با تصويب هيات وزيران، مبلغ دو هزار و ۵۰۰ ميليارد ريال اعتبار به صورت تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي از محل منابع قانون تشكيل سازمان مديريت بحران كشور، به عنوان مرحله اول اعتبارات مورد نياز بازسازي تاسيسات زيربنايي مناطق زلزله‌زده در اختيار استانداري كرمانشاه قرار مي‌گيرد تا صرف بازسازي مناطق خسارت‌ديده شود.
 در ادامه اين جلسه نيز هيات دولت از مجلس شوراي اسلامي خواست تا بررسي لوايح «موافقتنامه كشتيراني تجاري دريايي در درياي خزر بين دولت جمهوري اسلامي ايران و دولت جمهوري قزاقستان»، «اصلاح قانون بخش تعاوني اقتصاد جمهوري اسلامي ايران»، «تعيين وظايف و اختيارات وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي» و «نحوه كمك اشخاص حقيقي و حقوقي به سازمان آموزش فني و حرفه‌اي كشور» را در اولويت قرار دهد. هيات وزيران همچنين ضمن اعلام نظر در خصوص تعدادي از طرح‌هاي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، نمايندگان خود را براي پيگيري اين موضوعات تعيين كردند.البته در حين برگزاري جلسه هيات دولت علي علي‌عسگري، رييس سازمان صداوسيما كه هيچ‌ وقت در حاشيه برگزاري هيات دولت حاضر به پاسخگويي به خبرنگاران نيست، روز گذشته 3 بار از جلسه بيرون آمد و با چهره‌اي در هم كشيده مشغول صحبت با تلفن همراه شد. در چند هفته اخير اخباري مبني بر درگيري‌هاي لفظي ميان برخي اعضاي هيات دولت با رييس صداوسيما در مورد سريال پرحاشيه گاندو شنيده شده ‌بود.
از نامه خاتمي خبر ندارم
حياط پاستور اما ديروز بي‌رمق بود و اندك وزرا و معاوناني براي پاسخگويي به سوالات خبرنگاران آمدند. امروز گرچه علي ربيعي به عنوان سخنگوي دولت جلسه پرسش و پاسخي در حياط دولت برگزار نكرد، محمود واعظي در حاشيه جلسه دولت به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. يكي از اولين سوالاتي كه واعظي به آن واكنش نشان داد، صحت ادعاي وزير امور خارجه امريكا مبني بر پذيرش ايران براي مذاكره در خصوص توان موشكي بود. او توضيح داد: «بنيه دفاعي ما خط قرمز ماست و بارها اعلام كرديم كه درباره آن مذاكره نمي‌كنيم، ما از مقامات امريكا تاكنون سخنان متناقض زياد شنيديم و اين دولت امريكا از بقيه بيشتر تناقض‌گويي كرده است.» او افزود: «مصاحبه آقاي ظريف خيلي روشن است و از هيچ جاي آن چنين استنباطي نمي‌شود. به نظر مي‌رسد آنچه ما مطرح كرديم، اين است كه امريكايي‌ها خودشان1+5 را ترك كردند، در حالي كه يك فرصتي بود براي مذاكره درباره مسائل هسته‌اي كه ديدگاه ما هم در آن مشخص است. الان هم طبيعي است كه اگر امريكايي‌ها برگردند و تحريم‌ها را بردارند اين فرصت براي‌شان در 1+5 مي‌تواند به وجود آيد.»
رييس دفتر رييس‌جمهوري در پاسخ به اين پرسش كه مواضع وزراي عضو 1+5 را در نشست اخير چطور ارزيابي مي‌كند نيز تاكيد كرد: «اين اجلاسي بود و صحبتي كه كردند و بيانيه‌اي كه دادند، اين است كه تلاش كنيم در كنار روسيه و چين و اروپايي‌ها برجام را حفظ كنيم.» واعظي همچنين نسبت به سوالي در مورد اينكه آيا نامه محمدرضا خاتمي و دفاعياتش به دست رييس‌جمهوري رسيده‌ يا خير نيز ابراز بي‌اطلاعي كرد و گفت: چنين نامه‌اي را رويت نكرده‌ و در مورد آن اطلاعي ندارد.
رييس دفتر رييس‌جمهوري همچنين توضيح داد: با توجه به اينكه در هفته‌هاي اخير قيمت ارز كاهش يافته بايد منتظر پايين آمدن قيمت‌ها باشيم. او همچنين بار ديگر به تاثير جنگ رواني امريكا و برخي كشورهاي منطقه براي بالا رفتن قيمت ارز تاكيد كرد و گفت: بايد اين روند كاهشي كه شاهد آن هستيم ادامه پيدا كند، چرا كه رقم فعلي ارز نيز به هيچ‌وجه واقعي نيست.
او درباره انتصاب فريدون وردي‌نژاد به عنوان معاون سياسي دفتر رييس‌جمهوري و بازنشسته بودن او نيز توضيح داد: «ما اجازه گرفتيم و بر اساس آن عمل كرديم. ما كه نمي‌توانيم در رياست‌جمهوري يا هر جاي ديگر حركتي انجام دهيم كه خلاف قانون باشد. ما اجازه گرفتيم و همه مراحل آن هم طي شده است.»
ساعات اداري تهران تغييري نمي‌كند
رضا اردكانيان، وزير نيرو در مورد تغيير ساعات اداري در تهران به دليل گرماي هوا گفت: «در هيات وزيران بحثي مبني بر تغيير ساعت اداري در تهران مطرح شد كه با توجه به ويژگي‌هاي اين استان و وجود مراكز متعدد، تصميم گرفته شد كه تغيير ساعت انجام نشود چرا كه اين اقدام مي‌توانست موجب مشكلاتي شود.»
او ادامه داد: «قرار شد بنده و وزير كشور در جلسه‌اي به صورت جداگانه اين موضوع را بررسي كنيم. ساعت اداري در تهران مطرح شد كه با توجه به ويژگي‌هاي اين استان و وجود مراكز متعدد، تصميم گرفته ‌شد كه تغيير ساعت انجام نشود.»
تحت تاثير هيچ گروهي قرار نمي‌گيريم
منصور غلامي، وزير علوم درباره ممانعت برخي كانون‌هاي مافيايي از پذيرش دانشجو در برخي رشته‌هاي دانشگاهي گفت: «در حوزه وزارت علوم، تحقيقات و فناوري كلاس‌هاي درس استاندارد به همراه ظرفيت مشخص در هر گروه و رشته استاندارد وجود دارد و صدور مجوز دانشگاه‌ها از سوي دفتر گسترش وزارتخانه براي رشته‌ها و مركز جديد آموزش عالي، تابع شرايط و استانداردهايي است؛ بنابراين وزارت علوم تحت تاثير هيچ گروهي براي كاهش يا افزايش ظرفيت‌ها قرار نمي‌گيرد.»او همچنين درباره تعيين فرمت‌هايي خاص از سوي برخي دانشگاه‌ها براي ارايه پايان‌نامه‌ها در قالب لوح فشرده و تحميل هزينه‌هاي بالا بر دانشجويان در اين شرايط گفت: وزارت علوم، تحقيقات و فناوري الگويي براي انتقال داده لوح‌هاي فشرده تعيين نكرده است و پايان‌نامه‌ها بايد مطابق با اصول ايرانداك روي لوح فشرده ارايه شوند.
واكنش ابتكار به كمپين
«چهارشنبه‌هاي طلايي»
معصومه ابتكار، معاون امور زنان و خانواده رياست‌جمهوري در واكنش به راه افتادن كمپيني تحت عنوان «چهارشنبه‌هاي طلايي» به «اعتماد» گفت: «به هر حال كمپين‌ها و كارزارهاي اجتماعي زيادي شكل مي‌گيرند. افراد براي اعلام نظرشان چنين كمپين‌هايي تشكيل مي‌دهند و عده‌اي موافق و عده‌اي هم مخالف هستند. تشكيل كارزارهاي اجتماعي اگر واقعا مردمي و داخلي باشد، خوب است.»
او البته متذكر شد: «مشكل آنجايي پيش مي‌آيد كه در مورد برخي مسائل اجتماعي يا از خارج يا داخل اعمال نظر شود و در واقع كاملا مردمي نيست وگرنه كارزارها زياد است و با جهت‌گيري‌هاي مختلف براي ترويج يك فرهنگ ايجاد مي‌شوند؛ عده‌‌اي مي‌پيوندند و عده‌اي هم نه.» او همچنين با تاكيد بر اينكه مساله حجاب نرم دقيق قانوني ندارد، توضيح داد: «در زمينه حجاب البته دستگاه‌هاي متولي شوراي اجتماعي كشور و شوراي عالي انقلاب فرهنگي بوده كه هم قوانين و هم لوايحي را داشته و دارند و روي موضوع كار مي‌كنند.»


دولت در مورد بازداشتي‌هاي محيط‌زيستي هر كاري مي‌توانست، انجام داد

از دستگيري تعدادي از فعالان محيط‌زيست ايران قريب به دو سال مي‌گذرد و دادگاه‌هاي آنها نيز در سال 97 به اتهام جاسوسي برگزار شده است. با اين حال وزارت اطلاعات همان ابتداي موج دستگيري‌ها اعلام كرد كه به نظر اين نهاد امنيتي اين افراد مرتكب جاسوسي نشده‌اند. محمدرضا تابش، رييس فراكسيون محيط زيست مجلس و محمود صادقي از نمايندگان تهران بارها اعلام كردند كه وزارت اطلاعات در اين زمينه با ساير نهادهاي امنيتي و اطلاعاتي اختلاف‌نظر دارد. در حالي كه رييس قوه قضاييه با فعالان محيط‌زيستي دست‌كم جلسه‌اي برگزار كرده اما به نظر مي‌رسد كه دولت چندان بر نظر خود در رابطه با فعالان دستگير شده محيط‌زيستي اصراري ندارد. از همين‌رو «اعتماد» روز گذشته در حاشيه جلسه هيات دولت از محمود واعظي، رييس دفتر رييس‌جمهوري پرسيد كه چرا دولت براي اين بازداشت‌شدگان هيچ اقدامي انجام نمي‌دهد؟واعظي در پاسخ به اين پرسش گفت: «دولت نمي‌تواند هر روز در مورد يك موضوع اظهارنظر كند. وقتي سخنگوي دولت يا وزير ذي‌ربط در مورد موضوعي اظهارنظر مي‌كند يعني دولت اظهارنظر كرده است و آن قدر هم در دولت مسائل مختلف وجود دارد كه نمي‌توان صرفا روي يك موضوع متمركز شد.» او همچنين ادامه داد: «ما اعلام موضع كرديم، دستگاه ذي‌ربط گزارش تهيه و ابراز نظر كرد. اين گزارش هم به سمع و نظر قوه قضاييه، هم رييس‌جمهوري و هم رهبري رسيده است، اما بيشتر از اين كاري نمي‌توان انجام داد و بايد اجازه دهيم تا قوه قضاييه با آرامش كار خود را انجام دهد.» واعظي همچنين با تقبيح دخالت در كار ساير قوا و غوغاسالاري نيز متذكر شد: «نبايد تلاش كرد هر موضوعي با غوغاسالاري تحت تاثير قرار گيرد. همان‌طور كه دولت مخالف است، آنچه مربوط به سياست‌هاي دولت و مسائل اجرايي است با فضاسازي و غوغاسالاري ديگران را تحت تاثير قرار دهد، متعاقبا اعتقاد دارد كه هم مجلس و هم دستگاه قضا بايد بتوانند وظايف خود را در فضايي تفكيك شده و در آرامش انجام دهند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون