• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4417 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۷ تير

انتخابات هيات رييسه شوراي نگهبان برگزار شد

آيت‌الله جنتي و كدخدايي ابقا شدند

هفته‌اي كه گذشت، هفته شوراي نگهبان بود و ديروز، 26 تيرماه، سالروز تشكيل اين شورا. اما فارغ از اين مناسبت تقويمي نيز باز مي‌توان هفته‌اي كه گذشت را هفته شوراي نگهبان ناميد. هفته‌اي كه با بحث از نحوه انتخاب 5 حقوقدان معرفي‌‌شده از سوي رييس دستگاه قضا به مجلس جهت انتخاب 3 حقوقدان جديد شوراي نگهبان آغاز شد، در ادامه رهبر معظم انقلاب در حكمي، ضمن ابقاي آيات محمد يزدي و آملي‌لاريجاني به عنوان دو عضو فقيه اين شورا، حجت‌الاسلام اعرافي را نيز به عنوان يكي ديگر از فقهاي شوراي نگهبان منصوب كردند. هفته كه به ميانه راه رسيد، جلسات 3 فراكسيون سياسي مجلس با 5 گزينه پيشنهادي به عنوان حقوقدانان شوراي نگهبان برگزار شد و در ادامه، نمايندگان مجلس در جلسه علني روز سه‌شنبه، در پي انصراف يكي از 5 حقوقدان معرفي‌ شده، 3 حقوقدان جديد شوراي نگهبان را از ميان 4 گزينه باقيمانده در رقابت انتخاب كردند و در نهايت صبح ديروز، چهارشنبه اين هفته نيز اولين جلسه شوراي نگهبان در دوره يك‌ساله جديد و به ‌منظور انتخاب اعضاي هيات رييسه اين شورا برگزار شد و بر اين اساس، آيت‌الله احمد جنتي در مقام دبيري اين شورا ابقا شد و عباسعلي كدخدايي نيز علاوه بر ابقا در جايگاه قائم‌مقام دبير شوراي نگهبان، براي يك سال آينده نيز به عنوان سخنگوي اين شورا انتخاب شد.
بنا بر اخباري كه از سوي شوراي نگهبان در اختيار رسانه‌ها قرار گرفته است، روز گذشته انتخابات هيات رييسه اين شورا با حضور فقها و حقوقدانان عضو شوراي نگهبان برگزار شد و در جريان اين انتخابات، آيت‌الله احمد جنتي با راي اكثريت اعضا براي يك سال ديگر به عنوان دبير شوراي نگهبان ابقا شد. همچنين در اين جلسه، انتخابات قائم‌مقام دبير شوراي نگهبان نيز برگزار و طي آن عباسعلي كدخدايي به مدت يك سال ديگر به عنوان قائم‌مقام دبير از سوي اعضاي شوراي نگهبان انتخاب شد. در جلسه ديروز شوراي نگهبان همچنين كدخدايي با راي اعضاي شوراي نگهبان براي دوره يك‌ساله پيش‌رو، به عنوان سخنگو ابقا شد. اين در حالي است كه بر اساس آيين‌نامه داخلي شوراي نگهبان، انتخابات هيات رييسه اين شورا، هر ساله برگزار و طي آن هيات رييسه جديد براي فعاليت يك‌ساله انتخاب مي‌شوند.
حال در واپسين روزهاي تيرماه 98 و در شرايطي كه قرار است در نخستين‌ روزهاي اسفندماه امسال، انتخابات يازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي در سراسر كشور و زيرنظر شوراي نگهبان برگزار شود، مي‌توان گفت كه تركيب ناظران اين انتخابات تكميل شده و علاوه بر آن، تكليف اركان هيات رييسه شوراي نگهبان نيز براي يك‌سال آينده با راي اعضا مشخص شده و حال، تنها مانده، كانديداها و متقاضيان ورود به مجلس يازدهم، با طي كردن مراحل نام‌نويسي در اين انتخابات، براي حضور در اين رقابت انتخاباتي اعلام آمادگي كنند تا نوبت به شوراي نگهبان برسد و چنانكه به‌ ويژه اين روزها به ‌كرات از سوي حقوقدانان و فقهاي شوراي نگهبان و همچنين آيت‌الله جنتي، دبير اين شورا مورد تاكيد قرار گرفته است، شوراي نگهبان با رعايت «مر قانون» و به ‌دور از گرايش‌هاي جناحي احتمالي برخي اعضا نسبت به بررسي صلاحيت نامزدهاي انتخابات اقدام كند و زمينه برگزاري انتخاباتي پرشور در واپسين ماه سال جاري را فراهم آورد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون