• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4421 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱ مرداد

مقام معظم رهبري روساي جديد بنياد مستضعفان و كميته امداد امام خميني را منصوب كردند

پرويز فتاح به بنياد رفت، مرتضي بختياري جاي او را گرفت

مقام معظم رهبري روز گذشته در احكامي جداگانه، روساي جديد بنياد مستضعفان انقلاب اسلامي و كميته امداد امام خميني را منصوب كرد. براساس اين احكام، پرويز فتاح كه پيش از اين رياست كميته امداد را برعهده داشت براي يك دوره پنج‌ساله به‌عنوان رييس جديد بنياد مستضعفان، جايگزين محمد سعيدي‌كيا شد. همچنين مرتضي بختياري، قائم‌مقام پيشين آستان قدس رضوي به رياست كميته امداد منصوب شد. از چند وقت پيش و نزديكي به پايان دوره پنج‌ساله رياست محمد سعيدي‌كيا در بنياد مستضعفان، گزينه‌هاي زيادي درباره رياست جديد اين بنياد مطرح شد. حتي زمزمه‌هايي از حضور محمدباقر قاليباف به عنوان رييس جديد بنياد مستضعفان هم مطرح شد اما از ميان گزينه‌هاي احتمالي اين بنياد، پرويز فتاح بود كه درنهايت به اين سمت منصوب شد.

بنياد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامي يا بنياد مستضعفان موسسه‌اي غيرانتفاعي در ايران است كه پس از شركت ملي نفت ايران، دومين موسسه اقتصادي بزرگ محسوب مي‌شود. اين بنياد، يك‌ماه پس از انقلاب اسلامي، به فرمان امام خميني(ره) با هدف تجميع اموال و دارايي‌هاي مصادره شده و تخصيص آن به نيازمندان، راه‌اندازي شد. در سال ۶۷ به بنياد جانبازان تغيير نام داد و در سال ۸۸ درپي تشكيل بنياد شهيد و امور ايثارگران، نام آن به شكل كنوني تغيير پيدا كرد. بنياد مستضعفان از لحاظ حقوقي، نه شركتي دولتي محسوب مي‌شود و نه خصوصي؛ بلكه موسسه‌اي ناسودبر است كه دولت اجازه دخالت در امور آن را ندارد و در قبال عملكردش، تنها بايد به رهبر انقلاب پاسخگو باشد.

محمد سعيدي‌كيا، آخرين رييس اين بنياد، تيرماه 93 با حكمي از جانب مقام معظم رهبري به سمت رياست بنياد مستضعفان انقلاب اسلامي منصوب شد. پيش از او نيز علينقي خاموشي، محمدعلي رجايي، ميرحسين موسوي، محسن رفيق‌دوست و محمد فروزنده رياست اين بنياد را برعهده داشته‌اند و حالا اين صندلي به پرويز فتاح رسيده تا او پس از 4 سال رياست در كميته امداد امام خميني، حالا توانايي‌هايش در بنياد مستضعفان را محك بزند.

پرويز فتاح كيست؟

سيدپرويز فتاح قره‌باغ كه كارشناس مهندسي عمران از دانشگاه صنعتي شريف و كارشناس ارشد مهندسي صنايع از دانشگاه صنعتي اميركبير است، فعاليت سياسي‌اش را از جهاد سازندگي آذربايجان‌غربي آغاز كرد و بعد از آن به سپاه پاسداران پيوست. او كه عملكردي مثبت و روشن در ساخت سد كرخه داشت، در دولت نهم و در دور اول رياست‌جمهوري محمود احمدي‌نژاد به دولت رفت و از سال ۸۴ تا ۸۸ به عنوان وزير نيرو فعاليت كرد. با وجود ادامه دولت احمدي‌نژاد براي يك دوره چهار ساله ديگر اما پرويز فتاح همكاري‌اش به عنوان وزير نيرو را با احمدي‌نژاد ادامه نداد و سال 88 از دولت جدا شد تا به عنوان مديرعامل بنياد تعاون سپاه فعاليت‌ كند. فتاح از سال 94 تا تيرماه 98 هم به عنوان رييس كميته امداد امام خميني مشغول به فعاليت بود. پرويز فتاح باوجود نزديكي به اصولگرايان، در مدت رياست‌جمهوري حسن روحاني همواره از دولت او دفاع كرده است. او در چند مقطع در حمايت از رييس‌جمهور صحبت كرده و معتقد است كه «ما از مواضع آقاي روحاني بايد تشكر كنيم» و «همه ما موظف هستيم به دولت روحاني كمك كنيم.» فتاح حتي يك‌بار در حمايت خود از دولت گفته بود كه دولت در بودجه 97 «سنگ تمام» گذاشته است.يكي از انتقاداتي كه دوره رياست فتاح بر كميته امداد مطرح شد، استفاده از منابع اين نهاد در جهت انتخابات بود كه فتاح در واكنش به مباحث مطرح شده با اعلام مخالفت با هرگونه فعاليت‌هاي سياسي در كميته امداد اين موضوع را رد و عنوان كرد كه در انتخابات گذشته رياست‌جمهوري هيچ‌گونه گزارش دخالت سياسي به دستش نرسيده و منزلت اين نهاد را براي سكو شدن ديگران پايين نمي‌آورد. به گزارش ايسنا، فتاح همچنين براي اين ادعاي خود مستندي آورد و گفت كه در انتخابات پيشين مجلس با ۹۰ نفر از نيروهاي خود به علت فعاليت‌هاي سياسي برخورد كرده و خواسته همه آنها را اخراج كند كه بسياري واسطه شدند اما درنهايت ۱۷ نفر را اخراج كرده است.

فتاح؛ گزينه بالقوه اصولگرايان براي پاستور

در اين سال‌ها بارها فتاح به عنوان گزينه رياست‌جمهوري مطرح شده است. او حتي در انتخابات 96 هم به عنوان يكي از رقيبان روحاني در فهرست اوليه نامزد‌هاي انتخابات رياست‌جمهوري قرار گرفت. او مديري است كه در 4 نهاد بزرگ در ايران (دولت، بنياد تعاون سپاه، آستان قدس رضوي و بنياد مستضعفان) فعاليت كرده و اتفاقا در هر 4 حوزه عملكردي نسبتا مثبت داشته است. برخي معتقدند كه او باتوجه به عملكرد خوبش در كميته امداد، گزينه بالقوه اصولگرايان براي پيروزي در انتخابات 1400 خواهد بود. البته فتاح پيش از اين هم بارها در جريان انتخابات‌ها در ليست كانديداهاي احتمالي قرار داشت و هر بار تاكيد داشت كه تمايلي براي ورود به عرصه انتخابات ندارد. فتاح مهرماه 96 در گفت‌وگويي با تسنيم به اين سوال تسنيم كه براي 1400، برنامه‌اي براي رياست‌جمهوري داريد، پاسخ داده بود: «اگر عمر باشد من يك راي دارم و چون وظيفه داريم در اين امر بزرگ ملي مشاركت كنيم، حتما به‌عنوان يك راي‌دهنده، حضور خواهم داشت و كنار نخواهم كشيد.» حالا هم كه باتوجه به انتصابش به‌عنوان رييس بنياد مستضعفان، اگر بخواهد در انتخابات 1400 كانديدا شود، بايد از اين سمت استعفا كند و شايد همين موضوع احتمال حضور او در انتخابات 1400 را تا حدودي كم كند.

بختياري جايگزين فتاح مي‌شود

با رفتن پرويز فتاح از بنياد مستضعفان، جاي او را مرتضي بختياري مي‌گيرد. بختياري قائم‌مقام پيشين آستان قدس رضوي بود كه در تاريخ ۱۱ دي‌ماه 97 سيدرضا فاطمي امين جانشينش شد و با حكم حجت‌الاسلام رييسي، توليت وقت آستان قدس، به عنوان مشاور و دستيار ويژه او منصوب شد. در سوابق مرتضي بختياري، مديركلي دادگستري استان خراسان، فارس و رييس سازمان زندان‌ها ديده مي‌شود. او هم البته همچون فتاح سابقه وزارت در دولت احمدي‌نژاد را دارد. مرتضي بختياري كه در دور اول رياست‌جمهوري احمدي‌نژاد به عنوان استاندار اصفهان مشغول به كار بود، در دولت دوم هم با احمدي‌نژاد ماند و به عنوان وزير دادگستري به كارش ادامه داد. سيدمرتضي بختياري در سال 88 و توسط محمود احمدي‌نژاد به عنوان وزير پيشنهادي دولت دهم براي وزارت دادگستري به مجلس معرفي شد و در روز ۱۲ شهريور همان سال با كسب اكثريت آرا به وزارت رسيد. بختياري همچنين پس از انتصاب رييسي، به‌عنوان رييس قوه قضاييه، به عنوان رييس حوزه رياست اين قوه منصوب شد و حالا قرار است جانشين پرويز فتاح در كميته امداد شود. كميته امداد امام خميني، به دستور امام خميني، در اسفند ۱۳۵۷ براي پشتيباني از محرومان و مستضعفان و توانمندسازي آنها تاسيس شد. كميته امداد امام خميني به عنوان نهادي انقلابي و از نوع موسسات ناسودبر و عام‌المنفعه - عمومي غيردولتي است و تحت نظارت مقام معظم رهبري قرار دارد كه مركز اصلي آن در تهران است و در تمامي شهرستان‌ها و اكثر بخش‌هاي كشور و در برخي نقاط خارج از كشور داراي شعبه است. حال باتوجه به عملكرد قابل‌توجه پرويز فتاح بايد ديد، مرتضي بختياري به عنوان رييس جديد اين كميته، چه خواهد كرد.

 


جناب آقاي مهندس پرويز فتاح دام توفيقه

با پايان گرفتن دوره مسووليت جناب آقاي مهندس سعيدي‌كيا در بنياد مستضعفان و با تقدير و تشكر فراوان از مديريت پرتلاش و مبتكرانه‌ ايشان، جنابعالي را براي مدت 5 سال به رياست آن بنياد و آقاي سعيدي‌كيا را به رياست هيات امناي آن منصوب مي‌كنم.

اهمّ توصيه‌هاي اينجانب اولا اهتمام به توانمندسازي تهيدستان و مصروف كردن اين امانت ملّي در جهت آباداني و پيشرفت جامع مناطق محروم، و ثانيا رعايت دقيق بندهاي اقتصاد مقاومتي، و ثالثاً به‌كارگيري نيروهاي جوان و متخصص و انقلابي و جريان‌سازي فعاليت جهادي در همه‌ بخش‌هاي اين بنياد است.

توفيقات شما را از خداوند متعال مسألت مي‌كنم.

جناب آقاي سيدمرتضي بختياري دام توفيقه

اكنون كه جناب آقاي مهندس فتاح به مسووليت ديگري منصوب شده‌اند به پيشنهاد هيات امناي محترم و با آگاهي از صلاحيت‌هاي ديني و اخلاقي و مديريتي جنابعالي، شما را به رياست كميته‌ امداد امام خميني منصوب مي‌كنم. توجّه به محورهاي مذكور در حكم مديريت آقاي فتاح، توصيه حتمي اينجانب است. تاكيد مي‌شود كه دو محور: توانمندسازي و ايجاد درآمد با ثبات براي خانواده‌هاي تهيدست و رعايت كرامت و حرمت كمك‌شوندگان را در صدر اقدامات خويش قرار دهيد. بهره‌گرفتن از همكاري نيروهاي جوان و مومن و انقلابي توصيه‌ موكد ديگر اينجانب است.توفيقات جنابعالي را از خداوند متعال مسألت مي‌كنم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون