• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4421 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱ مرداد

برخيز و اول بكش (238) فصل بيست و سوم

انتقام از مغنيه- هسته‌هاي خاموش فعال مي‌شوند

نويسنده: رونن برگمن / ترجمه: منصور بيطرف

پاسخ اسراييل بمباران دهكده‌هاي شيعه‌نشين و تقويت نيروهايش در جنوب لبنان بود. اسراييلي‌ها اميدوار بودند كه اين پايان دوره جنگ باشد و اينكه حزب‌الله در پاسخ به كشته شدن موسوي حداقل احساسش به طور موقت با به نمايش درآوردن نيروهايش ارضا شده باشد.

هر چند كه مغنيه در حال طراحي چيزي فراتر از يك حمله چند روزه راكتي بود: او در نظر داشت كه هزاران اسراييلي كه در اطراف جهان به عنوان ديپلمات و ديگر مقامات دولتي و نيز جوامع يهودي در ديگر نقاط جهان را كه اسراييل امنيت آن را نيمي از مسووليت خود برمي‌شمرد، مورد حمله قرار دهد و بكشد. براي او ميدان نبرد جهاني بود. مغنيه مي‌خواست كه قواعد بازي را دوباره بنويسد. هر حمله به هر دارايي مهم حزب‌الله يك پاسخ نه فقط به آنچه كه او و نصرالله آن را «منطقه» (اسراييل و لبنان) مي‌ناميدند در بر داشت بلكه فراتر از منطقه هم بود: هدف‌هاي اسراييلي و يهودي در سراسر جهان.

او اول در تركيه ضربه زد. در سوم مارس سال 1992 يك انفجار در نزديكي كنيسه‌اي در استانبول روي داد. اما به طور معجزه‌آسايي فردي كشته نشد. 4 روز بعد، آهود سادان، سرپرست امنيتي در سفارت اسراييل زماني كه يك بمب در زير خودرويش كه توسط گروهي كه خود را حزب‌الله تركيه مي‌ناميدند كار گذشته شده بود، كشته شد. بعد از آنجا، مغنيه آرژانتين را هدف قرار داد.
در 17 مارس يك تروريست يك خودرو را در خارج از سفارت اسراييل در بوينس آيرس منفجر كرد كه 29 نفر از جمله 4 اسراييلي، 5 يهودي آرژانتيني و 20 كودك كه در دبستان جنب سفارت بودند، كشته شدند. 242 نفر ديگر هم مجروح شدند. سازمان جهاد اسلامي در بيانيه‌اي كه به آژانس‌هاي خبري غربي در بيروت ارسال كرد، مسووليت اين عمليات را بر عهده گرفت و اظهار كرد كه آن عمليات به يادبود، حسين، پسر موسوي كه همراه با پدرش در خودرو سوخت صورت گرفته و اينكه اين «يكي از ضربات مداوم جنگ بي‌پاياني است كه عليه اسراييل جنايتكار دشمن صورت گرفته است و تا زماني كه اسراييل از هستي محو نشود، متوقف نخواهد شد.» اسراييلي‌ها متعجب بودند از اينكه چگونه مغنيه به سرعت توانسته تا در تركيه و آرژانتين حملات را كامل كند. فقط بعدا مشخص شد كه او اين عمليات و مطمئنا عمليات ديگر را از سال‌ها قبل طراحي كرده تا در زماني كه موقعش برسد به اجرا درآورد. در يك تحقيقات عميقي كه توسط موساد و مركز ضد تروريستي سيا صورت گرفته بود، فاش شد كه گروهي كه بمب‌گذاري بوينس‌آيرس را انجام داده بودند يكي از 45 هسته خاموشي بودند كه در سراسر جهان از جمله اروپا و ايالات متحده توسط «ابزار تحقيقاتي مخصوص- واحد 0» حزب‌الله مستقر شده بودند. اين نام رمزي براي نيروي بخش نخبگان شبه‌نظاميان كه بين 200 تا 400 نفر از بهترين و مقاوم‌ترين جنگجويانشان بودند، مي‌شد.

توضيح: استفاده از واژه تروريست‌هاي فلسطيني براي حفظ امانت در ترجمه است

نه اعتقاد مترجم و روزنامه

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون