• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4425 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۶ مرداد

وزير كار، تعاون و رفاه اجتماعي:

اشتغال روستايي 20 درصد رشد كرد

گروه اقتصادي

وزير كار، تعاون و رفاه اجتماعي در حاشيه همايش ملي مهارت، سرباز و اقتدار ملي به بيان توضيحاتي در خصوص بيكاري، نرخ مشاركت در فصل بهار و ميزان تسهيلات اعطايي براي رونق توليد در بخش‌هاي مختلف به خصوص بخش روستايي در اقتصاد پرداخت. محمد شريعتمداري در اين همايش از تشكيل كار گروهي براي شناسايي دهك‌هاي پردرآمد و حذف آنها نيز خبر داد.

كاهش بيكاري يكي از دغدغه‌هاي سياستمداران و تصميم‌گيران است. شريعتمداري درحاشيه اين همايش با مراجعه به آخرين گزارش مركز آمار، تعداد بيكاران كشور را بيش از دو ميليون نفر عنوان كرد كه نسبت به سال قبل كاهش داشته است. شريعتمداري تاكيد كرد كه تعداد بيكاران، همان ميزاني است كه از قبل پيش‌بيني شده است. طبق آخرين گزارش مركز آمار، نرخ بيكاري استان تهران در سه ماهه اول امسال ۱۰.۱ دهم اعلام شد كه نسبت به سه ماهه اول سال گذشته كه ۱۲.۳ دهم بوده ۲.۲ دهم كاهش پيدا كرده است. در قسمت ديگري از اين گزارش، ميانگين نرخ بيكاري كشور در سه ماهه اول سال جاري ۱۰.۸ دهم اعلام شده است. شريعتمداري به سهم اشتغال روستاييان از كل اشتغال نيز اشاره كرد. بر مبناي صحبت‌هاي وزير كار، تعاون و رفاه اجتماعي‌، سهم اين بخش از كل اشتغال از سه درصد سال قبل به 23.5 درصد در آخرين آمار اشتغال رسيده است.

او دليل ديگركاهش نرخ بيكاري را كاهش نرخ مشاركت يا استفاده از وام‌هاي ارزان‌قيمت 4 درصد و 6 درصد در محيط روستاها دانست. به گفته شريعتمداري، گرچه ميزان سرمايه‌گذاري داخلي و خارجي طي دو سال گذلشته كاهش يافته، ولي با استفاده از روش‌هاي جايگزين مانند منابع ارزان‌قيمت براي توسعه اشتغال در شهر‌هاي زير ۱۰ هزار نفر، ميزان اشتغال بهتر شده است.

پيش‌تر رييس فراكسيون توليد و اشتغال مجلس پيشنهادي درباره تخصيص سالانه 500 ميليون دلار از صندوق توسعه براي اشتغال روستايي‌ها خبرداده بود. اما مجوز مربوطه براي آن صادر نشده بود.

اما عيسي منصوري، معاون وزير كار ارديبهشت ماه از تداوم پرداخت تسهيلات روستايي در سال 98 خبر داد و همچنان بر برداشت سالانه 500 ميليون دلار از صندوق ملي به اشتغال روستايي تاكيد داشت. هرچند او از دو سناريو براي اشتغال سال 98 در سطح ملي نيز پرده برداشت و گفت: يك سناريو مبتني بر برنامه ششم و اختصاص 25هزار ميليارد تومان براي ايجاد يك ميليون شغل است و ديگري بر مبناي واقعيات و شرايط كشور است كه بعد از تصويب در شوراي عالي اشتغال اطلاع‌رساني خواهد شد.

شريعتمداري در بخش ديگري از سخنان خود از عواملي همچون بهبود فضاي كسب و كار و رونق واحد‌هاي توليدي و تامين سرمايه در گردش و سهولت در نظام‌هاي تأمين اجتماعي و پرداخت مطالبات و نيز ماليات توليدگران به عنوان روش‌هاي موثر براي ايجاد اشتغال نيز سخن گفت.

وزير كار همچنين به بحث مهارت‌آموزي دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها و نيز مشاغل خانگي اشاره كرد و گفت: از محل مشاغل خانگي و آموزش واقعي در محل كار 93 هزار نفر آموزش ديده و مشغول كار شده‌اند و محصولات آنها در 32 نمايشگاه عرضه مستقيم ارايه شده است.

اما بخش ديگر سخنان او كه نويدبخش به نتيجه رسيدن تلاش‌هاي چند ساله دولت است، تشكيل كارگروهي براي حذف يارانه دهك‌هاي پردرآمد بود.

وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي در اين خصوص گفت: دولت مصوبه‌اي دارد كه كارگروهي با مشاركت سازمان برنامه و بودجه، وزارت كشور با محوريت استانداران و فرمانداران و وزارت فناوري اطلاعات و ارتباطات شكل گرفته كه وظيفه اين كارگروه شناسايي دهك‌هاي بالاي درآمدي است كه نيازي به يارانه ندارند و يارانه آنها با محوريت استانداران، حذف شده و اگر منابعي از اين طريق به دست‌ آيد، با محوريت استانداران براي ايجاد اشتغال در همان استان‌ها اقدام شود. هر‌چند شريعتمداري درپايان سخنان خود بر به تصويب رسيدن اين آيين نامه تاكيد داشت، اما به نظر مي‌رسد عزم دولت براي ايجاد منابع جديد مالي با شرايط فعلي جدي‌تر شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون