• ۱۴۰۳ شنبه ۲۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4425 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۶ مرداد

چرا جمع‌آوري آنتن‌هاي موبايل خيانت به مردم است؟

هنگامي كه اصرار و پشتكار برخي افراد يا نهادها براي جمع‌آوري آنتن‌ BTS از يك ساختمان يا نقطه خاص را مي‌بينيم؛ تعجب مي‌كنيم چگونه است به اسم سلامتي و نجات جان مردم؛ حاضرند به آنها خيانت كنند؟!

هنوز شاهديم در يك شبكه اجتماعي كاربري با انتشار فيلم‌هاي ساختگي در پي اغواي مسوولان براي جمع‌آوري آنتن نزديك خانه‌اش است يا اينكه در شبكه‌اي از صدا و سيما، يك كارشناس خطرات امواج راديويي آنتن‌هاي موبايل را متذكر مي‌شود و خواستار جمع‌آوري آنهاست.

در حالي‌ كه سراسر دنيا از توسعه شبكه‌هاي ارتباطي و افزايش آنتن‌ها و دكل‌هاي مخابراتي استقبال مي‌كنند؛ ما در ايران هنوز بر سر جمع‌آوري آنتن‌هاي BTS بحث، تبادل‌نظر و تضاد آرا داريم؛ بدون اينكه از جمع‌آوري آنتن‌ها در تهران و برخي شهرستان‌ها در يك بازه تاريخي درس گرفته باشيم.

در سال ۱۳۹۴، شهرداري تهران در پي بروز اختلافاتي با اپراتورهاي تلفن همراه و تصميم شوراي شهر وقت، اقدام به جمع‌آوري خودسرانه آنتن‌هاي BTS در برخي نقاط و به‌زعم خودش بدون مجوز گرفت. بلافاصله پس از قطع و جمع‌آوري اين آنتن‌ها، شاهد كاهش آنتن‌دهي، قطع و وصل مداوم ارتباط، مشكل ارسال پيام كوتاه و بروز اشكال در اتصال اينترنت بوديم. در آن برهه، شوراي شهر تهران اعتقاد داشت تهران نبايد مزرعه دكل‌هاي BTS شود و وظيفه خود مي‌دانست با افزايش تعداد آنتن‌هاي موبايل مبارزه كند. اولين آثار اين جمع‌آوري محدود آنتن‌ها در كيفيت ارتباطات مردم بروز پيدا كرده و رسانه‌ها از نارضايتي و شكايت مردم خبر دادند. كاربران در اظهارنظرهاي خود گفتند؛ دقيقا پس از جمع‌آوري آنتن BTS نزديك خانه‌شان، اشكالاتي مانند قطع ارتباط در وسط صحبت، تلاش‌هاي چندباره براي برقراري تماس يا نرسيدن پيامك بروز كرده است. هنگامي كه در يك منطقه، تعداد آنتن‌هاي BTS بيشتري نصب شده باشد؛ كيفيت آنتن‌دهي، ارتباطات و سرعت اينترنت بهتر مي‌شود چون سرانه هر آنتن براي تعداد كاربران كاهش پيدا خواهد كرد. امروزه، ارتباط جزو مايحتاج اصلي انسان بوده و مي‌تواند لطمات سنگيني به زندگي افراد بزند و تا اين مشكل برطرف شود، از دغدغه آنها كاسته نمي‌شود. اين سابقه تاريخي نشان داد، جمع‌آوري آنتن‌هاي موبايل در نخستين گام كيفيت زندگي مردم را تحت تاثير قرار مي‌دهد و باعث نارضايتي آنها خواهد شد. در بسياري از كشورها، آنتن‌هاي BTS از اهميت بسيار بالايي برخوردار بوده و همانند يك درخت، تخريب، آسيب‌رساني و جمع‌آوري‌ آنها جرم شناخته مي‌شود و دولت مصمم به عنوان مدعي‌العموم در پي مجازات خاطيان است. چون حذف يك آنتن را مساوي با آسيب‌‌رساني به سلامت شهروندان مي‌داند. در برخي كشورهاي اروپايي از جمله آلمان، اگر اپراتورها تعداد مشخصي آنتن را در يك منطقه نصب نكرده باشند؛ با جريمه‌هاي بسيار سنگيني روبه‌رو مي‌شوند چون دولت و متوليان بهداشت مي‌دانند كمبود حتي يك آنتن BTS در شهر مي‌تواند چند هزار نفر را در معرض خطرات امواج راديويي با چگالي توان بالا قرار دهد. در حالت عادي و با رعايت استانداردها، چگالي توان سيگنال‌هاي راديويي يك‌صدم استاندارد مشخص شده توسط سازمان بهداشت جهاني و نهادهاي ديگر است اما وقتي يك آنتن حذف مي‌شود؛ گوشي‌هاي موبايل بايد انرژي بيشتري مصرف كنند تا به آنتن‌ BTS دورتري وصل شوند؛ بنابراين شاهد چند برابر شدن چگالي توان سيگنال‌ها و افزايش خطرات اين پرتوها براي انسان‌ها هستيم. به علاوه، با جمع‌آوري يك آنتن BTS، ساكنان آن منطقه هم خسارت ديده و هم با مشكل پوشش‌دهي شبكه روبه‌رو مي‌شوند. هنگامي كه اپراتورهاي موبايل در كشور انگليس شروع به فعاليت كردند؛ بر اساس برخي شايعات، اين نگراني به وجود آمد كه ممكن است آنتن‌هاي BTS براي شهروندان مضر باشند. اما تحقيقات ده‌‌ساله دانشگاه‌ها و مراكز علمي نشان مي‌داد امواج ايستگاه‌هاي موبايل و آنتن‌هاي BTS خطر جدي را متوجه انسان نمي‌كند.

در آن زمان، سازمان بهداشت جهاني (WHO) نيز با انتشار گزارشي رسما اعلام كرد؛ افزايش آنتن‌هاي BTS براي مردم بهتر است: «هر چه فاصله دستگاه‌هاي موبايل از آنتن‌هاي BTS بيشتر باشد، ميزان توان‌دهي گوشي‌هاي موبايل بيشتر مي‌شود، زيرا گوشي‌ براي پيدا كردن آنتن مجبور است توان بيشتري ارسال كند.» سازمان بهداشت جهاني مي‌گويد: هرچه آنتن‌هاي BTS به تلفن‌هاي همراه نزديك‌تر باشند؛ تلفن براي دريافت سيگنال‌ها انرژي كمتري مصرف مي‌كند كه هم باعث صرفه‌جويي در باتري مي‌شود و هم پرتوهاي الكترومغناطيس مضر كمتري دريافت مي‌شود. در حقيقت، جمع‌آوري يك آنتن BTS مي‌تواند موجب داغ‌تر شدن گوشي‌ها و كاهش قدرت آنتن‌دهي و تشعشعات قوي‌تري در فضا منتشر شود. در حال حاضر انگليس يكي از كشورهاي پيشرو در صنعت موبايل و اينترنت همراه است. در دست همه مردم اين كشور يك گوشي موبايل است و به اينترنت 4G متصل هستند. اپراتورهاي موبايل در اين كشور، براساس استانداردهاي تعيين شده اقدام به نصب و افزايش تعداد ايستگاه‌هاي BTS كرده و هر روز بر كيفيت ارتباطات مردم افزودند. مخالفان افزايش آنتن‌هاي BTS، اپراتورهاي موبايل را متهم به عدم پيش‌بيني، آينده‌نگري و مكان‌يابي درست در نصب آنتن‌ها و توسعه شبكه مخابراتي مي‌كنند. اگر كوچك‌ترين آشنايي با شبكه‌هاي مخابراتي و نحوه كار آنتن‌هاي موبايل داشته باشيم؛ متوجه خواهيم بود مشكل اصلي اپراتورها در مكان‌يابي درست نصب آنتن‌هاي BTS نيست. اپراتورها طي سال‌ها مطالعه و اندازه‌گيري، براساس اصول و استانداردهاي جهاني تلكام اقدام به تعيين مكان‌هاي مناسب براي نصب ايستگاه‌هاي BTS كردند، ولي معماري شهرها و ساختمان‌ها ايستا نيست. هر روز ساخت‌وسازهاي جديدي صورت مي‌گيرد و برج‌هايي سر از خاك بيرون آورده و آسمان را مي‌شكافند. ساختماني فرو مي‌ريزد و بزرگ‌تر، مستحكم‌تر و بلندتر ساخته مي‌شود. تراكم‌سازي و افزايش جمعيت شهري در كنار نوسازي بافت‌هاي فرسوده باعث مي‌شوند، اپراتورها براي حفظ كيفيت شبكه و پوشش‌دهي خود، اقدام به نصب آنتن BTS بيشتر كنند. هنگامي كه يك ساختمان ويلايي خراب مي‌شود و يك برج چند ده واحدي در آن ساخته مي‌شود؛ تصور كنيد در يك خيابان و محله جمعيت شهري چقدر افزايش يافته و همه اين افراد موبايل در دست دارند و بايد به آنتن‌ها وصل شوند ولي زيرساخت گذشته مورد استفاده قرار مي‌گيرد. با اندكي تامل و مطالعه مي‌توان فهميد مرز خدمت يا خيانت به مردم در جمع‌آوري يك آنتن BTS يا ممانعت از نصب يك آنتن جديد چقدر باريك است. گاهي فردي با قرار دادن پشت‌بام ساختمان و خانه خود در اختيار اپراتورها، ضمن درآمدزايي باعث بهبود كيفيت ارتباطات همسايگان و زندگي راحت‌تر آنها مي‌شود و گاهي فردي با ايجاد هرگونه مزاحمت و شكايت از يك آنتن، اسباب جمع‌آوري آن را مهيا كرده و بعد شاهد بروز انواع مشكلات ارتباطي در منطقه خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون