• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4425 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۶ مرداد

تركيب دستمزد در بخش كشاورزي

براساس گزارش مركز آمار و اطلاعات راهبردي وزارت كار از وضعيت دستمزد نيروي انساني شاغل در بخش كشاورزي، كمترين ميزان دستمزد روزانه را كارگران ميوه‌چين و بيشترين متوسط دستمزد روزانه را كارگران دروگر غلات و نشاكار دريافت كرده‌اند.

مزد كارگران كشاورزي شامل وجه نقد بوده و در مواردي كه به جاي تمام يا قسمتي از آن غذا يا سهمي از محصول داده شده باشد، ارزش ريالي آن به قيمت روز پرداخت، برآورد و به وجه نقد اضافه مي‌شود.

مركز آمار ايران همه ساله طرحي را با عنوان «قيمت فروش محصولات و هزينه خدمات كشاورزي در مناطق روستايي كشور» همزمان با اجراي طرح «آمارگيري از قيمت خرده‌فروشي‌ها و خدمات مصرف خانوار روستايي» انجام مي‌دهد كه نتايج آن شامل اطلاعات مربوط به ۱۱۷ قلم محصول زراعي، باغي و دامي، ۱۰ قلم خدمت ماشيني و ۷ قلم خدمت نيروي انساني است و اين اطلاعات از مراجعه به آبادي نمونه در هر دوره آمارگيري به دست آمده است.

در همين راستا مركز آمار و اطلاعات راهبردي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي به دليل اهميت و كاربرد اطلاعات مربوط به دستمزد نيروي انساني شاغل در بخش كشاورزي در تداوم روابط بين كارگر و كارفرما و تعيين قيمت تمام شده محصولات، به بررسي آمار و اطلاعات حاصل از اين طرح، پرداخته است. نتايج طرح مذكور درخصوص مزد روزانه كارگران مشاغل منتخب كشاورزي (۷ شغل) حاكي از آن است كه بيشترين مزد روزانه در ميان مردان را «كارگر دروگر غلات» با ۸۱ هزار و ۷۸۱ تومان و كمترين مزد روزانه را «كارگر ميوه‌چين» با ۵۳هزار و ۴۷۲ تومان دريافت كرده است؛ بيشترين مزد روزانه در ميان زنان نيز به «كارگر نشاكار» با ۷۵ هزار و ۲۶۵ تومان و كمترين مزد روزانه زنان همچون مردان به «كارگر ميوه‌چين» با ۴۰ هزار و ۷۴۴ تومان اختصاص داشته است.

باتوجه به متوسط مزد روزانه در استان‌هاي كشور، بالاترين مزد روزانه براي مردان مربوط به «كارگر وجين‌كار و تنك‌كار» در استان گيلان با ۱۲۰هزار و ۸۹۹ تومان و پايين‌ترين مزد روزانه مربوط به «كارگر نهركش و مرزبند» در استان خراسان‌جنوبي با ۳۰ هزار تومان است. بالاترين مزد روزانه براي زنان در بين استان‌هاي كشور نيز مربوط به «كارگر وجين‌كار و تنك‌كار» در استان گيلان با ۱۰۲ هزار و ۶۲۵ تومان و پايين‌ترين مزد روزانه مربوط به «كارگر وجين‌كار و تنك‌كار» در استان خراسان‌رضوي با ۲۷ هزار و ۹۰۷ تومان بوده است. بررسي شكاف جنسيتي مزد در سال ۱۳۹۷ بيانگر آن است كه بيشترين شكاف جنسيتي مزد به «كارگر دروگر غلات» و كمترين شكاف جنسيتي مزد به «كارگر وجين‌كار و تنك‌كار» و «نشاكار» اختصاص داشته است. همچنين بررسي شكاف جنسيتي مزد بيانگر آن است كه اختلاف متوسط مزد روزانه زنان و مردان در شغل وجين‌كار و تنك‌كار، در سال گذشته ۰.۸درصد كمتر از سال ۱۳۹۶ است. شكاف جنسيتي مزد از نسبت مابه‌التفاوت مزد زنان و مردان به مزد مردان
به دست مي‌آيد و اين شاخص به صورت درصد نمايش داده مي‌شود، بنابراين هر چه اين رقم بيشتر باشد، شكاف جنسيتي مزد عميق‌تر خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون