• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4425 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۶ مرداد

پيدا و پنهان

دانشكده‌هاي اقتصاد با تاريخ ايران فاصله دارند

علي رضاقلي، استاد دانشكده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبايي در بخشي از يك سخنراني كه در موسسه دين و اقتصاد انجام داده، گفت: ساختارهاي بيروني، موثر بر عملكرد اقتصاد هستند و اين نهادها مشوق انسان در انتخاب هستند مثلا آنها مي‌گويند كه با ايجاد بانك مي‌توان دزدي كرد، يا دكل نفتي كه وجود ندارد را مي‌توان خريد و فروخت و ده‌ها اقدام ديگر. بنابراين اگر نهادهايي باشند كه ما را كنترل كنند ديگر شاهد اقدامات خلاف نخواهيم بود. به گزارش ايلنا، او با اشاره به شوك نرخ ارز در يك سال گذشته افزود: نبايد با تعديل قيمت ارز، جيب مردم را بزنيم و بعد بگوييم اگر دلار ۱۴ هزار تومان شود وضع شما نيز خوب خواهد شد‌؛ بايد دانست با اين‌گونه اقدامات نمي‌توان به توسعه دست يافت. متاسفانه دانشكده‌هاي اقتصاد ما با تاريخ ايران فاصله دارند و با اين شرايط امكان ندارد آنها كمكي به اقتصاد، سياست، رفاه و عدالت كنند.

نظر پدرام سلطاني درباره دوتابعيتي‌هاي اقتصادي

پدرام سلطاني، فعال اقتصادي و عضو اتاق بازرگاني تهران در يادداشتي به دفاع از «دارندگان گذرنامه دوم» و «افراد دوتابعيتي» در ميان فعالان اقتصادي پرداخته و نوشته است: امروز كه در چالش تحريم‌ها فرو رفته‌ايم، دارندگان گذرنامه دوم تنها كساني از ميان ما هستند كه هنوز مي‌توانند تحريم‌ها را دور بزنند و به گشايش شركت و افتتاح حساب در بانك‌هاي خارجي بپردازند. امثال ما مجبوريم يا از آنها كمك بخواهيم يا به صراف‌هايي كه با كمك آنها حساب‌هايي در آن طرف افتتاح كرده‌اند، اعتماد كنيم. طنز تلخ اين روزهاي ما اين است كه اين گروه در ظاهر مورد هجمه و انتقادند اما در خفا همه كشور در جابه‌جايي ارزها و تعاملات بين‌المللي دست به دامان آنها هستند.

نفت در مسير افزايش قيمت به دنبال طولاني شدن توقيف نفتكش‌ها

قيمت نفت در پي افزايش اميدها نسبت به رشد اقتصادي جهان و همچنين عدم پيشرفت در روند حل مشكلات بين ايران و بريتانيا در مورد توقيف نفتكش‌ها روند صعودي داشت. به گزارش رويترز, قيمت نفت روز جمعه در پي عدم پيشرفت در روند حل مشكلات بين ايران و بريتانيا در مورد توقيف نفتكش‌ها روند صعودي داشت. قيمت نفت برنت با ۲۱ سنت افزايش به ميزان ۵۶ دلار و ۲۳ سنت رسيد كه پس از كاهش هفت و نيم درصدي هفته گذشته افزايش يك درصدي را نشان داد. پيش از اين «مايك پمپئو» وزير خارجه امريكا اعلام كرد كه از ژاپن، فرانسه، آلمان، كره‌جنوبي، استراليا و چند كشور ديگر درخواست كرده است كه يك نيروي نظامي مشترك براي حفاظت از تنگه هرمز ايجاد كنند. همچنين افزايش اميدها نسبت به رشد اقتصادي جهان در افزايش قيمت نفت بي‌تاثير نبوده است. گزارش‌هاي رويترز نشان مي‌دهد كه رشد اقتصادي در ۴۵ كشور جهان قطعا با افزايش روبه‌رو خواهد بود.

استقبال از پيوستن فنلاند و دانمارك به «اينستكس»

مهرداد عمادي، مشاور اقتصادي اتحاديه اروپا در گفت‌وگو با ايلنا در مورد تاثيرات پيوستن احتمالي دو كشور فنلاند و دانمارك به اينستكس كه در هفته‌هاي اخير مطرح شده است، گفت: اضافه شدن و پيوستن اين دو كشور به اينستكس و بزرگ‌تر شدن آن براي ايران بسيار مهم خواهد بود چون اين دو كشور از نظر موقعيت و اعتبار سياسي جايگاه مهمي در اروپا دارند و علاوه بر اينكه جزو كشورهاي ثروتمند اروپا هستند از نظر صنعت نيز در كنار آلمان جزو پيشروهاي اين قاره هستند.

مقاومت برخي دستگاه‌ها براي انتشار فيش‌هاي حقوقي

«ايسنا» نوشت: با اينكه رييس سازمان اداري و استخدامي از عدم ورود چند دستگاه خاص از جمله قوه قضاييه و صدا و سيما براي بارگذاري اطلاعات حقوقي خود در سامانه حقوق و دستمزد گله مي‌كند و راه به جايي نمي‌برد؛ ظاهرا دستگاه‌هاي ناظر بر اجراي اين تكليف قانوني توجهي به تحقق آن ندارند. به گفته جمشيد انصاري، در قوه مجريه اكثر دستگاه‌ها اطلاعات خود را وارد كردند و در قوه مقننه و تمامي دستگاه‌هاي تابعه آن نيز اطلاعات كاركنان در سامانه حقوق و مزايا وارد شده است. اما در اين بين تاكنون هيچ اطلاعاتي در قوه قضاييه بارگذاري نشده است.

ادعاي يك سايت امريكايي درباره توسعه «اينستكس»

 

«واشنگتن اگزمينر» گزارش داد: امريكا به اروپا هشدار داده سازوكار ويژه مالي موسوم به «اينستكس» را توسعه ندهد. «فدريكا موگريني» مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا دو هفته پيش احتمال گسترش اينستكس را مطرح كرد. او گفت: اين مساله كه آيا اينستكس نفت را نيز دربرخواهد گرفت يا نه، بحثي است كه ميان سهامداران اين سازوكار جريان دارد. روسيه هفته گذشته از تمايل خود براي پيوستن به اينستكس خبر داد. اخيرا وزراي اروپايي اعلام كردند كه در حال بررسي گسترش اين سازوكار به معاملات نفتي هستند.

چادر مشكي و مافياي واردات

 

يك نماينده مجلس با انتقاد از افزايش ۴۰۰ درصدي قيمت چادر مشكي مدعي وجود مافيا در حوزه چادر شده است. زهرا سعيدي‌مباركه، نماينده مجلس در گفت‌وگو با «خانه ملت» افزود: شاهد افزايش ۴۰۰ درصدي قيمت چادر بوده‌ايم كه باعث گلايه‌هاي بسياري شده است. سعيدي‌مباركه افزود: برداشت من اين است كه مافيا در حوزه چادر وجود دارد. سرمايه‌گذاران به مشوق‌هايي از جمله معافيت‌هاي مالياتي و دريافت ارز يارانه‌اي نياز دارند، اما متاسفانه تلاشي در اين باره نشده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون