• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4426 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۷ مرداد

از چاپ مصاحبه كيارستمي در امريكا تا دستور توقف تخريب خانه شاملو

ماجراي عجيب كتاب براين مگي

گروه فرهنگ و هنر

 

 

اظهارات يك مدير سيما درباره ادامه ساخت مستندها عليه شاملو، انتشار حرف‌هاي كيارستمي در امريكا، اجراي يك نمايش در ژاپن، انتشار كتاب‌هايي درباره داوينچي و اكران يك فيلم، خبرهايي هستند كه مي‌خوانيم.

حكايت مواجهه با مرگ

زنده‌ياد مجتبي‌عبدالله‌نژاد، مترجم كتاب «مواجهه با مرگ» در بخش كوتاهي از صفحات نخست اين اثر نوشته است كه به دليل فضاي حاكم بر اين اثر، مدام سايه مرگ را بالاي سر خودش حس مي‌كرده تا جايي كه به اين نتيجه رسيده ممكن است پيش از اتمام ترجمه‌ اين كتاب از دنيا بياورد. نكته تلخ قضيه ‌اين است كه اين مترجم خوش‌ذوق توانست ترجمه‌ اثر را تمام كند اما با كمال تاسف نتوانست شاهد انتشار حاصل زحمت‌هاي خودش باشد. در بخشي از اين كتاب مي‌خوانيم: «فقط مرگ است كه مي‌تواند به زندگي معنا بدهد. چيزي كه تا ابدالآباد وجود داشته باشد، معنا هم ندارد. به‌علاوه اگر پاياني وجود نداشته باشد، كليتي هم وجود ندارد و وقتي كليتي وجود نداشته باشد، هويتي هم وجود ندارد. اگر نابودنشدني بوديم، نمي‌توانستيم در مقام فرد انساني موجوديت داشته باشيم. با اين تفاصيل مرگ براي‌مان اتفاق نيست. بخش لاينفكي از زندگي است. اگر قرار است وجود داشته باشيم، مرگ هم بايد باشد. پس مرگ نه‌تنها بدبياري نيست - فاجعه‌اي نيست كه از بيرون بر ما تحميل شود و ما را نابود كند- بلكه پيش‌شرط زندگي معنادار است. بنابراين نمي‌توانيم، هم توقع داشته باشيم زندگي‌مان معنايي داشته باشد، هم از مرگ متاسف باشيم. چون تاسف از مرگ يعني تاسف از موجوديت فردي...» حالا هم خبر رسيده كه براين مگي نويسنده اين كتاب درگذشته است. كتابي كه سرنوشتي عجيب در بازار كتاب ايران را تجربه كرد.

ساخت مستند عليه شاملو ادامه‌ دارد

قائم‌مقام مدير شبكه سه سيما در پاسخ به منتقدان مستند احمد شاملو با عنوان «قديس» گفت: «چرا از پخش يك اثر اين‌چنين آشفته مي‌شويد؟ شما هم به‌ جاي فحاشي فيلم بسازيد. او همچنين اعلام كرد، «روند توليد و پخش اين محصولات در شبكه ادامه‌دار خواهد بود!» ابتدا بايد عرض كنم كه شبكه سه ظرفيت مستند را خيلي بالاتر از اين چيزي كه الان هست، مي‌داند و ما معتقديم مستندهاي جذاب مي‌تواند به بخش مهمي از انتخاب مخاطبان تبديل شود و قصدمان اين است كه اين را با وجود مستندسازان خوبي كه در كشور داريم به اثبات برسانيم.

چشاير و كيارستمي

مجموعه مصاحبه‌هاي «گادفري چشاير» منتقد معروف امريكايي با عباس كيارستمي درباره فيلم‌هايش در قالب يك كتاب ۱۸۸ صفحه‌اي
به نام «گفت‌وگوهايي با كيارستمي» در امريكا منتشر شد. همزمان با كامل‌ترين برنامه مرور آثار عباس كيارستمي در نيويورك كه تا ۱۵ آگوست (۲۴ مرداد) ادامه خواهد داشت، از كتاب «گفت‌وگوهايي با كيارستمي» نوشته «گادفري چشاير» منتقد معروف و متخصص سينماي ايران رونمايي شد. اين كتاب ۱۸۸ صفحه‌اي توسط انتشارات «وودويل» منتشر شده و احمد كيارستمي نيز مقدمه‌اي بر آن نوشته است.اين كتاب شامل مقدمه‌اي از احمد كيارستمي، فرزند بزرگ عباس كيارستمي نيز هست كه در بخش‌هايي از آن آمده: «در جريان بازديدهاي «گادفري» از ايران طي يك دهه، او رابطه دوستي با پدرم برقرار كرد كه به ندرت با ساير نويسندگان داشت. فكر مي‌كنم دليل آن توانايي «گادفري» در پا فراتر نهادن از سطح و ديدگاه‌ها و تفسيرهاي منحصر به فردش بود. «گادفري چشاير» يكي از اولين افرادي بود كه سينماي ايران را به جامعه امريكايي معرفي كرد. آنچه در اين كتاب خواهيد خواند شامل گفت‌وگويي‌هايي تازه و دور از كليشه با عباس كيارستمي است.» «گادفري چشاير» نيز در اين كتاب توضيح مي‌دهد كه چرا دوران فعاليت هنري كيارستمي را به سه دوره تقسيم كرده است: دوره كانون كه دربرگيرنده ساخت اغلب آثار اوليه كيارستمي در كانون پرورش فكري كودكان و نوجوان است. بيشتر فيلم‌هاي اين دوره كمتر در امريكا ديده‌ شده‌اند.

دومين دوره فيلمسازي كيارستمي از نگاه «چشاير» دوره شاهكارها نام دارد كه با مستند «مشق شب» در سال ۱۹۸۹ آغاز شد و تا فيلم «باد ما را خواهد برد» را شامل مي‌شود و دوره سوم با عنوان دوره تجربي در سال ۲۰۰۱ با فيلم «اي بي سي آفريقا» كليد مي‌خورد و با فيلم‌هاي «ده» (۲۰۰۲)، «شيرين» (۲۰۰۸)، «كپي برابر اصل» (۲۰۱۰)، «مثل يك عاشق» (۲۰۱۲) و «۲۴ فريم» (۲۰۱۷) همراه مي‌شود.

نمايش شنيدن در ژاپن

نمايش «شنيدن» به نويسندگي و كارگرداني اميررضا كوهستاني آبان ماه سال جاري در كشور ژاپن به صحنه مي‌رود. اميررضا كوهستاني نويسنده و كارگردان تئاتر ايران كه در عرصه بين‌المللي نيز حضور مستمري داشته است، نمايش‌هاي توليد شده توسط گروه تئاتر «مهر» را در كشورها و فستيوال‌هاي مختلف به روي صحنه مي‌برد.

اين كارگردان در آخرين تور اجراي بين‌المللي خود، نمايش «شنيدن» را در تير ماه سال جاري در كشور برزيل و در دو شهر روي صحنه برد.

يك‌بار ديگر داوينچي

«كارمن سي بامباك» مدير موزه هنر متروپوليتن و كارشناس آثاري از داوينچي كه در نمايشگاه اخير همين موزه به نمايش درآمده است، در يك كتاب چهار جلدي با عنوان «مكاشفه لئوناردو داوينچي» (منتشرشده در ژوئن ۲۰۱۹) به روايت زندگي اين نابغه رنسانس در سه بازه زماني متفاوت شامل: دوران كودكي «داوينچي»، بزرگسالي و آخرين‌ روزهاي زندگي اين هنرمند پرداخته است. اين پروژه ادبي كه تقريبا ۵۰ سال زمان صرف خلق آن شده است، سعي دارد تصويري جامع از فردي كه بيشتر مردم از او به عنوان نقاش «موناليزا» يا «شام آخر» ياد مي‌كنند، ارايه دهد. «مارتين كمپ» همكار «بامباك» و يكي از كارشناسان آثار «داوينچي» از اين هنرمند به عنوان «مشهورترين شخص در تاريخ هنر تجسمي جهان» ياد مي‌كند.

اكران محدوده ‌ابري

فيلم سينمايي «محدوده ابري» به كارگرداني روح‌الله سهرابي و به تهيه‌كنندگي ذبيح‌الله رحماني در سينما‌هاي گروه هنر و تجربه در حال اكران است. بازيگران اين فيلم عبارتند از: عباسعلي خليلي، نگار دوستي، ايمان ذوالفقاري‌راد، كاوه آشنا، اسماعيل زارعي و سيدجواد حسيني.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون