• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4431 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۳ مرداد

اقتصاد بين‌الملل

گفته مي‌شود ايران در ماه قبل روزانه ۲.۲ ميليون بشكه نفت توليد كرد

بلومبرگ براساس بررسي خود مدعي شد توليد نفت ايران در ماه جولاي 70 هزار بشكه در روز كاهش يافته و به 2.21 ميليون بشكه رسيده است.

توليد نفت اوپك كه قبلا به كمترين ميزان از سال 2014 رسيده بود، بار ديگر در ماه گذشته ميلادي با توجه به تحريم‌هاي نفتي امريكا عليه ايران، كاهش يافت.

بر اساس اين گزارش، از آنجايي كه امريكا هر كشور يا شركتي را كه با ايران تجارت كند جريمه مي‌كند، ايران كمترين ميزان توليد نفت از نيمه دهه 1980 را داشته است. توليد نفت ايران در ماه گذشته ميلادي يعني جولاي 70 هزار بشكه در روز كاهش يافته و به 2.21 ميليون بشكه در روز رسيده است.

بر اساس نظرسنجي بلومبرگ از مقامات، تحليلگران و آمارهاي رهيابي نفتكش‌ها، اين كاهش بيشترين كاهش در ميان 14 عضو اوپك بوده است. توليد نفت اوپك نيز 130 هزار بشكه در روز كاهش يافته و به 29.87 ميليون بشكه در روز رسيده است كه كمترين ميزان در 5 سال اخير به شمار مي‌رود.اوپك از آغاز امسال به عنوان بخشي از توافق با ديگر توليدكنندگان نظير روسيه ميزان توليد خود را با هدف تقويت قيمت‌ها و كاهش فزوني عرضه در بازار در ميانه تقاضا شكننده براي نفت و افزايش توليد نفت شيل امريكا، كاهش داد.پس از ايران، بيشترين كاهش توليد در ماه جولاي به عراق و ليبي تعلق دارد كه هر دو روزانه 50 هزار بشكه نفت كمتر توليد كردند. توليد نفت ليبي سال‌هاست كه به علت اختلافات سياسي براي كنترل كشور كاهش يافته است.اين كاهش تاحدي با افزايش توليد كشورهايي نظير عربستان جبران شده است. اين كشور در ماه جولاي 50 هزار بشكه نفت در روز بيشتر توليد كرده و ميزان توليدش به روزانه 9.87 ميليون بشكه در روز رسيده است.

كاهش ۲.۵ درصدي قيمت هفتگي نفت با جنجال توييتري ترامپ

در حالي كه قيمت نفت هفته گذشته را با رشدي آهسته و پيوسته تا روزهاي پاياني پشت سر گذاشته بود، ‌اما توييت رييس‌جمهوري امريكا باعث شد تا قيمت‌ها در روز پنجشنبه سقوط آزاد ۷ درصدي را تجربه كند تا با وجود رشد قيمت‌ها در روز جمعه بازهم نفت هفته را با افتي ۲.۵ درصدي در قيمت به پايان برساند.

قيمت نفت كه تحت‌تاثير كاهش ذخاير استراتژيك امريكا و پيش‌بيني افت نرخ بهره در اين كشور مي‌رفت تا هفته گذشته را با آرامش به پايان برساند، روز پنجشنبه و با توييت رييس‌جمهوري امريكا با شوك قيمتي مواجه شد و بيش از هفت درصد از ارزش خود را از دست داد.

دونالد ترامپ كه از ابتداي رياست‌جمهوري‌اش ثابت كرده علاقه زيادي به استفاده از توييتر براي بيان نظرات و حتي موضع‌گيري‌هاي رسمي خود دارد، اين‌بار نيز براي شعله‌ورتر كردن آتش بين اقتصادهاي اول و دوم جهان دست به دامن توييتر شد.ترامپ در اين توييت اعلام كرده كه از اول سپتامبر امريكا ۱۰ درصد ديگر تعرفه روي ۳۰۰ ميليارد دلار كالاي چيني اضافه مي‌كند تا روي كالاهاي صادر شده به امريكا اعمال شود. اين رقم منهاي ۲۵۰ ميليارد دلار و تعرفه ۲۵ درصد قبلي است.با اين اقدام دوباره جنگ تعرفه‌اي بين دو كشور بالا گرفت و اقتصاد جهاني، اميدها براي رشد بيشتر را از دست داد. امري كه به‌طور مستقيم بر تقاضاي نفت خام و قيمت آن در بازار موثر است.البته روز جمعه قيمت‌ها تلاش كردند تا حدي خود را اصلاح كنند و رشدي ۲.۵ درصدي را رقم زدند با اين حال در مجموع هفته گذشته با افت قيمت‌ها در بازار نفت به پايان رسيد. تا آنجا كه نفت برنت كه معاملات روز دوشنبه را با قيمت ۶۳ دلار و ۳۷ سنت آغاز كرده بود با افتي ۲.۵ درصدي روز جمعه روي قيمت ۶۱ دلار و ۹۸ سنت بسته شد.

نزول يك پله‌اي هند در رده‌بندي بزرگ‌ترين اقتصادهاي جهان

هند در ۲۰۱۸ يك رتبه در رتبه‌بندي توليد ناخالص داخلي جهان كه توسط بانك جهاني منتشر مي‌شود پايين آمد و حالا هفتمين اقتصاد بزرگ جهان است.

به گزارش لايو مينت، هند در 2018 يك رتبه در رتبه‌بندي توليد ناخالص داخلي جهان كه توسط بانك جهاني منتشر مي‌شود پايين آمد و حالا هفتمين اقتصاد بزرگ جهان است. طبق گزارش بانك جهاني، انگلستان و فرانسه جلوتر از هند قرار دارند. اين اطلاعات زماني منتشر شد كه هند قصد دارد تبديل به يك اقتصاد 5 تريليون دلاري از نظر توليد ناخالص داخلي تا 2024 و يك اقتصاد 3 تريليون دلاري در سال مالي جاري شود.

بازار سعي دارد با ميليون‌ها بشكه نفت آلوده روسيه كنار بيايد

هنوز حدود ۵ ميليون بشكه نفت آلوده در شمال غرب اروپا، سنگاپور و ساير مناطق وجود دارد. اين مقدار ۴۰ درصد از ۱۲ ميليون بشكه‌اي است كه در اوج بحران آلودگي در كشتي‌ها وجود داشت.به گزارش بلومبرگ، بحران نفت آلوده روسيه هنوز تمام نشده است. بريتيش پتروليوم، شركت بزرگ نفتي مستقر در لندن نتوانست براي بيش از 700 هزار بشكه نفت اورال خريداري پيدا كند. بريتيش پتروليوم اين نفت را سه ماه پيش در بندري در درياي بالتيك بارگيري كرده بود. اين محموله حاوي سطح بالاي كلورايد آلي است كه مي‌تواند به پالايشگاه‌ها آسيب برساند. در اواخر آوريل مشخص شد كه روسيه ناخواسته ميليون‌ها بشكه نفت آلوده را وارد سيستم خط لوله دروژبا كرده است. اين خط لوله نفت را به پالايشگاه‌هاي اروپا مي‌برد. اين اتفاق باعث توقف جريان نفت از اين خط لوله شد. برخي از اين بشكه‌ها به بندر آست لوگا در بالتيك فرستاده شدند و بريتيش پتروليوم و ساير شركت‌ها آن را در نفتكش‌ها بارگيري كردند. ترنسنفت، اپراتور خط لوله روسيه ماه گذشته اعلام كرد 15 دلار در هر بشكه به بلاروس بابت نفت آلوده خسارت پرداخت مي‌كند. اما همسايه شرقي اين كشور گفت پرداخت خسارت نبايد اعلام مي‌شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون