• ۱۴۰۳ شنبه ۲۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4437 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۰ مرداد

در پيام رهبر معظم انقلاب اسلامي به زائران بيت‌الله الحرام مطرح شد

برائت از مظلوم‌كشي و جنگ‌افروزي

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در پيامي به زائران
بيت‌الله الحرام، برائت از مستكبران و در راس آن امريكا را به ‌معني برائت از مظلوم‌كشي و جنگ‌افروزي، محكوم كردن كانون‌هاي تروريسم از قبيل داعش و بلك‌واتر امريكايي، نهيب امت اسلامي بر سر رژيم كودك‌كش صهيونيست و پشتيبانان و كمك‌كنندگان آن و محكوميت جنگ‌افروزي‌هاي امريكا و دستيارانش در منطقه حساس غرب آسيا و شمال آفريقا دانستند و با تاكيد بر قرار داشتن مساله فلسطين در راس همه مسائل سياسي مسلمانان خاطرنشان كردند: ترفند معامله‌ قرن كه به ‌وسيله امريكاي ظالم و همراهان خائن آن زمينه‌سازي مي‌شود، جنايتي در حق جامعه‌ بشري است. همگان را به حضور فعال براي شكست اين مكر دشمن فرا مي‌خوانيم و به حول و قوه‌ الهي آن را و همه ترفندهاي ديگر جبهه‌ استكبار را در برابر همت و ايمان جبهه‌ مقاومت محكوم به شكست مي‌دانيم. متن پيام رهبر معظم انقلاب اسلامي كه صبح امروز حجت‌الاسلام والمسلمين نواب (نماينده ولي‌فقيه در امور حج و زيارت و سرپرست حجاج ايراني) آن را در صحراي عرفات قرائت كرد، به اين شرح است:

بسم ‌الله الرحمن الرحيم

والحمدلله ربّ العالمين و صلّي‌الله علي رسوله الكريم الامين، محمّد خاتم النّبيين و علي‌الله المطهّرين سيما بقيه‌الله في الارضين و علي اصحابه المنتجبين و من تبعهم باحسان الي يوم الدّين.

موسم حج در هر سال، ميعاد رحمت پروردگار بر امت اسلامي است. فراخوان قرآني «و اذِّن فِي النّاسِ بِالحج»، دعوت همگان در طول تاريخ بر سر اين سفره رحمت است تا هم دل و جان خداجوي و هم نگاه و انديشه خردورز آنان از بركات آن بهره‌مند شود و هر سال درس‌ها و آموخته‌هاي حج، به وسيله جماعاتي از مردم به سراسر جهان اسلام برسد.

در حج، اكسير ذكر و عبوديت كه عنصر اصلي در تربيت و پيشرفت و اعتلاي فرد و جامعه است، در كنار اجتماع و اتحاد كه نماد امت واحده است و همراه با حركت بر گرد مركز واحد و در مسيري با هدف مشترك كه رمز تلاش و تحرك امت بر پايه توحيد است و با يكساني آحاد حج‌گزار و نبود تمايز كه نشانه برداشتن تبعيض‌ها و همگاني كردن فرصت‌هاست، مجموعه‌اي از پايه‌هاي اصلي جامعه اسلامي را در نمايي كوچك نشان مي‌دهد. هر يك از احرام و طواف و سعي و وقوف و رمي و حركت و سكون در اعمال حج، يك اشاره نمادين به بخشي از بدنه تصويري است كه اسلام از اجتماع مطلوب خود ارايه كرده است.تبادل دانسته‌ها و داشته‌ها ميان مردم كشورها و مناطق دور از هم و تعميم آگاهي‌ها و تجربه‌ها و خبرگيري از وضع و حال يكديگر و زدودن بدفهمي‌ها و نزديك كردن دل‌ها و انباشتن توان‌ها براي مقابله با دشمنان مشترك، دستاورد حياتي و بسي بزرگ حج است كه با صدها گردهمايي مرسوم و معمول نمي‌توان آن را به دست آورد.آيين برائت كه به معني بيزاري از همه بي‌رحمي‌ها و ستم‌ها و زشتي‌ها و فسادهاي طواغيت هر زمان و ايستادگي در برابر زورگويي و باج‌گيري مستكبران دوران‌هاست، يكي از بركات بزرگ حج و فرصتي براي ملت‌هاي مظلوم مسلمان است. امروز برائت از جبهه شرك و كفر مستكبران و در راس آن امريكا، به ‌معني برائت از مظلوم‌كشي و جنگ‌افروزي است؛ به ‌معني محكوم كردن كانون‌هاي تروريسم از قبيل داعش و بلك‌واتر امريكايي است؛ به ‌معني نهيب امت اسلامي بر سر رژيم كودك‌كش صهيونيست و پشتيبانان و كمك‌كنندگان آن است؛ به ‌معني محكوميت جنگ‌افروزي‌هاي امريكا و دستيارانش در منطقه حساس غرب آسيا و شمال آفريقاست كه رنج و مرارت ملت‌ها را به نهايت رسانده و هر روزه مصيبت‌هاي سنگيني بر آنان وارد كرده است؛ به معني بيزاري از نژادپرستي و تبعيض بر اساس جغرافيا و نژاد و رنگ پوست است؛ به‌ معني بيزاري از رفتار استكباري و خباثت‌آميز قدرت‌هاي متجاوز و فتنه‌انگيز در برابر رفتار شرافتمندانه و نجيبانه و عادلانه‌اي است كه اسلام، همه را به آن دعوت مي‌كند.

اينها اندكي از بركات حج ابراهيمي است كه اسلام ناب، ما را به آن فراخوانده است و اين، نماد مجسم بخش مهمي از آرمان‌هاي جامعه اسلامي است كه هر سال به وسيله آحاد مردم مسلمان، به كارگرداني حج، نمايشي عظيم و پرمضمون پديد مي‌آورد و با زباني گويا، همه را به تلاش براي ايجاد چنين جامعه‌اي فرا مي‌خواند.

نخبگان جهان اسلام كه جمعي از آنان از كشورهاي مختلف هم‌اكنون در مراسم حج حضور دارند، وظيفه‌اي سنگين و خطير بر دوش مي‌كشند. اين درس‌ها بايد
به همت و ابتكار آنان به مجموعه ملت‌ها و افكار عمومي منتقل شود و دادوستد معنوي انديشه‌ها و انگيزه‌ها و تجربه‌ها و آگاهي‌ها به دست آنها تحقق يابد.

امروز يكي از مهم‌ترين مسائل جهان اسلام، مساله فلسطين است كه در راس همه مسائل سياسي مسلمانان با هر مذهب و نژاد و زبان قرار دارد. بزرگ‌ترين ظلم قرن‌هاي اخير در فلسطين اتفاق افتاده است. در اين ماجراي دردآور، همه چيز يك ملت -سرزمينش، خانه و مزرعه و دارايي‌هايش، حرمت و هويتش- مصادره شده است. اين ملت به توفيق الهي شكست را نپذيرفته و از پا ننشسته و امروز از ديروز پرشورتر و شجاعانه‌تر در ميدان است؛ ولي نتيجه كار نيازمند كمك‌ همه مسلمانان است. ترفند معامله قرن كه به ‌وسيله امريكاي ظالم و همراهان خائنش زمينه‌سازي مي‌شود، جنايتي در حق جامعه بشري و نه ‌فقط ملت فلسطين است. ما همگان را به حضور فعال براي شكست اين كيد و مكر دشمن
فرا مي‌خوانيم و به حول و قوه الهي آن را و همه ترفندهاي ديگر جبهه استكبار را در برابر همت و ايمان جبهه مقاومت، محكوم به شكست مي‌دانيم.

قال‌الله العزيز: ‌ام يريدون كيدًا فالّذين كفروا هُمُ المكيدون. (۲) صدق ‌الله العلي العظيم. توفيق و رحمت و عافيت و قبولي طاعات را براي همه حجاج محترم از خداوند مسئلت مي‌كنم.

سيدعلي خامنه‌اي ۱۴ مردادماه ۱۳۹۸
مصادف با ۳ذي‌الحجه۱۴۴۰

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون