• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4440 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۴ مرداد

اقتصاد بين‌الملل

خروج غول نفتي امريكايي از درياي شمال انگليس

غول نفتي اكسون موبيل سرگرم بررسي فروش دارايي‌هاي خود در درياي شمال انگليس پس از گذشت بيش از ۵۰ سال حضور در اين منطقه و متمركز شدن به توليد شيل امريكا و پروژه‌هاي جديد است. منابع صنعتي آگاه به رويترز اظهار كردند: اكسون موبيل كه بزرگ‌ترين شركت انرژي سهامي عام در جهان است در هفته‌هاي اخير با شماري از اپراتورهاي درياي شمال مذاكراتي براي ارزيابي علاقه آنها به دارايي‌هايش داشته است كه ممكن است ارزش آنها به دو ميليارد دلار بالغ شود. ترك درياي شمال انگليس، عقب‌نشيني عمده‌اي از اروپا براي شركت اكسون خواهد بود كه پيش از اين اموال فراساحلي خود در نروژ را به فروش گذاشت. اقدام اكسون موبيل مشابه اقدام رقيبان امريكايي اين شركت شامل شورون و كونوكو فيليپس خواهد بود كه اوايل امسال عمده فعاليت‌هاي خود در درياي شمال را فروختند. عمده فعاليت‌هاي اكسون تحت جوينت ونچر ۵۰-۵۰ با شركت رويال داچ شل به نام «توليد و اكتشاف اسوي انگليس» مديريت مي‌شود و شامل منافعي حدود ۴۰ ميدان نفت و گاز است. طبق آمار اعلام شده در وب‌سايت اكسون، اكسون روزانه حدود ۸۰ هزار بشكه نفت و ۴۴۱ ميليون فوت مكعب گاز در درياي شمال انگليس توليد مي‌كند.

 

درخواست از اوپك و شيل امريكا براي كاهش توليد نفت

مديرعامل شركت كانتيننتال ريسورسز از توليدكنندگان اوپك و شيل امريكا خواست عرضه نفت به بازار اشباع زده را كه بر اثر تحريم‌هاي ايران و اختلافات تجاري پكن و واشنگتن به هم ريخته است، كاهش دهند. هارولد هام كه مدير يكي از بزرگ‌ترين شركت‌هاي شيل امريكا است از توليدكنندگان خواست هزينه و توليد را محدود نگه دارند. او دو سال پيش كه كاهش توليد اوپك، راه را براي رشد بيشتر توليد نفت شيل امريكا هموار كرد، موضع مشابهي داشت. وي در كنفرانس انرژي «انركام» در دنور كلرادو اظهار كرد كه انتظار دارد اوپك و متحدانش توليدشان را بيشتر كاهش دهند. اين مدير امريكايي گفت: توليدكنندگان نفت شيل امريكا بايد قايق خودمان را برانند. ما بايد اطمينان حاصل كنيم كه بازار را بيش از حد اشباع نمي‌كنيم. اوپك و متحدانش شامل روسيه با هدف تقويت قيمت‌ها، ماه گذشته با تمديد كاهش توليد
۱.۲ ميليون بشكه در روز تا مارس سال ۲۰۲۰ موافقت كردند. اما توليدكنندگان امريكايي بازار را لبريز از نفت كرده و به قيمت‌ها و سودشان لطمه زده‌اند.

 

اولين وام مسكن با نرخ بهره منفي در تاريخ!

يك بانك دانماركي براي نخستين بار به مشتريان خود وام مسكن با نرخ بهره منفي ارايه مي‌كند.

به گزارش گاردين، بانك دانماركي «Jyske» براي نخستين بار در تاريخ بانكداري به مشترياني كه براي رهن منزل خود نيازمند دريافت كمك‌هزينه باشند وام با نرخ بهره منفي پرداخت مي‌كند و مشتريان مبلغ كمتري از وام دريافتي را باز پرداخت خواهند كرد. اين بانك كه سومين بانك بزرگ دانمارك است در رقابت با بانك ديگر دانماركي يعني «Nordea» تصميم به چنين كاري گرفته است كه وام‌هاي رهني ۱۰ ساله با نرخ بهره صفر درصد و ۳۰ ساله با نرخ بهره ۰.۵ درصد را به مشتريان پرداخت مي‌كند. مايكل هوگ، كارشناس مسكن اين بانك گفت: پول به صورت مستقيم به مشتري پرداخت نخواهد شد بلكه صرف هزينه مسكن خواهد شد. او در پاسخ به اين پرسش كه اين تصميم عجيب بانك با چه واكنش‌هايي مواجه شده است، گفت: با اظهاراتي نظير اين مواجه مي‌شويم كه اين مساله چه طور ممكن است و پاسخ مي‌دهيم كه بله درست خوانده‌ايد، صحت دارد! نرخ بهره در بسياري از بانك‌هاي دانمارك اكنون صفر درصد است و اكنون برخي از بانك‌ها مي‌خواهند مانند بانك‌هاي سوييسي به سمت نرخ بهره منفي حركت كنند. بانك «يو بي اس» سوييس نرخ بهره منفي ۰.۶ درصدي را در خصوص سپرده‌هاي بالاي نيم ميليون پوند اعمال مي‌كند يعني در پايان هر سال، به ازاي نگهداري نيم ميليون پوند سپرده مشتري، 3 هزار پوند كارمزد كسر مي‌كند!

 

امريكا اعمال تعرفه بر برخي كالاهاي چيني را لغو كرد يا به تعويق انداخت

دفتر نمايندگي تجاري امريكا اعلام كرد كه كاخ سفيد اعمال تعرفه بر برخي كالاهاي چيني را كه قرار بود از روز يك سپتامبر اجرايي شود تا 15 دسامبر به تعويق انداخته است.

به گزارش از راشاتودي، نمايندگي تجاري امريكا در بيانيه خود اعلام كرد: در حالي كه قرار بود روز يك سپتامبر بر 300 ميليارد دلار كالاي چيني تعرفه اعمال شود به دليل برخي مفاد قانوني اين اقدام به تاخير افتاده است. گوشي‌هاي هوشمند تلفن همراه‌، لپ‌تاپ، مانيتور رايانه و كفش و پوشاك تا روز 15 دسامبر مشمول تعرفه نخواهند شد. در عين حال برخي كالاهاي بااهميت ديگر نظير كالاهاي بهداشتي و محصولات مرتبط با بخش درمان، ايمني، امنيت ملي و ديگر عوامل از ليست كالاهاي مشمول تعرفه حذف شده‌اند.

 

روسيه در مسير تبديل شدن به چهارمين دارنده ذخاير طلاي جهان

در قالب اجراي سياست حذف حداكثري دلار از اقتصاد روسيه، اين كشور با پشت ‌سر گذاشتن عربستان در حال تبديل شدن به چهارمين دارنده ذخاير ارزي، فلزات گرانبها و ديگر اوراق بهادار در جهان است. به گزارش بانك مركزي روسيه، روز يك آگوست حجم ذخاير ملي ارز و طلاي روسيه به 518 ميليارد دلار رسيد. به گزارش موسسه رتبه‌بندي فيچ‌ريتينگ، طي 4 سال گذشته شاهد افزايش مستمر ارزش ذخاير ارزي و طلاي روسيه هستيم و پيش‌بيني مي‌شود تا پايان سال جاري ارزش اين ذخاير به 537 ميليارد دلار رسيده و در سال 2021 نيز از مرز 591 ميليارد دلار عبور كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون