• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4449 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۵ شهريور

خبرخوان

افزايش 26درصدي سپرده‌ها در بانك‌ها

طبق آخرين آمار بانك مركزي، مانده سپرده‌ها در پايان ارديبهشت سال جاري 26.6درصد و مانده تسهيلات بانكي نيز 19.7درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشد داشته است. گزارش بانك مركزي از وضعيت كل مانده سپرده‌ها و تسهيلات ريالي و ارزي بانك‌ها و موسسات اعتباري در پايان ارديبهشت ماه سال 1398 نشان مي‌دهد مانده كل سپرده‌ها بالغ بر 2131 هزار ميليارد تومان شده كه نسبت به مقطع مشابه سال قبل 447 هزار ميليارد تومان و نسبت به پايان سال قبل معادل 63 هزار ميليارد تومان معادل 3.1درصد افزايش داشته است. بيشترين مبلغ سپرده‌ها مربوط به استان تهران با مانده 1163 هزار ميليارد تومان و كمترين نيز مربوط به استان كهگيلويه‌وبويراحمد با مبلغي معادل 5 هزار و 500 ميليارد تومان است. مانده كل تسهيلات بالغ بر 1534 هزار ميليارد تومان است كه نسبت به مقطع مشابه سال قبل حدود 252 هزار ميليارد تومان كه معادل 19.7درصد و نسبت به پايان سال قبل معادل 25 هزار ميليارد يا 1.7درصد افزايش داشته است. همانند بيشترين مبلغ سپرده‌، تهراني‌ها نيز بيشترين مبلغ تسهيلات را با مانده 996 هزار ميليارد تومان به خود اختصاص دادند و كمترين مبلغ تسهيلات نيز مربوط به استان كهگيلويه‌وبويراحمد است كه تنها توانست 5 هزار و 100 ميليارد تومان تسهيلات جذب كند. شايان ذكر است نسبت تسهيلات به سپرده‌ها بعد از كسر سپرده قانوني 80.2درصد است كه نسبت به پايان ارديبهشت ماه 1397 و پايان اسفند 1397، به ترتيب 4.8 و 1.1 واحد درصد كاهش نشان مي‌دهد. نسبت مذكور در استان تهران 94.5درصد و در استان كهگيلويه‌وبويراحمد 105.3درصد است.

پيگيري راه‌اندازي قطار تهران- استانبول

مديرعامل شركت راه ‌آهن جمهوري اسلامي ايران از راه‌اندازي خط ريلي تهران- استانبول در آينده‌اي نه چندان دور خبر داد و گفت: مذاكرات در حال انجام است و با توجه به استقبال دو كشور به نتيجه و اتمام رسيدن اين پروژه به اين بستگي دارد كه مجري طرح، اعتبارات و جوانب مختلف آن را نهايي كند. به گزارش ايسنا، سعيد رسولي گفت: توسعه حمل و نقل بين‌المللي چه در حوزه باري و چه در حوزه مسافري جزو اولويت‌هاي راه ‌آهن است و در همين راستا راه‌اندازي قطار تهران- وان و تهران- آنكارا مورد موافقت قرار گرفت و در حال انجام است كه استقبال خوبي از آن شده است. او افزود: براي راه‌اندازي خط ريلي تهران- استانبول نيز در حال مذاكره هستيم و از قبل و سال‌هاي دور نيز تقاضا براي آن وجود داشته است. بنابراين طرح اين موضوع را انجام داده و همكاران من در حوزه مسافري با راه آهن تركيه در حال گفت‌وگو، مذاكره و رايزني هستند.

احتمال موج دوم رشد بازار سرمايه در مهر ماه

يك كارشناس بازار سرمايه گفت: انتشار گزارش ۶ ماهه شركت‌ها مثبت به نظر مي‌رسد كه اين موضوع به ‌شدت بر روند بازار سرمايه تاثيرگذار خواهد بود؛ در اين شرايط احتمال اينكه شاهد دور جديدي از رشد بازار سرمايه در اين زمان باشيم بسيار زياد است. به گزارش ايرنا، همايون دارابي اظهار كرد: در چند وقت اخير شركت‌هاي بزرگ در حال درجا زدن بودند كه در صورت آسودگي خاطر بازار از بازار جهاني شاهد رشد اين شركت‌ها در معاملات بورس خواهيم بود. او پيش‌بيني خود از روند بورس در روزهاي آينده را اين گونه بيان كرد: در صورت عدم انتشار خبرهاي بد سياسي و اقتصادي شاهد بهبود وضعيت معاملات در بازار سرمايه خواهيم بود. دارابي به انتشار گزارش ۶ ماهه شركت‌ها در مهر ماه اشاره و بيان كرد: انتشار گزارش ۶ ماهه شركت‌ها مثبت به نظر مي‌رسد به همين دليل مي‌توان گفت كه اين موضوع به‌ شدت بر روند بازار سرمايه تاثيرگذار خواهد بود و احتمال اينكه شاهد دور جديدي از رشد بازار سرمايه در اين زمان باشيم بسيار زياد است.

شكاف حداقل دستمزد كارگران با هزينه سبد معيشت

‌رييس كانون هماهنگي شورا‌هاي اسلامي كار اصفهان گفت: در حالي كه حداقل دستمزد كارگران يك ميليون و ۵۰۰ هزار تومان است اما براساس نرخ تورم امروز، هزينه سبد معيشت كارگران به حدود 5 ميليون تومان رسيده است. به گزارش ايسنا، احمدرضا معيني در خصوص وضعيت معيشت كارگران با توجه به افزايش نرخ تورم اظهار كرد: جلسات مختلفي جهت بهبود معيشت كارگران هر ماه برگزار مي‌شود البته تعيين مزد در پايان هر سال مشخص مي‌شود. او افزود: در جلسات مختلف در نظر داريم به كارفرمايان بگوييم با توجه به رقم مزد تعيين شده در پايان سال گذشته هنوز معيشت كارگران جبران نشده و اكنون تورم از دستمزد كارگران پيشي گرفته است. اگرچه به گفته رييس‌جمهور تورم نقطه ‌به ‌نقطه در حال كاهش است اما هنوز تورم سالانه كاهش نيافته و متاسفانه امروز كارگران در تامين معيشت خود دچار مشكل شده‌اند و حداقل دستمزد جوابگوي هزينه‌هاي مسكن نيست.

هشدار درباره احتمال قاچاق گندم

دبير اجرايي بنياد ملي گندمكاران با بيان اينكه تاكنون حدود ۲.۵ ميليون تن گندم از چرخه خريد تضميني خارج شده است، گفت: احتمال قاچاق اين محموله‌ها به خارج وجود دارد. به گزارش مهر، علي خان‌محمدي با بيان اينكه ۷.۵ ميليون تن گندم تاكنون به صورت تضميني از كشاورزان خريداري شده است، گفت: كشاورزان از تحويل گندم خود به دولت خودداري مي‌كنند در غير اين صورت ميزان خريد گندم به حدود ۹ تا ۱۰ ميليون تن مي‌رسيد و به عبارتي حدود ۲.۵ ميليون تن گندم امسال از چرخه خريد خارج شده است. او با اشاره به اينكه اين گندم‌ها فعلا خريداري و در داخل كشور ذخيره مي‌شوند، افزود: احتمال قاچاق اين محموله‌ها در آينده از كشور وجود دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون