• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4449 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۵ شهريور

سالانه ۲۰ هزار ميليارد تومان از بيت‌المال به علت ضعف ماليات بر دخانيات هدر مي‌رود

گروه اجتماعي| دبير كل جمعيت مبارزه با دخانيات بابت هدردهي سالانه ۲۰ هزار ميليارد تومان از بيت‌المال به علت وجود ضعف در فرمول ماليات بر دخانيات در كشور ابراز تاسف كرده و خواستار اقدام جدي براي افزايش ماليات بر سيگار شده است.

محمدرضا مسجدي در گفت‌وگو با ايرنا تاكيد كرده كه افزايش ماليات در كاهش تقاضا بسيار موثر و گفته است: «وقتي ماليات سيگار به همراه قيمت افزايش مي‌يابد، مصرف‌كنندگان مجبور هستند استعمال آن را كم يا متوقف و مصرف‌كنندگان جديد ممكن است از شروع مصرف خودداري كنند. سازمان جهاني بهداشت هم از تمامي كشورها تقاضا كرده، ماليات بر دخانيات را افزايش دهند، زيرا ماليات بيشتر، تاثير بسزايي بر كاهش مصرف دخانيات در ميان گروه‌هاي با درآمد پايين‌تر دارد و از شروع مصرف توسط بسياري از نوجوانان نيز جلوگيري مي‌كند. بر اساس نتايج تحقيقات انجام شده هم، افزايش ماليات در حدي كه قيمت دخانيات را ۱۰ درصد افزايش دهد، باعث مي‌شود مصرف دخانيات در كشورهاي با درآمد بالا، چهار درصد و در كشورهاي با درآمد متوسط و پايين، بيش از 8 درصد كاهش يابد و همچنين اگر درآمد حاصل از افزايش ماليات به بخش بهداشت اختصاص يابد، مي‌تواند سرمايه‌گذاري دولت‌ها در اين بخش را تا ۵۰ درصد افزايش دهد.»

ديروز هم مركز اطلاعات سازمان ملل متحد فراخوان سازمان جهاني بهداشت درباره ممنوعيت تبليغ، ترويج و حمايت از دخانيات در نمايشگاه‌ها و كنفرانس‌هاي بين‌المللي را منتشر كرد. در متن اين فراخوان تاكيد شده بود: « همان‌گونه كه در كنوانسيون چارچوب كنترل دخانيات سازمان جهاني بهداشت قيد شده، دولت‌ها بايد به گونه‌اي فراگير ممنوعيت تبليغ، ترويج و حمايت از دخانيات را (ماده 13) در نمايشگاه‌ها و كنفرانس‌هاي بين‌المللي اجرا كنند. جهان بايد متحد شود كه بازاريابي تهاجمي محصولات صنعتي را متوقف كند كه هر سال به اعتياد، بيماري و ميليون‌ها مرگ منجر مي‌شود.»

اخيرا شركت بين‌المللي فيليپ موريس مشاركت خود با دولت سوييس براي حمايت از غرفه اين كشور در نمايشگاه جهاني 2020 دوبي را اعلام كرده است. دولت سوييس اين مشاركت را بازنگري كرد و تصميم گرفته است كه حمايت مالي شركت بين‌المللي فيليپ موريس را نپذيرد. سازمان جهاني بهداشت از تصميم دولت سوييس استقبال كرد و فرصتي يافت كه اين دولت را به امضاي كنوانسيون چارچوب كنترل دخانيات سازمان جهاني بهداشت تشويق كند. سوييس در ميان تعداد انگشت‌شماري از كشورهاست كه هنوز اين كنوانسيون را امضا نكرده.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون