• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4457 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۴ شهريور

رييس كميسيون اقتصادي مجلس خبر داد

دريافت ماليات از 20 تا 30 صنف جديد

گروه اقتصادي

 

 

الياس حضرتي، رييس كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي گفت: دولت و سازمان برنامه و بودجه نوسان و كاهش صدور نفت را خوب كنترل كرده و توانسته تا حدي هزينه‌ها را كاهش دهد. بخش ديگر تلاش‌ها براي جلوگيري از كسري بودجه سال جاري مربوط به افزايش درآمدها و كنترل فرار مالياتي، معافيت مالياتي، ماليات بر مسكن، عايدي مسكن و توسعه پايه‌هاي مالياتي است كه در كميسيون اقتصادي در حال بررسي و قرار است دولت هم لايحه‌اي در اين باره به مجلس بياورد.

حضرتي با اشاره به صحبت‌هاي اخير نوبخت، رييس سازمان برنامه و بودجه مبني بر اينكه در سال جديد كسري بودجه نداريم، مطرح كرد: گفته شده امسال كسري بودجه نداريم و اگر هزينه‌ها را كاهش دهيم با مشكل مواجه نمي‌شويم. دولت در اين راستا تلاش مي‌كند و من هم اميدوارم در اين راه موفق شود.

نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي گفت: دولت و سازمان برنامه و بودجه نوسان و كاهش صدور نفت را خوب كنترل كرده و بخشي از اين تلاش‌ها مربوط به كاهش هزينه‌هاست.

حضرتي بخش ديگر را مربوط به افزايش درآمدها و كنترل فرار مالياتي دانست و گفت: معافيت مالياتي، ماليات بر مسكن، عايدي مسكن و توسعه پايه‌هاي مالياتي موضوعاتي است كه در كميسيون اقتصادي مجلس تحت بررسي است و قرار است دولت هم لايحه‌اي در اين باره تهيه كند و به مجلس بياورد تا جلوي كسري بودجه را براي سال جديد بگيريم.

رييس كميسيون اقتصادي مجلس در پايان گفت: بايد دست به دست هم دهيم و شرايط اقتصادي را به بهترين شكل ممكن كنترل كنيم كه تا پايان سال كسري بودجه نداشته باشيم.

اما روز گذشته‌ اميدعلي پارسا، رييس سازمان امور مالياتي در خصوص فرارهاي مالياتي گفت: در شرايطي كه اقتصاد كشور در معرض يك جنگ اقتصادي است، فرار مالياتي اصل و كيان كشور را هدف قرار داده لذا مقابله جدي و فراقوه‌اي با اين پديده شوم يك ضرورت اساسي است. او در بخش ديگري از سخنان خود به لزوم همكاري‌هاي فراقوه‌اي با حضور دستگاه‌هاي ذي‌ربط اشاره كرد.

او معتقد است: توفيق در مبارزه با فرار مالياتي در كشور منوط به همكاري و هم افزا كردن اقدامات دستگاه‎هاي اجرايي ذي‌ربط در سطح 3 قوه است. پارسا راهكارهاي مقابله با فرار مالياتي را يكپارچه‎سازي و انسجام اقدامات براي مبارزه همچنين اجرايي كردن ماليات هوشمند در كشور مي‌داند.

او در بخش ديگري از سخنان خود گفت: براي تحقق عدالت مالياتي، ماليات بايد متناسب با ثروت، درآمد و مصرف افراد اخذ شود و در حقيقت با يك نظام مالياتي كارا، منصف، عادل و شجاع مي‌توان انتظار تحقق عدالت در جامعه را داشت.

پارسا 4 اقدام سازمان متبوعش در مبارزه با فساد را وصول ماليات، حمايت از توليدكننده واقعي، مبارزه با فرار مالياتي و مقابله با فساد دانست.

رييس سازمان امور مالياتي درباره برنامه‌هاي در‌دست اجرا براي ساماندهي اخذ ماليات افزود: به‌تدريج همه مشاغل و اصناف كشور تحت پوشش ماليات قرار خواهند گرفت.

او با اشاره به گلايه پزشكان مبني بر اصرار براي نصب كارتخوان توسط آنها گفت: بر اساس قانون، ساماندهي اخذ ماليات به آنها اختصاص نداشته و به‌تدريج شامل ساير گروه‌ها نيز خواهد شد.

رييس سازمان امور مالياتي خاطرنشان كرد: قانون در حال حاضر صنف پزشكان را براي اين اقدام انتخاب كرده و در آينده نزديك به سراغ ساير اصناف خواهيم رفت، به طوري كه اخذ ماليات از ۱۰ تا ۲۰ صنف جديد تا پايان شهريور انجام مي‌شود.

اما لزوم افزايش درآمدهاي مالياتي و جلوگيري از فرارهاي مالياتي با توجه به شرايط فعلي كشور بسيار مهم تلقي مي‌شود. در اين راستا محمدعلي دهقان، معاون وزير اقتصاد در خصوص لايحه ماليات بر مجموع درآمد گفت: لايحه ماليات بر مجموع درآمد قطعا مسكن را هم در بر مي‌گيرد. تلاش ما اين است كه تا يكي، دو هفته آينده لايحه را جمع‌بندي و به دولت ارسال كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون