• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4457 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۴ شهريور

پيدا و پنهان

نقش بانك‌ها در خلق نقدينگي وحشتناك امروز

وحيد شقاقي‌شهري عضو هيات علمي دانشگاه خوارزمي مي‌گويد: اگر با همين وضعيت رشد نقدينگي ادامه داشته باشد، نسبت نقدينگي به توليد به عدد ۱۳۰درصد در پايان سال‌جاري خواهد رسيد كه اين موضوع باعث خواهد شد نقدينگي به جاي يك عامل مثبت به يك عامل مخرب ايجادكننده تورم تبديل شود. او اضافه كرده است: بانك‌ها براي حل مشكل پرداخت سود‌هاي موهومي به سپرده سپرده‌گذاران، با افزايش نرخ سود‌هاي بانكي اقدا‌م به جذب سپرده‌گذاران جديد مي‌كنند و بخشي از سپرده‌هاي جديد جذب شده را به پرداخت سود سپرده‌هاي سپرده‌گذاران قبلي اختصاص مي‌دهند.

اين برخلاف بانكداري اسلامي است و باعث‌ خواهد شد يك جايي نظام بانكي ما فرو بريزد. بانكداري اسلامي مي‌گويد كه سپرده‌گذاران در سود و زيان‌ بانك شريك شوند، اما بانك‌ها با وجود آنكه زيان‌ده هستند، دارند به سپرده‌گذاران سود پرداخت مي‌كنند.

 

واكنش آذري‌جهرمي به تحريم صنايع هوافضاي ايران

وزارت خارجه امريكا از تحريم صنايع هوافضاي ايران خبر داده است. براساس بيانيه وزارت خارجه صنايع هوافضا و دو موسسه تحقيقاتي هوافضاي جمهوري اسلامي تحت تحريم‌هاي جديد قرار گرفته‌اند. محمدجواد آذري‌جهرمي، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در واكنش به اين اقدام واشنگتن، خطاب به ترامپ، رييس‌جمهور اين كشور نوشت: «نمي‌توانم امريكا را حتي در اين تصوير بيابم، چه برسد به اينكه فضا را تحريم كند. جهان و آينده روشن متعلق به همه است نه يك عده محدود. آقاي ترامپ تقليد از تانوس را متوقف كنيد.»

 

كلاهبرداري با سهميه‌بندي بنزين

«تسنيم» گزارش داد: اخيرا پيامك‌هايي به تلفن همراه برخي اشخاص با موضوع «ثبت‌نام سهميه‌بندي بنزين» آمده كه اين پيامك‌ها حاوي لينكي جهت دريافت اطلاعات كارت بانكي و پرداخت وجهي جهت ثبت‌نام است. اين خبرگزاري اضافه كرده: در حالي كه تصميمي مبني بر اعمال سهميه‌بندي بنزين در مجموعه دولت و مجلس شوراي اسلامي اتخاذ نشده،
به نظر مي‌رسد برخي سوءاستفاده‌گران از فضاي تغييرات اعمال شده در نظام توزيع بنزين كه شامل الزام در استفاده از كارت سوخت شخصي و محدود شدن حجم سوخت‌گيري با استفاده از كارت جايگاه است، سوءاستفاده كرده و در پي كلاهبرداري با موضوع سهميه‌بندي بنزين هستند.

 

قيمت كالاها ارتباطي با نرخ ارز در بازار آزاد ندارد

با كاهش نرخ دلار در هفته‌هاي گذشته بسياري از مردم منتظرند قيمت كالاهايي كه به دنبال افزايش نرخ ارز، رشد كرده بودند، بار ديگر كاهش يابد، اما يك عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني تهران معتقد است قيمت كالاها ارتباط مستقيمي با نرخ ارز در بازار آزاد ندارد كه با كاهش آن انتظار داشت قيمت كالاها كاهش يابد. عباس آرگون مي‌گويد: وقتي قيمت دلار در سال گذشته افزايش يافت، مستقيما بر قيمت تمام شده كالاهاي توليدي كه مواد اوليه خود را از راه واردات تامين مي‌كردند، تاثير گذاشت؛ با اين حال در شرايط فعلي بايد توجه كرد كه آنچه در بازار آزاد رخ داده، به معني كاهش مستقيم هزينه‌هاي توليد نيست. او مي‌افزايد: نزديك شدن نرخ ارز آزاد و نيمايي به يكديگر براي اقتصاد ايران نتايج مثبتي به همراه دارد، اما در عين حال هزينه‌هاي توليد را كاهش نداده است.

 

«باستي هيلز» به مشهد رسيد

باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به انتشار تصاويري در فضاي مجازي از مجموعه‌اي به نام «مجموعه سروستان مشهد» نوشت: اين محل كه ۸ هكتار وسعت دارد از ۲۵ سال پيش توسط مالك آن قطعه‌بندي شده و به مالكان بعدي به فروش رسيده است. مدير اجرايي مجموعه سروستان درباره اين شهرك كه به «باستي هيلز مشهد» معروف شده است، مي‌گويد: مجوز‌هاي اين املاك از ۱۲ سال پيش به اين طرف صادر شده و چندين سال طول كشيده كه اين امر فقط مربوط به سال‌هاي اخير نيست. تقاضا داريم دادستان يا معاون ايشان براي بازديد از اين محل تشريف بياورند، چراكه آنچه در گزارش‌ها آمده با واقعيت بسيار متفاوت است.

 

احتكار كاغذ  براي انتخابات مجلس

يك عضو كميسيون فرهنگي مجلس مي‌گويد: تعاريف و گزارشات نشان مي‌دهد كه حجم قابل‌توجهي از كاغذ، به كشور وارد و حجم قابل‌توجهي هم داخل كشور توليد شده و احتكار صورت گرفته است.

به گفته نصرالله پژمانفر، باتوجه به اينكه كاغذ تاريخ مصرف ندارد عده‌اي نسبت به كسب سود احتمالي، احتكار مي‌كنند و بازار را تشنه نگه مي‌دارند، بنابراين بخشي از اين فرصت احتكاري در مهر ماه و با افزايش قيمت قابل‌توجه كاغذهاي موردنياز در توليد نوشت‌افزار صورت مي‌گيرد و بخشي هم در نياز هر دوره از انتخابات مجلس به كاغذ است كه در آن مقطع، افرادي با عجله وارد اين گود مي‌شوند و مجبورند در قيمت‌هاي بي‌حساب و كتاب، كاغذ را تهيه كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون