• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4462 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۳ شهريور

تابستان دردناك بسكتبال امريكا را به فكر فرو برد

تحقير ستاره‌هاي NBA در جام جهاني

مارك استاين ترجمه: فاطمه رضازاده

 

 

 

امريكايي‌ها در جام جهاني بازي را به صربستان واگذار كردند و حالا بايد براي كسب جايگاه هفتمي بازي كنند؛ ضعيف‌ترين عملكرد آنها در يك تورنمنت با حضور بازيكنان NBA. بازيكناني نظير كمبا واكر و ميدلتون كه جزو All Star به حساب مي‌آيند يا ترنر كه بهترين بلاكر فصل قبل NBA لقب گرفت يا حتي جو هريس كه قهرمان پرتاب‌هاي 3 امتيازي ليگ حرفه‌اي امريكاست.
در كنار اين تيم پرستاره كه البته از وجود فوق‌‌ستاره‌هايي نظير لبرون جيمز و جو هاردن و استيو كري بي‌بهره بود، كسي به عنوان سرمربي حضور داشت كه بهترين مربي زنده بسكتبال دنيا شناخته مي‌شود؛ گرگ پاپاويچ كه همه او را آقاي رييس صدا مي‌كنند.

پنجشنبه‌شب قبل از جامپ‌بال، مربي امريكا گرگ پاپاويچ الفاظ زشتي را خطاب به مربي صربستان ساشا دوردويچ به كار برد. قبل از شروع
جام جهاني بسكتبال دوردويچ در مورد ديدار احتمالي بين صربستان و امريكا در مراحل نهايي مسابقات گفته بود: «بگذاريد بسكتبال‌شان را بازي كنند و ما هم كار خودمان را انجام مي‌دهيم، اگر با هم روبه‌رو شويم، خدا به دادشان برسد.» رفتار پاپاويچ واكنشي از روي عصبانيت نسبت به اظهارات جنجالي دوردويچ نبود. پاپاويچ، سرمربي امريكا و كسي كه پنج‌بار قهرمان NBA شده است، قبل از مسابقه با گفتن «يه مشت بازنده» به شوخي، سعي كرده بود يخ مسابقه را بشكند اما الفاظ او با انتقادهاي زيادي همراه شد.

دوردويچ با اشاره به مسابقه پنجشنبه كه براي تعيين رده پنجم برگزار مي‌شد، گفت: «فقط به يكديگر نگاه مي‌كرديم و مي‌گفتيم، قرار است اين بازي را انجام بدهيم؟» اين جمله سرمربي صربستان احتمالا به اين خاطر بود كه همه تصور مي‌كردند اين دو تيم در فينال با هم روبه‌رو شوند. به هر حال صرب‌ها با نتيجه 94-89 امريكايي‌ها را در مركز بسكتبال دونگ‌گوان شكست دادند تا بدترين نمايش امريكايي‌ها را در يك مسابقه مهم بين‌المللي و با حضور بازيكنان شاغل در ان‌بي‌اي رقم بزنند. بعد از بازي انتقادات بسياري از بازيكنان امريكا شكل گرفت. اما كريس ميدلتون بازيكن تيم امريكا كه 16 امتياز در بازي با صربستان كسب كرد در حمايت از هريسون بارنز امتيازآورترين بازيكن تيم با كسب 22 امتياز گفت: «فكر مي‌كنم هر دو تيم ترجيح مي‌دادند در مرحله‌اي متفاوت يا شرايطي متفاوت با يكديگر روبه‌رو مي‌شدند.»

اگر به نظرسنجي‌هاي فيبا براي پيش‌بيني
جام جهاني بسكتبال نگاهي مي‌انداختيد، مطمئنا مسابقه بين صربستان و امريكا بيشترين راي را براي فينال يكشنبه در پكن كسب مي‌كرد. امريكا و صربستان دو تيم برتر مسابقات شناخته مي‌شدند و مسابقات براي اين دو تيم نمي‌توانست از اين بدتر پيش برود. صربستان در دور دوم به اسپانيا باخت و در مرحله يك‌چهارم نهايي بازي را به آرژانتين واگذار كرد، با وجود اينكه آرژانتين حتي يك بازيكن از ان‌بي‌اي در تركيب نداشت. اين باخت صربستان را از رقابت براي كسب مدال باز داشت و اين تيم حتي نتوانست سهميه مستقيم الميپك را كسب كند؛ سهميه‌اي كه به دو تيم برتر اروپايي مسابقات اهدا شد؛ يعني فرانسه و اسپانيا.

اما امريكا روز چهارشنبه در يك‌چهارم نهايي به فرانسه باخته بود. جري كلانجلو مدير تيم ملي امريكا گفت: «فكر مي‌كنم با اتفاقي كه براي‌مان افتاد به قدر كافي تنبيه شديم.» حرف و حديث‌ها پشت‌سر بازيكنان امريكا بسيار زياد شد. شب پنجشنبه وقتي آنها با ورزشگاه نيمه‌خالي بازي مواجه شدند، همه‌چيز شكل بسيار بدي به خودش گرفت. امريكايي‌ها پس از اينكه نتوانستند به رقابت بر سر كسب مدال برسند، پس از پايان كوارتر اول مقابل صربستان خودشان را با نتيجه 32-7 بازنده ديدند؛ يك نتيجه تحقيرآميز براي بسكتبال امريكا. در كوارتر اول صرب‌ها فقط سه ضربه از هشت ضربه سه امتيازي خودشان را به امتياز تبديل كردند اما 25 امتياز جلو افتادند. حتي يوكيچ، ستاره صرب‌ها كه در ان‌بي‌اي بازي مي‌كند هم كامل در بازي نبود و در تقريبا هفت دقيقه حضورش در بازي يك پرتاب هم انجام نداد.

بعد از رقابت نزديك در نيمه اول با نتيجه
44-40، صرب‌ها در كوارتر چهارم با رهبري بوگدان بوگدانوويچ (28 امتياز) و يوكيچ (9 امتياز، 7 پاس گل) فاصله‌شان را با امريكا بيشتر كردند و درنهايت با نتيجه 94 بر 89 پيروز شدند. با اين نتيجه امريكا به رده هفتم يا هشتم خواهد رسيد. ديدار برابر لهستان در عصر روز شنبه جايگاه نهايي آنها را تعيين مي‌كند. بدون توجه به نتيجه، اين بدترين عملكرد امريكا بوده است، بدتر از مسابقات جهاني سال 2002 در ايندياناپوليس كه در رده ششم قرار گرفتند. پاپاويچ در آن زمان دستيار مربي بود.

دوردويچ عقيده دارد كه باتوجه به عملكرد امريكا در كوارتر اول، امريكايي‌ها پس از باخت به فرانسه آمادگي احساسي رويارويي با صربستان را نداشتند. دوردويچ سرمربي صربستان گفت: «باخت در ذهن بازيكنان امريكا بود.» او احتمالا درست مي‌گويد. امريكايي‌ها در عرض كمتر از يك ماه در سه مسابقه شكست خورده‌اند، اگر باخت‌شان در 24 آگوست مقابل استراليا در يك ديدار دوستانه را هم حساب كنيد. مربيان و مقامات تيم امريكا چهارشنبه در هتل تيم در دونگ‌گوان كنار هم جمع شدند تا مشكلات را قبل از المپيك توكيو كه در تابستان برگزار مي‌شود، بررسي كنند. اما پاپاويچ درخواست كرد كه جلسه را زودتر ترك كند. كلانجلو علتش را «نياز به خلوت» عنوان كرد. كلانجلو گفت: «البته من دركش مي‌كنم. شكست براي او سخت بوده است چون خيلي دلش مي‌خواست برنده اين مسابقات شود.»

منبع: نيويورك‌تايمز

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون