• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4462 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۳ شهريور

پول براي نابغه آرژانتيني كافي نيست

جاه‌طلبي، خواسته جديد كاپيتان مسي

عليرضا جوادي

 

 

از پيشنهاد عجيب‌وغريب بكهام به مسي تا ماندن در بارسلونا در صورت داشتن پروژه‌ جاه‌طلبانه؛ اين اخباري بود كه بعد از افشاي بند جنجالي قرارداد ليونل مسي، حول‌وحوش كاپيتان بارسلونا شنيده مي‌شد.

داستان از روزنامه «ال‌پاييس» آغاز شد؛ «مسي مي‌تواند بارسلونا را در تابستان آينده به‌صورت مجاني نيوكمپ ترك كند». انتشار اين خبر كافي بود تا بازيكنان و مسوولان بارسلونا به تكاپو بيفتند و در چند رسانه‌ مختلف درباره اين قرارداد، شروع به حرف زدن كنند. جرارد پيكه، دوست ليونل مسي و مدافع بارسلونا، اولين نفري بود كه درباره اين ماجرا صحبت كرد و از اين موضوع خبر داد كه «من قبل از اين هم مي‌دانستم كه مسي مي‌تواند بارسلونا را در پايان فصل به ‌صورت مجاني ترك كند، اما از وفاداري او به تيم اطلاع دارم و اصلا نگران نيستم». اين صحبت‌هاي دفاع وسط باتجربه بارسلونا، براي هواداران بارسا راضي‌كننده نبود و جوزپ ماريا بارتومئو، رييس باشگاه بارسلونا، مجبور شد سكوت خود را در مورد بند جنجالي قرارداد مسي بشكند و با تلويزيون رسمي باشگاه مصاحبه كند. او در مورد اين بند جنجالي قرارداد مسي گفت: «مسي مي‌تواند پيش از فصل 2022-2021 فوتبال را كنار بگذارد يا به هر تيمي كه دوست داشت، برود. اين حقي است كه ما پيش‌تر به امثال پويول، ژاوي و اينيستا هم داده بوديم». تكرار دقيق‌تر صحبت‌هاي پيكه، شايد بهترين توصيفي است كه بتوان از حرف‌هاي بارتومئو انجام داد؛ صحبت‌هايي كه شايد با نگاه وفادارانه ليونل مسي، سازگار باشد و تضادي با رفتارهاي قبلي ليونل مسي نداشته باشد، اما با نگاه مردي كه براي پايان فوتبالش به افتخار جام و جاودانگي با بازوبند كاپيتاني بارسلونا فكر مي‌كند، تناسبي ندارد.

به چند هفته قبل برگرديم، رختكن بارسلونا موافق بازگشت نيمار است. ستاره جنجالي برزيلي كه با جدايي از بارسلونا ضربه سختي به بلوگرانا زد، بعد از شكست خوردن و ناكامي در پروژه پاريسي‌ها تمايل به بازگشت دارد و در هر مصاحبه‌اي از دورانش در بارسلونا به خوبي ياد مي‌كند. همين موضوع كافي است تا سران باشگاه بارسلونا قدم‌هاي خود را براي بازگشت اين بازيكن به بارسلونا بردارند و با پاري‌سن‌ژرمن وارد مذاكره شوند اما شرايط رفته‌رفته پيچيده مي‌شود؛ دقيقه‌ها، ساعت‌ها و روزها مي‌گذرند اما خبري از توافق نهايي نمي‌شود. صفير پايان پنجره نقل‌وانتقالاتي به صدا درمي‌‌آيد و يك شكست ديگر در كارنامه نقل‌وانتقالاتي باشگاه ثبت مي‌شود و سفراي مذاكره‌كننده باشگاه بارسلونا، دست از پا درازتر به اسپانيا برمي‌گردند. اين شكست باعث مي‌شود تا رختكن بارسلونا با ديد ديگري به مديريت و اهداف باشگاه نگاه كند چراكه حس مي‌كنند حرف‌شان ناديده گرفته شده است. اين موضوع جايي رنگ حقيقت را به خود مي‌بيند كه مصاحبه مسي و بارتومئو درباره خريد نيمار و ماندن مسي در بارسلونا، در كنار هم قرار مي‌گيرد. رييس باشگاه بارسلونا درباره خريد نيمار مي‌گويد: «برنامه‌اي براي جذب نيمار در ژانويه (پنجره زمستاني نقل‌وانتقالات) نداريم»، اين صحبت‌ها واكنش غيرمستقيم ليونل مسي را به همراه دارد و درباره اين موضوع به رسانه‌ها مي‌گويد: «مهم‌ترين نكته داستان برنامه جاه‌طلبانه است. براي جدايي از بارسلونا برنامه ندارم، اما مي‌خواهم پروژه قوي و برنده‌اي داشته باشيم». اگر اين صحبت‌ها را در كنار صحبت‌هاي او درباره بازگشت نيمار بگذاريم كه مسي درباره آن مي‌گويد: «از بازگشت نيمار استقبال مي‌كردم. حقيقتا نمي‌دانم كه بارسلونا همه تلاشش را براي جذب او كرده باشد» به اوضاع برهم‌ريخته باشگاه بارسلونا پي مي‌بريم و مي‌فهميم كه هيچ‌چيز در باشگاه بارسلونا سر جاي خود نيست.

در اين مدت اخبار زيادي درباره انواع پروژه‌هاي جاه‌طلبانه فوتبال اروپا به گوش رسيده، اما وسوسه‌كننده‌ترين پروژه براي مسي، رفتن به امريكا و شركت در برنامه‌اي است كه بكهام، هدايت آن را در دست دارد. پروژه‌اي كه بكهام قصد دارد آن را با جذب كردن سوارز آغاز كند و بعد از آن مسي را از در دوستي و رفاقت با سوارز به امريكا بكشاند. پروژه‌اي كه شايد در نگاه اول دور از دسترس باشد، اما اگر مسي تا آن سن‌وسال نتواند عملكرد خوب فصل‌هاي گذشته خود را تكرار كند و بارسلونا هم به تهديدهاي آرام و نرم او گوش نكند، احتمال رخ دادن آن هم كم نيست. واضح است كه مسي ديگر آن كودك كم‌صحبت و خجالتي روزهاي اول در لاماسيا نيست، او حالا به كاپيتان يكي از بزرگ‌ترين باشگاه‌هاي جهان تبديل شده است و مي‌خواهد به قول‌هايش به هواداران بارسلونا درباره فتح ليگ قهرمانان اروپا وفادار بماند و در سال‌هاي آخر فوتبال مانند سال‌هايي كه با موهاي بلندش و دريبل‌هاي جادويي‌اش شناخته مي‌شد، همه را حيرت‌زده كند. او ديگر نمي‌خواهد در زمين بازي فقط در عرض حركت كند، پاس بدهد يا با ضربه‌هاي شگفت‌انگيز با پاي چپي كه آرزوهاي قسمت زيادي از مردم جهان به آن پيوند خورده است، گل‌ بزند؛ او مي‌خواهد فراتر از همه اينها باشد، مسي مي‌خواهد با پروژه جاه‌طلبانه، تبديل به يك اسطوره مانند زيدان، مارادونا و پله در قاب‌هاي تلويزيون‌هاي رنگي باكيفيت‌ شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون