• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4473 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۴ مهر

پوشش پيشگيري از اعتياد در مدارس كشور به صددرصد مي‌رسد

گروه اجتماعي| عليرضا كاظمي، معاون پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش و پرورش مي‌گويد كه از امسال طرح افزايش ضريب پوشش برنامه‌هاي پيشگيري از اعتياد در تمامي مدارس كشور اجرا مي‌شود: ‌«سال گذشته ۴۵درصد مدارس كشور تحت پوشش اين طرح بودند كه در سال تحصيلي جديد به صددرصد مي‌رسد.»

سال 1395 بود كه اعلام رسمي ميزان دانش‌آموزان در خطر ابتلا به اعتياد خبرساز شد. آن زمان مديركل دفتر پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي آموزش و پرورش گفت: «۱۳۶ هزار نفر از دانش‌آموزان در معرض خطر ابتلا به مصرف موادمخدر هستند و از اين ميان ۳ هزار و ۶۰۰ نفر حداقل يك‌بار مصرف‌كننده موادمخدر بوده‌اند.» اين عدد و رقم‌ها حاصل پروژه مشتركي بود كه توسط چهار نهاد آموزش‌ و پرورش، وزارت بهداشت، ستاد مبارزه با موادمخدر و بهزيستي شكل گرفت و مطالعات آن در سال تحصيلي
93-92 انجام شد.

با گذشت 3 سال از زمان اعلام اوليه ميزان دانش‌آموزان در معرض خطر اعتياد و همزمان با هشدارهايي كه اخيرا در مورد شيوع مصرف گل در ميان دانش‌آموزان داده شده است، حالا معاون پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش و پرورش مي‌گويد كه تمامي مدارس كشور زير پوشش برنامه‌هاي پيشگيري از اعتياد قرار مي‌گيرند. كاظمي به ايرنا گفته است: «بهترين كار براي توانمندسازي دانش‌آموزان، بهره‌گيري از خود دانش‌آموزان است. هميار پليس يك طرح موفق بود كه دانش‌آموز هميار پليس خود را مسوول مي‌داند و در دوران بزرگسالي هم ديگر چنين تخلفاتي را انجام نمي‌دهد، ضمن اينكه توصيه به تخلف نكردن از سوي كودكان براي افراد بزرگسال نيز جذاب‌تر و اثربخش‌تر است. ۲۳ هزار مدرسه متوسطه وجود دارد كه اگر مدارس را حداقل داراي پنج كلاس درنظر بگيريم، حدود ۱۰۰ هزار هميار مشاور وجود دارد، به ۱۰۰ هزار نفر بروشور و عنوان مشاور داده مي‌شود كه باعث مي‌شود احساس توانمندي كند و دنبال توانمندسازي نيز باشد.»

آن‌گونه كه كاظمي گفته است گزارش مدارس و سامانه پايش آسيب‌هاي اجتماعي نشان مي‌دهد كه الگوي مصرف مواد در بين دانش‌آموزان
به ترتيب ترياك، الكل، پان/ناس، ريتالين، ترامادول، گل، حشيش، اكس، هروئين، شيشه، كوكايين و كراك است: «براساس گزارش‌هاي دريافتي از اجراي طرح مديريت در ۶ سال گذشته، در زمينه مصرف مواد بين دانش‌آموزان، كمتر از يك‌درصد نيازمند درمان، حدود ۲درصد پرخطر و نزديك به ۱۰درصد نيز درمعرض خطر مصرف مواد هستند.»

در اين سال‌ها البته تلاش هم شده تا ميان گرايش دانش‌آموزان به موادمخدر و حضورشان در مدرسه تفكيك به وجود آيد تا خانواده‌ها فكر نكنند كه اين عدد و آمارها ناشي از محيط مدرسه است. ارديبهشت ماه بود كه سيدمحمد بطحايي، وزير وقت آموزش و پرورش حدود يك ماه پيش از استعفايش گفته بود: «درصد آسيب‎هاي اجتماعي در مدارس مانند جامعه نيست، اگرچه آسيب‌هاي اجتماعي در جامعه رو به تزايد است، اما در مدارس اين‌گونه نيست. مردم به هيچ عنوان نبايد نگران اين مساله باشند، از طرفي ما نيز نبايد با ارايه اطلاعات ناكافي و ناصحيح مردم را نگران كنيم. در حقيقت همان‌طور كه گفته شد، شيب شيوع هنجارها و آسيب‌هاي اجتماعي از جمله اعتياد و مصرف موادمخدر و سيگار در ميان دانش‌آموزان شيب كمتري به نسبت جامعه دارد و بسيار كنترل شده است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون