• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4474 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۶ مهر

كريستالينا جورجيوا مي‌گويد اولويتش مقابله با ركود جهاني است

اقتصاددان چپ‌گرا در صدر صندوق بين‌المللي پول

گروه اقتصادي

 

 

كريستالينا جورجيوا، معاون بلغارستاني بانك جهاني، از سوي هيات اجرايي صندوق بين‌المللي پول به عنوان رييس اين صندوق انتخاب شد. به اين ترتيب، خانم جورجيوا نخستين كسي است كه از يكي از اقتصادهاي در حال ظهور به رياست اين صندوق برگزيده و جايگزين كريستين لاگارد شده كه پس از كناره‌گيري از اين سمت رياست بانك مركزي اروپا را برعهده گرفت. جورجيوا همچنين به عنوان اولين فردي مطرح است كه از كشوري خارج از اروپاي غربي به اين سمت انتخاب شده، از اول ماه آينده ميلادي (9 مهرماه) به مدت 5 سال بر كرسي رياست صندوق بين‌المللي پول تكيه خواهد زد.

او كه به كناره‌گيري «يرون دايسلبلوم» رييس پيشين آلماني وزيران منطقه يورو از نامزدي براي اين سمت، تنها كانديداي رياست صندوق بود، با مشكل محدوديت سني تعيين شده براي اين سمت روبه‌رو بود. اما هيات اجرايي صندوق بين‌المللي پول با تغيير مقررات مربوط به اين موضوع، محدوديت حداكثر 65 سال را حذف كرده و با رياست جورجيوا 66 ساله موافقت كرد.

براساس توافقي كه ميان امريكا و اتحاديه اروپا صورت گرفته، رياست صندوق بين‌المللي پول همواره به يك اروپايي واگذار مي‌شود و يك امريكايي نيز رياست بانك جهاني را بر عهده مي‌گيرد. رياست صندوق بين‌المللي پول همواره برعهده يك اروپايي بوده و يك امريكايي در راس بانك جهاني قرار مي‌گرفت. اين يك قرارداد نانوشته يا توافقي غيرالزام‌آور است كه از زمان تاسيس اين دو نهاد مالي جهاني و به دنبال جنگ جهاني دوم، رعايت شده است. كريستالينا جورجيوا، اقتصاددان بلغارستاني كه دوران جواني خود را در دوران كمونيسم در كشور خود سپري كرده، دكتراي اقتصاد خود را از انستيتو عالي اقتصادي كارل ماركس در صوفيه بلغارستان دريافت كرده است. او همچنين اواخر دهه 1980 در دانشكده اقتصاد لندن و در انستيتوي فناوري ماساچوست، تحقيقات و مطالعات تحصيلات تكميلي را در زمينه اقتصاد منابع طبيعي و سياست‌هاي زيست محيطي انجام داده است. جورجيوا 66 ساله علاوه بر زبان بلغاري به انگليسي و روسي مسلط است و همچنين مي‌تواند به زبان فرانسه صحبت كند.

جورجيوا در سال 1993 فعاليت خود را در بانك جهاني به عنوان يك اقتصاددان محيط زيست براي اروپا و آسياي مركزي آغاز كرده است. او آنقدر در بانك جهاني فعاليت داشت تا سرانجام به عنوان مدير گروه محيط زيست، مسوول استراتژي، سياست‌ها و وام‌هاي بانك جهاني انتخاب شد. پست مهمي كه ناظر بر 60 درصد از وام‌هاي پرداختي بانك جهاني است. او در دوره كوتاهي نيز در روسيه فعاليت كرده است. هرچند فعاليت‌هاي عمده او در بانك جهاني متمركز بوده و بسياري اين اقتصاددان چپ‌گرا را «معمار بسياري از اصلاحات در بانك جهاني» مي‌نامند. روي هم رفته در دوران حضور وي از سال 1993 تا 2010، وي در چندين پست در بانك جهاني خدمت كرد و سرانجام در مارس 2008 به سمت معاون اين بانك فعاليت كرده است.

 

چالش‌ها

جورجيوا در حالي رياست اين صندوق را برعهده مي‌گيرد كه اقتصاد جهاني به كندي در حركت است و امريكا و چين سرگرم جنگ تجاري با يكديگر هستند. پس از اينكه ۲۴ عضو هيات مديره صندوق بين‌المللي پول با نامزدي كريستالينا جورجيوا موافقت كردند، وي خطاب به خبرنگاران درباره برخي از چالش‌هاي اقتصادي و مالي جهان به رشد نااميدكننده اقتصاد جهاني تا تنش‌هاي تجاري و موانع زياد بدهي در بسياري از كشورها اشاره كرد.

او معتقد است، مهم‌ترين اولويت اين صندوق كمك به اعضا براي كاهش خطرات بحران‌ها و همچنين تقويت آمادگي براي مقابله با ركود است. وي قرار است از اول اكتبر رياست صندوق بين‌المللي پول را رسما برعهده گيرد، اولين رييس اين صندوق است كه به جاي قدرت‌هاي اقتصادي سنتي اروپا همچون آلمان يا فرانسه از كشوري با بازار اقتصاد نوظهور مي‌آيد.

كريستالينا جورجيوا ۶۵ ساله از اوايل ۲۰۱۷ ميلادي، دارنده دومين سمت در بانك جهاني بوده و به دليل تلاش‌هاي وي جهت تصويب افزايش سرمايه ۱۳ ميليارد دلاري به همراه اصلاح بسته كاهش بدهي بانك جهاني براي كشورهاي در حال توسعه ثروتمند همچون چين كه از اهداف مهم دولت ترامپ به شمار مي‌رود موجب تحسين و تمجيد ديگران قرار گرفته است.

 

بيانيه رييس جديد

كريستالينا جورجيوا پس از انتخابش به عنوان رييس صندوق بين‌المللي پول توسط هيات اجرايي اين صندوق براي يك دوره پنج ساله كه از اول اكتبر آغاز مي‌شود، بيانيه‌اي صادر كرد:« من بسيار مفتخرم كه به عنوان رييس صندوق بين‌المللي پول انتخاب شده‌ام و از اعتمادي كه اعضاي اين صندوق و هيات اجرايي آن به من كردند سپاسگزارم. من مي‌خواهم از كريستين لاگارد، رييس سابق صندوق قدرداني كنم. او يك رهبر بزرگ و يك دوست عزيز براي من است. ديدگاه و كار خستگي‌ناپذير او باعث موفقيت مداوم اين صندوق بوده است. صندوق بين‌المللي پول يك نهاد منحصر به فرد با يك تاريخ بزرگ و كاركناني در سطح جهاني است. من به حكم اين صندوق آمده‌ام تا به ثبات اقتصاد و سيستم مالي جهان از طريق همكاري بين‌المللي كمك كنم. به نظر من نقش اين صندوق هيچگاه تا اين حد با اهميت نبوده است.

هدايت صندوق بين‌المللي پول زماني به من داده شده كه رشد اقتصاد جهاني همچنان نااميد‌كننده است، درگيري‌هاي تجاري ادامه دارد و بدهي به بالاترين حد خود در تاريخ رسيده است و اين مسووليت بزرگي است. همان‌گونه كه در بيانيه‌ام به هيات اجرايي اشاره كردم اولويت اول ما كمك به كشورها براي به حداقل رساندن خطر بحران و آمادگي براي مقابله با ركود است. ولي نبايد از اهداف بلندمدت‌مان هم غافل شويم يعني حمايت از سياست‌هاي درست پولي، مالي و ساختاري براي ايجاد اقتصاد‌هاي قوي‌تر و بهبود زندگي مردم و اينها همه مستلزم مقابله با مسائلي مانند نابرابري، خطرات جوي و تغييرات سريع تكنولوژيكي است. براي حفظ آمادگي، حفاظت از قدرت مالي صندوق بسيار حياتي است و همچنين توسعه نظارت و تلاش براي افزايش ظرفيت آن. هدف من اين است كه با همكاري تيمم صندوق بين‌المللي پول را از طريق آينده‌نگري بيشتر و توجه بيشتر به نيازهاي اعضايش قدرتمند‌تر كنم. من با اشتياق منتظرم با تمام 189 كشور عضو، هيات اجرايي و كاركنان و با تمام شركاي‌مان در سال‌هاي آتي كار كنم».

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون