• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4474 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۶ مهر

سرمايه‌گذاران منتظر تبعات تصميم مجلس امريكا هستند

جنگ تجاري، واكنش جهاني استيضاح اجباري

گروه اقتصادي

 

 

هفته گذشته مجلس نمايندگان امريكا دستور بررسي استيضاح ترامپ را صادر كردند. اين درخواست كه توسط نانسي پلوسي، نماينده دموكرات مجلس اعلام شد، واكنشي به افشاگري رييس‌جمهور اوكراين بود.

هر چند به نظر مي‌رسد اقدام نمايندگان مجلس امريكا براي استيضاح ترامپ بيش از آنكه جنبه سياسي داشته باشد، اقدامي در جهت بهبود اوضاع اقتصادي امريكا است. از زمان روي كار آمدن ترامپ، نه‌تنها اقتصاد امريكا بلكه اقتصاد جهان با نا اطميناني‌هاي بيشتري روبه‌رو شده كه شعله‌ور‌تر شدن آتش جنگ اقتصادي، به پيش‌بيني بحران شديدتري دامن زده است. هرچند بسياري از تحليلگران بر اين عقيده هستند كه به دليل گرايش موجود در بازار كه منعكس‌كننده ركود اقتصاد جهاني و تعديل رشد اقتصادي است، مشكلات فعلي با وجود استيضاح ترامپ نيز ادامه خواهد داشت. البته در سوي ديگر ميدان كارشناساني قرار دارند كه ترامپ را عامل اصلي مشكلات فعلي و كاهش رشد اقتصادي جهان مي‌دانند بنابراين از هرگونه تصميمي كه به كاهش قدرت او بينجامد، استقبال مي‌كنند.

با وجود اينكه استيضاح ترامپ مي‌تواند تاثيراتي را بر فرآيند انتخابات 2020 بگذارد و آينده مذاكرات تجاري بين چين و امريكا را نيز تغيير دهد، اما بازارها تاكنون جهش‌هاي شديدي نداشته‌اند. پس از اعلام خبر دستور كار نمايندگان براي استيضاح ترامپ‌، سود اوراق قرضه خزانه‌داري اين كشور رشد كرد و به 1.7 درصد رسيد. بازار طلا نيز تحت تاثير اين خبر در بيست و چهار ساعت و پس از بسته شدن بازار معاملات در هفته گذشته، 11.5 درصد كاهش يافت و به 1492 دلار و 80 سنت رسيد.

 

استيضاح، عقب‌نشيني سرمايه‌گذاران

روز پنجشنبه و پس از شكايت از ترامپ به دليل دخالت در انتخابات كشور اوكراين، مجلس نمايندگان تصميم بر در دستور كار قرار دادن استيضاح ترامپ گرفت. هر چند كه تصميم نمايندگان امريكا در پي سوءاستفاده از قدرت توسط ترامپ گرفته شده اما اين اولين‌باري نيست كه به ترامپ براي ايجاد شوك‌هاي ناگهاني به بازار هشدار داده مي‌شود. سال گذشته ميلادي، زماني كه تحقيقات در خصوص دخالت روسيه در انتخابات امريكا به اوج رسيده بود، به خبرنگار فاكس‌نيوز گفته بود: اگر من نباشم بازارها سقوط مي‌كند و افراد به ورطه نابودي فقر كشيده مي‌شوند. با وجود اينكه نمايندگان مجلس امريكا به صورت جدي‌تري استيضاح ترامپ را مطرح كردند، اما شاخص داوجونز تنها 142 واحد سقوط كرد. به نظر مي‌رسد سرمايه‌گذاران نسبت به تبعات اين تصميم مجلس ابهام داشته و دست نگه داشته‌اند.

اما قيمت اوراق قرضه پس از مطرح شدن فرآيند استيضاح و افزايش احتمال آغاز مذاكرات بين چين و امريكا، كاهش يافت. از سوي ديگر سود اوراق قرضه 10 ساله امريكا نيز رشدي 1.7 درصدي داشته و سود اوراق 30 ساله امريكا هم با 2.1 درصد رشد همراه بوده است. تغييرات سود اوراق قرضه امريكا در حالي است كه برخي سرمايه‌گذاران با اعلام رسمي آغاز فرآيند استيضاح در مجلس، مضطرب شده و براي سرمايه‌گذاري در بازارها دست نگه داشته‌اند.

هوگان‌، استراتژيست بازار معتقد است استيضاح در شرايط فعلي مي‌تواند به روند مذاكرات آسيب زند و رسيدن به توافق را سخت‌تر كند. او در اين خصوص گفت: تصور نمي‌كنم آغاز اين فرآيند باعث بهبود لحن مذاكرات تجاري آمريكا و چين شود. به نظر هوگان، بازار زماني مي‌تواند شاهد آهنگ پيشرفت باشد كه اخبار بهتري به آن مخابره شود. در حالي كه رييس‌جمهور اين اخبار را مخابره نمي‌كند و تنش را بيشتر مي‌كند. مارك فريمن، كارشناس ارشد سرمايه‌گذاري در موسسه مديريت «سرورو» نظر متفاوتي از هوگان دارد. به زعم او سرمايه‌گذاران همواره واكنش‌هاي بازار را پيش‌بيني مي‌كنند و از الان براي چند ماه آينده برنامه‌ريزي كرده‌اند. فريمن معتقد است با جدي‌تر شدن استيضاح ترامپ‌، فشارها به او براي رسيدن به يك توافق تجاري بيشترخواهد شد. چراكه او براي انتخابات بعدي برنامه دارد و حتي اگر كشوري مانند چين نيز با اين شرايط روبه‌رو شود، بايد براي رسيدن به توافق تلاش كند. فريمن معتقد است سرمايه‌گذاران روند تاريخي سياست‌ها و تنش‌ها را در ذهن دارند و هرگونه خبري مبني بر افزايش احتمال استيضاح ترامپ را تنها عملي مي‌داند كه باعث مي‌شود سرمايه‌گذاران نسبت به هر فعاليت اقتصادي جنبه‌هاي بيشتري را لحاظ كنند. بنابراين براي هرگونه نتيجه‌گيري در خصوص تاثير ميان‌مدت اين خبر بر بازارها، زود است.

 

طلا تضعيف و دلار تقويت شد

روز گذشته و در پايان هفته كاري، قيمت هر اونس طلا به 1498.8 دلار در هر اونس رسيد. طلا براي سومين هفته متوالي روند كاهشي خود را ادامه داد.

چندي پيش به دليل انتشار برخي آمارها از كاهش بيشتر نرخ بهره در امريكا همچنين احتمال شدت يافتن جنگ تجاري، سرمايه‌هاي عظيمي به بازار طلا وارد شد كه قيمت هر اونس طلا را تا مرز 1530 دلار افزايش داد. اما با انتشار خبر استيضاح ترامپ‌، علاوه بر اينكه ارزش دلار افزايش يافت، روند قيمتي طلا نيز نزولي شد. شاخص دلار در حالي افزايش يافت كه خطرات تشديد تنش‌هاي سياسي و اقتصادي در جهان باعث شده بود ساير ارزها در مقابل دلار خود را تضعيف كنند تا اقتصادها به خصوص اقتصادهاي نوظهور كمتر آسيب ببينند. از سوي ديگر تعدادي از بانك‌هاي مركزي مانند بانك مركزي اروپا و ژاپن به دليل حساسيت‌هاي اقتصادي و نگراني از بروز ركود، نرخ بهره را براي تحريك اقتصاد كاهش داده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون