• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4480 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۳ مهر

دومين كنفرانس بين‌المللي مديريت دانشي در دانشگاه خاتم برگزار شد

دومين كنفرانس بين‌المللي مديريت ‌دانش با رويكرد منابع و دومين جايزه مديريت ‌دانش به همت «انجمن مديريت ايران» و با همكاري «انجمن مديريت‌ دانش اتريش» و «دانشگاه خاتم» در تاريخ 8 مهر 1398، در محل دانشگاه خاتم برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومي بانك‌ پاسارگاد، اين كنفرانس با حضور دكتر انصاري معاون رييس‌جمهور و رييس سازمان امور اداري و استخدامي كشور، پروفسور برندنر (Brandner) رييس انجمن مديريت ‌دانش اتريش، دكتر قاسمي رييس انجمن مديريت ‌ايران و جمعي از استادان، فرهيختگان و دانش‌پژوهان در حوزه مديريت برگزار شد.

اين كنفرانس با هدف تاكيد بر جايگاه مديريت دانشي در افزايش بهره‌وري سرمايه ‌انساني، منابع سرمايه‌اي (مالي) و انرژي برگزار شد. محورهاي مديريت دانشي و سرمايه اجتماعي، مديريت دانشي و اقتصاد جامعه، مديريت دانشي و توسعه صنعتي، مديريت دانشي و توانمندي سياستگذاري و مديريت دانشي و توان رقابتي بخش‌هاي اقتصادي از موضوعات مورد بحث در اين كنفرانس بود. شناسايي سازمان‌هاي دانشي، ايجاد فضاي ارتباطي ميان سازمان‌هاي دانشي، تشويق سازمان‌هاي دانشي در راستاي توسعه، ايجاد هم‌افزايي در كشور در جهت رشد و توسعه اقتصادي و توسعه پايدار و شناسايي مزيت‌هاي برتر سازمان‌ها و ايجاد پايگاه دانشي در كشور از ديگر اهداف برگزاري اين كنفرانس بود.

رييس سازمان اداري و استخدامي كشور: مدل مديريت دانشي بر اساس يك دستورالعمل در نظام اداري مستقر خواهد شد. در اين كنفرانس دكتر جمشيد انصاري، رييس سازمان اداري و استخدامي كشور در سخناني تاكيد كرد: اگر از طرح مسائل نو در سازمان اداري و دولتي غافل شويم، نوآوري و خلاقيت در بخش خصوصي هم، راهي پيدا نخواهد كرد.

او با بيان اين نكته كه دولت حضور قابل توجهي در اقتصاد كشور دارد، ادامه داد: بخش زيادي از بنگاه‌هايي كه واگذار شده و در ظاهر خصوصي شده‌اند، همچنان با يك فرهنگ دولتي در سطح مديريت و نيروي انساني اداره مي‌شوند. انصاري با اشاره به اين نكته كه بي‌توجهي به عوامل موثر در رويكرد مديريت دانشي، ما را در استقرار آن با شكست رو‌به‌رو خواهد كرد، افزود: مدل‌هاي جديد كسب و كار مبتني بر دارايي‌هاي ناملموس سازمان‌ها و بنگاه‌ها و دانش و خبرگي آنها طراحي و مستقر شده‌اند و تفاوت‌هاي جدي با مدل‌هاي سنتي دارند. ضمن اينكه افزايش سطح اطلاعات و امكان ذخيره‌سازي الكترونيكي آنها در كنار تغيير هرم سني كاركنان سازمان‌ها، همچنين جريان مستمر حركت نيروي‌انساني به سمت انتقال تجربه و جمع‌بندي و استخراج دانش از آنها مواردي است كه ما را به سوي يك نظام مديريت دانشي مطلوب سوق مي‌دهند.

رييس سازمان اداري و استخدامي كشور با بيان اين نكته كه در سازمان‌هاي اداري معمولا عملكردهاي خوب به اشتراك گذاشته نمي‌شود و فرسودگي كاركنان و محيط تكراري، امكان تجربه‌هاي جديد و نوآوري‌ را به آنها نمي‌دهد، افزود: سازمان‌هاي دولتي از ميزان دارايي دانشي خود اطلاعي ندارند و به آن به عنوان يك سرمايه دانشي توجهي نمي‌كنند به همين دليل، بارها پروژه‌ها را از نو شروع مي‌كنيم و هزينه‌هاي متعددي از اين محل به دولت تحميل مي‌شود. او با اشاره به اين نكته كه در همين راستا دانش‌بنيان كردن نظام اداري از طريق به‌كارگيري اصول مديريت دانشي در دستور كار قرار گرفته است، اظهار داشت: در سازمان اداري و استخدامي كشور به سمت پروژه‌اي پيش رفته‌ايم كه مدل مديريت دانشي را بر اساس يك دستورالعمل در نظام اداري مستقر كنيم.

انصاري اضافه كرد: اين مدل جامع طراحي شد ولي استقرار آن را در چند فاز و مرحله به مرحله برنامه‌ريزي كرديم. او با اشاره به اجراي آزمايشي اين مدل خاطرنشان كرد: اكنون در مرحله رفع اشكالات هستيم و در مرحله بعد، در پي فرهنگ‌سازي در نظام اداري خواهيم بود تا به عنوان يك خواسته در نظام اداري جا بيفتد و اميدوار به تحقق اهداف پيش‌بيني شده باشيم. به گفته انصاري، ارزيابي مديريت دانشي و استقرار نظام مديريت دانشي در سازمان‌ها، فازهاي بعدي اجراي اين مدل خواهد بود.

در اين كنفرانس، دكتر مجيد قاسمي رييس انجمن مديريت ايران به بررسي موضوعات مديريت دانش با رويكرد مديريت منابع و بحث سرمايه فكري در مديريت دانشي پرداخت.

او با بيان اين مطلب كه مديريت دانشي يك مرحله فراتر از مديريت دانش‌ است، گفت: در بحث مباني كليدي مديريت دانشي، خلق دانش براي فضاي رقابتي را در دستور كار قرار مي‌دهيم و مهم‌تر از همه بهره‌گيري از دانش و دانايي و همين‌طور پيش‌بيني آينده كه موضوع بسيار مهمي است.

او در تعريف مديريت دانشي گفت: مجموعه‌اي از ارتقاي اقدامات يكپارچه جهت شناسايي اطلاعات و مشاركت را مديريت دانشي مي‌گويند. استقرار مديريت دانشي در سازمان ظرفيت‌سازي مي‌كند. بايد كارآفريني سازماني و شايسته‌سالاري در سازمان صورت گيرد. سرآمدي سرمايه انساني موضوع بسيار مهمي است. در بانك ‌پاسارگاد، سرمايه اصلي ما سرمايه انساني است. او با تاكيد بر اين نكته كه ابعاد مديريت دانشي در حوزه راهبردي شامل پيش‌بيني تحولات گسترده، انعطاف‌پذير بودن سازمان و آينده‌نگر بودن آن است، تصريح كرد: علاوه بر آن ساختار بايد پويا و متحول باشد.قاسمي تصريح كرد: يكي از ابعاد ساختاري و دانشي در سازمان‌ها بهره‌گيري از فناوري‌هاي نوين است؛ از جمله اين فناوري‌ها، فناوري‌هاي همگراست. ما در شرايط كنوني در دانشگاه خاتم در مقطع كارشناسي ارشد، رشته‌هاي فناوري همگرا را داريم كه در دنيا تنها چهار دانشگاه اين رشته را ايجاد كرده‌اند؛ حتي در دانشگاه‌هاي داخل كشور، اين فناوري را نداريم. اين موارد را با همكاري و مشاركت دانشگاه فرانسه در دانشگاه خاتم ايجاد كرده‌ايم. در اين زمينه دانشجويان ما نيمي از واحدهاي خود را در ايران و نيمي ديگر را در فرانسه مي‌گذرانند.او با اشاره به بحث كاركردهاي مديريت دانشي در سيستم‌هاي مختلف اضافه كرد: اين بحث از مديريت دانشي فردي شروع مي‌شود كه در مورد افزايش اشتراك و مشاركت اجتماعي و در حوزه تيمي، ايجاد روحيه كار گروهي است. او ادامه داد: در حوزه سازماني، ايجاد سازمان يادگيرنده و سرآمدي سازماني، در حوزه افزايش توان ملي، بهره‌وري ملي، در حوزه توسعه سرمايه انساني و در بخش بين‌المللي، افزايش قدرت اقتصادي توسعه ملي است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون