• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3228 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۵ ارديبهشت

وزير ارشاد از لزوم تدريس كتاب‌هاي اهل‌سنت در دانشگاه گفت

سيستم آموزشي در انتظار كتب‌ اهل‌سنت و زبان‌هاي مادري

اعتماد| وزير ارشاد پنجشنبه شب با اهل فرهنگ و رسانه سيستان و بلوچستان ديدار كرد. در حوزه فرهنگي حرف‌هاي بسياري گفته شد و در آن ميان سخن به ضرورت‌هاي استاني و بومي در دانشگاه‌ها نيز كشيد. علي جنتي اشاره‌اي كوتاه به اين بحث داشت: «بايد از كتاب‌هاي اهل سنت در دانشگاه‌هاي استان‌هاي سني‌نشيني كه اكثريت آنها اهل سنت هستند، استفاده شود.» جنتي در يك جمله يكي از مسائل جدي مربوط به حوزه دانشگاه‌هاي واقع در مناطق سني‌نشين كشور را به صورت كلي مطرح كرد.
در هفت استان بوشهر، سيستان و بلوچستان، هرمزگان، كردستان، گلستان، كرمانشاه و فارس شوراي برنامه‌ريزي مدارس علوم ديني اهل سنت مشغول به فعاليت است، حدود 340 مدرسه ديني اهل سنت با بيش از 37 هزار طلبه مي‌توانند در چنين مدارسي آموزش ببينند اما در دانشگاه‌هاي استان‌هاي سني‌نشين خبري از آموزه‌ها و كتاب‌هاي اهل سنت نيست و به نظر مي‌رسد وزير ارشاد تمايل دارد تا با سخن گفتن از اين موضوع راه را براي ورود به بحث لزوم وجود كتاب‌هاي ويژه اقليت‌هاي مذهبي و تدريس آن در دانشگاه‌ها باز كند.
صحبت‌هاي وزير در خصوص لزوم ورود كتاب‌هاي اهل سنت به دانشگاه در حالي است كه اين اتفاق در مدارس رخ داده است. «هديه‌هاي آسمان ويژه اهل سنت» از سال دوم دبستان وارد سيستم آموزش و پرورش مي‌شود، كودكان اهل سنت مانند اقليت‌هاي ديني حالا اين فرصت را در اختيار دارند تا در كلاس‌هاي درس ديني در خصوص مذهب خود بخوانند و بدانند، اين اتفاقي است كه هنوز در دانشگاه‌هاي كشور رخ نمي‌دهد.
كردستان، پرجمعيت‌ترين استان به لحاظ جمعيت اهل تسنن در كشور در حال حاضر حدود ۷۰ هزار دانشجو دارد كه در مراكز عالي استان مشغول به تحصيل هستند، به نظر مي‌رسيد پيشنهاد وزير راهكار تقريبا ساده‌اي است براي در نظر گرفتن نيازهاي آموزشي بخش قابل توجهي از دانشجويان كشور، راهكاري كه با توجه به اهميت توجه به نيازهاي اقليت، تاثيري احتمالا ماندگار در بالارفتن ميزان رضايت در جمعيت دانشجويي در استان‌هاي مورد ذكر خواهد گذاشت.
در پي زبان مادري
صحبت از حضور كتاب‌هاي ويژه اهل سنت در دانشگاه‌ها، بحث ورود زبان مادري به سيستم آموزشي كشور را نيز به ياد مي‌آورد. با آغاز دولت يازدهم اقليت‌ها بر مبناي وعده‌هاي دولت تدبير و اميد و البته حمايت برخي دولتمردان از ايده ورود زبان مادري به سيستم مدارس و دانشگاه‌ها، به حضور زبان مادري‌شان در پشت نيمكت‌هاي مدرسه و صندلي‌هاي دانشگاه دل بستند.
دي ماه سال گذشته دستيار ويژه رييس‌جمهور در امور اقوام و اقليت‌هاي ديني و مذهبي گفت: «آموزش به زبان مادري براي ساير زبان‌ها از جمله مردم عرب خوزستان در دستور كار است». علي يونسي از كارگروه ويژه آموزش و پرورش براي تدوين كتاب‌هاي مناسب با زبان‌هاي اقوام خبر داد. وزير ارشاد با گفتن اينكه «آنچه قانون اساسي گفته است.» موضع خود را نسبت به اين موضوع اعلام كرد. او گفت: «ظاهرا اين موضوع در اصل پانزدهم قانون اساسي درج شده است. طبيعتا ما بايد در حدي كه قانون اساسي گفته از اين كار حمايت و پشتيباني كنيم»، وزير ارشاد از ظرفيت‌هاي قانون رسمي كشور براي عملي شدن اين برنامه نيز سخن گفت و وزير آموزش و پرورش هم از «اولويت داشتن» اين بحث گفت تا سناريوي حمايت دولت از كليد خوردن ورود زبان مادري به سيستم آموزشي كامل شود. اسفند ماه سال گذشته با رونمايي از كتاب آموزش زبان كردي مدرسه صلاح‌الدين ايوبي سقز، نخستين گام از وعده‌هاي داده شده توسط دولت عملي شد، اواخر فروردين امسال نيز رييس دانشگاه آزاد اسلامي سنندج از تصويب سرفصل‌هاي آموزش زبان و ادبيات كردي در دانشگاه‌ها، در فرهنگستان زبان و ادبيات كشور خبر داد: «خوشبختانه در پي درخواست اين دانشگاه براي ارايه خدمات آموزشي به دانشجويان در حوزه زبان و ادبيات كردي شاهد موافقت فرهنگستان زبان و ادبيات كشور با ارايه درس اختياري زبان و ادبيات كردي هستيم.» به اين ترتيب تا پاي اين ماجرا به آموزش عالي نيز برسد و البته اميد به گسترش تدريس و تاليف ويژه قوميت‌هاي گوناگون را بالا ببرد. هرچند همچنان صحبتي از افزوده شدن كتاب‌هاي زبان تركي در سيستم آموزشي مطرح نيست اما با توجه به نياز موجود به ويژه مشكلات متعددي كه به خصوص كودكان دبستاني با آن روبه‌رو هستند به نظر مي‌رسد كه دير يا زود گستره زبان مادري پاي خود را از زبان كردي پيش‌تر مي‌گذارد. كودكان دبستاني كه در سن شش يا هفت سالگي بلافاصله از محيط خانه كه در آن به زبان خود (آذري، عربي، كردي و...) سخن گفته و شنيده‌اند با ورود به محيطي كه تنها در آن فارسي تكلم مي‌شود با مشكلات آموزشي رو به رو مي‌شوند كه سياست دولت در رسمي كردن حضور زبان قوميت‌ها مي‌تواند بخش عمده‌اي از اين مشكلات را حل كند.
كلام كوتاه وزير ارشاد در ديدار با اهالي فرهنگ در سيستان و بلوچستان، تنها يك جمله بود اما همين يك جمله براي بازگشت به وعده‌هاي دولت تدبير و اميد و يادآوري لزوم تغيير سياست آموزشي مبتني بر توجه به همه خرده‌فرهنگ‌ها كافي است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون