• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3228 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۵ ارديبهشت

لغو برنامه‌هاي آموزشي روني كلمن و ترك تهران پيش از موعد مقرر:

غول آمريكا يي از پس حاشيه‌ها برنيامد

«روني كلمن» ستاره پرورش اندام دنيا و قهرمان 8 دوره مسترالمپيا، بدون برگزاري حتي يك جلسه كلاس آموزشي به امريكا بازمي‌گردد

  سالار علي‌خواه / همه‌چيز از يك خبر شروع شد. حضور روني كلمن قهرمان هشت دوره مستر المپيا براي يك دوره آموزشي دو روزه در ايران، اما اين حضور آنقدر شايعه به همراه داشت كه مي‌تواند تا چند روز تيتر يك اخبار باشد. مقدمات حضور اين قهرمان حرفه‌اي و البته بازنشسته را يك شركت خصوصي با نام پرشيا فراهم كرد و 17 فروردين كنفرانس خبري حضور كلمن در محل فدراسيون پرورش اندام برگزار شد تا بتواند جو رسانه‌اي لازم براي حضور او در ايران را مهيا كند. همه اين اتفاقات براي قشر عظيم ورزشكار و مشتاق به بدنسازي بسيار شيرين بود و نشان مي‌داد تا چند روز ديگر يكي از مشاهير ورزش مورد علاقه‌شان را از نزديك ملاقات خواهند كرد، اما خب اين ملاقات هزينه‌هاي خودش را داشت و قرار نبود رايگان باشد.
شركت نامبرده براي حضور علاقه‌مندان چند بسته پيشنهادي در نظر گرفته بود كه از 160 هزار تومان شروع مي‌شد و تا يك ميليون و 800 هزار تومان بالا مي‌رفت. تمام فعاليت‌هاي اقتصادي اين گروه با هماهنگي كامل فدراسيون پرورش اندام و رييس اين فدراسيون صورت گرفت. اين شركت با واريز مبلغي حدود 110 ميليون تومان به حساب فدراسيون همه موارد را تضمين كرده بود. شركت فوق با اعتبار فدراسيون شروع به اخذ وجه از علاقه‌مندان كرد و همه‌چيز طبق برنامه و بي‌سر و صدا پيش مي‌رفت تا اينكه برخي رسانه‌ها كه پيش از اين سمت و سوي فكري آنها بر همگان مشخص شده با گزارش‌هاي كنايه‌آميز و چسباندن حضور كلمن به جريان‌هاي سياسي و برداشتي كاملا سخت، آمدن كلمن را تقبيح كردند و با عناويني چون مافياي دارو و ماشين دوپينگ، آمدن اين قهرمان را به كشور طوري ديگر جلوه دادند، اما كار به اينجا ختم نشد، طبق برنامه روني ابتدا بايد در نوبت صبح در سالن شهيد آويني دانشگاه تهران برنامه آموزشي و سمينار ورزشي را براي بانوان برگزار مي‌كرد كه با هجمه‌هاي صورت گرفته، آنقدر حساسيت كار بالا رفت كه مسائل حاشيه‌اي و دخالت افراد ذي‌صلاح باعث لغو اين برنامه شد، اما در ادامه موج مخالف كه انگار بيش از اينكه با حضور كلمن مشكل داشته باشند با فدراسيون مشكل داشتند، باعث شد برنامه مختص آقايان كه با هماهنگي‌هاي صورت گرفته به سالن اجتماعات هتل ورزش منتقل شده بود نيز اجرا نشود تا حدود 150 نفر كه در ميان آنها قهرمانان شناخته شده اين رشته نيز حضور داشتند، ساعت‌ها در محل برگزاري منتظر بمانند و كم‌كم رنگ اعتراض به خودش بگيرد.  از گوشه گوشه تهران براي حضور در مراسم به هتل ورزش آمده بودند. جواني همراه خانواده از اصفهان آمده و براي رسيدن به مراسم دچار زحمات فراواني شده بود و حالا بايد دست از پا دراز‌تر به شهرش بازمي‌گشت. در بين اين علاقه‌مندان، بودند افرادي كه از شهرستان‌هاي دورتر و از نقاط مرزي خود را به پايتخت رسانده بودند تا اين اسطوره پرورش اندام را ملاقات كنند. از رامسر تا بوشهر و از بندر عباس تا بجنورد، همه براي ديدن روني و حضور در كلاس خود را به تهران رسانده بودند. انگار مادري كه به خاطر عشق فرزندش هزار كيلومتر راه را از خلخال طي كرده بود تا آرزوي فرزندش «آران» براي ديدن روني و حضور در كلاسش را برآورده كند راست مي‌گفت كه هيچ يك از مسوولان، روي خوشي به اين ورزش نشان نمي‌دهند. انگار پرورش اندام اصلا ورزش نيست.
در ميان جمعيت معترض خبرنگاري به همراه دوربين حاضر شد و با سوالاتي مبهم از اين دست «مگر ما  در كشور علي تبريزي و بيت‌الله عباس‌پور كه از قهرمانان شناخته شده اين ورزش هستند نداريم كه حالا بايد به دنبال قهرمانان خارجي باشيم؟» كه يكي از حضار در پاسخ گفت «اگر كريستيانو رونالدو به ايران بيايد علاقه‌مندان به فوتبال چه كار برايش مي‌كنند؟! و اين در حالي است كه ما در كشور علي كريمي و علي دايي كه بهترين گل زن دنياست را داريم! انگار يادتان رفته كه وقتي پائولو مالديني به همراه تيم ميلان به ايران آمد مردم براي استقبال از اين ستاره محبوب چه كارها كه نكردند، كلمن هم ستاره پرورش اندام دنياست و اسطوره علاقه‌مندان به اين ورزش.» شايد هم مليت فرد ميهمان باعث اين همه تنش شده بود، زيرا نيروهاي امنيتي حاضر در مراسم كه به قصد كنترل وضعيت در هتل ورزش حاضر شده بودند مدام امريكايي بودن كلمن و حمايت او از يكي از گروه‌هاي تكفيري در جنگ سوريه را گوشزد مي‌كردند با اين حال پس از لغو مراسم كلمن كه صبح روز مراسم در گلزار شهدا حاضر شده بود براي انجام گفت‌وگوي تلويزيوني روبه‌روي مجري شبكه خبر قرار گرفت تا هم مردم كلمن را ديده باشند و هم صدا و سيما نفعش را برده باشد!
   چرا مراسم لغو شد؟
تا اين لحظه كه اين گزارش تنظيم مي‌شود هنوز هيچ ارگان يا نهاد رسمي مسووليت لغو مراسم را بر عهده نگرفته است و اين در حالي است كه براي برگزاري اين گونه مراسم‌ها ابتدا بايد مجوز صادر شود كه از طرف اداره اماكن نيروي انتظامي شده بود؛ اما با اين حال مراسم ناگهان لغو شد! اما جدا از صورت مساله نبايد از كنار اموري چون، كنترل اوضاع سالن برگزاري همايش و حفاظت شخصي از كلمن به سادگي گذشت كه با امتناع نيروي انتظامي به راحتي مي‌شد حدس زد كه برگزاري اين همايش با مشكل مواجه شود.
   ابهام مالي حضور كلمن
در حالت عادي كلمن يا قهرماناني شبيه او كه در دوران بازنشستگي به سر مي‌برند براي هر روز حضور مبلغي حدود 10 هزار دلار دريافت مي‌كنند كه با هزينه‌هاي اقامت و تردد چيزي حدود 30 هزار دلار تمام مي‌شود كه در كنفرانس خبري 17 فروردين اين مبلغ 130 الي 150 هزار دلار عنوان شده بود. از افراد با عنوان بسته‌هاي برنزي و نقره‌اي و طلايي و غيره مبالغي اخذ شد كه گويي 40 نفر بالا‌ترين بسته پيشنهادي را درخواست كرده بودند كه نشان مي‌دهد فدراسيون در گرفتن ميزان تضمين از شركت فوق كمي كوتاهي كرده است. از طرف ديگر در آن مراسم شايعه‌اي دهان به دهان مي‌چرخيد كه مشخص مي‌كرد اين شركت خصوصي 4 ميليارد تومان از اين حضور به جيب خواهد زد و شايد همين امر يكي از دلايلي باشد كه باعث شد گروه‌هاي مخالف، قصد بر هم زدن اين همايش را داشته باشند.

 

 فرصت‌سوزي، عادت هميشگي  

جدا از مسائل مالي هميشه بنگاه‌هاي اقتصادي خصوصي براي حضور در ورزش با مشكل مواجه بوده و هستند. اكثر حضورها با ضررهاي آنچناني مواجه شده است. اينكه چرا ورزش نمي‌تواند محيط امني براي حضور افراد براي سرمايه‌گذاري مهيا كند يك سوال بي‌جواب و مبهم است. اين‌بار يك شركت فارغ از نيت بد يا خوب زمينه حضور روني كلمن در ايران را فراهم كرده بود، آيا مسوولان امر نمي‌توانستند كمي مدارا كنند و با صبر و بدون آبرو‌ريزي مساله را تمام كنند؟ واقعا چرا يك قهرمان ورزشي كه در دوران ورزشي‌اش از هيچ مكمل مجاز و غيرمجازي براي افزودن بر حجم عضله‌اش نگذشته بايد در برنامه زنده تلويزيوني آب را گل‌آلود كند؟! تا براي همه اين سوال پيش آيد كه شايد اين قهرمان نگران جيبش بود كه با حضور كلمن در رسانه‌ها جو را سياسي نشان داد و در آخر هم به نتيجه دلخواهش رسيد! از سوي ديگر بايد به فدراسيون پرورش اندام خرده گرفت كه چرا شخصا براي برگزاري اين همايش اقدام نكرده و همه‌چيز را دست شركتي سپرد كه فقط يك سايت و يك شماره تلفن همراه دارد؟!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون