• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4502 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۳ آبان

دونالد ترامپ عليه جرمي كوربين موضع‌گيري كرد

دخالت امريكا در انتخابات بريتانيا

ميثم سليماني

 

 

فرآيند انتخابات در بريتانيا آغاز شده است. رقبا رفته‌رفته سخنراني‌ها و نشست‌هاي انتخاباتي خود را برگزار مي‌كنند و سخنراني رهبران احزاب در جمع هواداران خود پرشور‌تر مي‌شود. انتخاباتي كه در حدود يك‌ ماه ديگر در انتظار بريتانياست و مي‌تواند يكي از سرنوشت‌ساز‌ترين انتخابات طي دهه‌هاي اخير اين كشور باشد. انتخاباتي كه هم براي اروپا و هم براي امريكايي‌ها بسيار حايزاهميت است. اما به نظر مي‌رسد امريكايي‌ها به‌خصوص شخص دونالد ترامپ رييس‌جمهور ايالات‌متحده علاقه بسيار زيادي به دخالت در انتخابات بريتانيا دارد به نحوي كه حتي به شكل مستقيم و بدون هيچ محافظه‌كاري رسما از بوريس جانسون نخست‌وزير كنوني بريتانيا در اين انتخابات حمايت كرده است و عليه جرمي كوربين رهبر حزب كارگر نيز موضع‌گيري مي‌كند، زيرا اگرچه انتخابات بريتانيا به عنوان يك متحد قديمي ايالات‌متحده همواره براي اين كشور مهم بوده اما همواره مشخص بود كه تغيير دولت خدشه‌اي به روابط استراتژيك دو كشور وارد نمي‌كند، بنابراين مقامات پيشين امريكا سعي نمي‌كردند وارد فضايي شوند كه از يك نفر حمايت كنند، اما حالا كاملا مشخص است كه دونالد ترامپ با جرمي كوربين رهبر حزب كارگر زاويه دارد و مي‌خواهد بوريس جانسون نخست‌وزير باقي بماند.

دونالد ترامپ در توييتر خود بوريس جانسون را مردي دقيق خواند و گفت كه او با نايجل فاراژ رهبر حزب برگزيت مي‌توانند نيرويي غيرقابل توقف در بريتانيا شوند. او همچنين مدعي شد كه اگر كوربين نخست‌وزير بريتانيا شود بسيار بد است و يك بازگشت به عقب براي بريتانيا خواهد بود. دونالد ترامپ كه در يك برنامه راديويي صحبت مي‌كرد، بوريس جانسون را مورد ستايش خود قرار داد و در طرف مقابل گفت جرمي كوربين براي بريتانيا بسيار بد است و اگر بريتانيا دست به انتخاب كوربين بزند اين كشور تبديل به مكاني بد خواهد شد.

اما در پاسخ به اين سخنان جرمي كوربين رهبر حزب كارگر دونالد ترامپ را متهم به مداخله در انتخابات انگليس كرد و گفت: اين صحبت‌ها شگفت‌آور است، چراكه ارتباطي به او ندارد كه چه كسي نخست‌وزير اين كشور مي‌شود، زيرا ما در يك دموكراسي پارلماني زندگي مي‌كنيم و اكنون در اين لحظه يك كمپين انتخاباتي را پيش رو داريم. به گزارش ديلي‌ميل، بري گاردينر وزير در سايه تجارت بين‌الملل حزب كارگر و متحد سرسخت كوربين گفت، در صورت نخست‌وزيري آقاي كوربين او تا يك سال از ديدار با رييس‌جمهور امريكا خودداري مي‌كند و تمركز خود را براي بهبود رابطه با اروپا قرار مي‌دهد.

كوربين كه براي اولين كمپين عمومي و انتخاباتي خود به منطقه سويندون رفته بود در سخنان خود تاكيد كرد كه دولت او با افرادي ملاقات و مذاكره مي‌كند كه ديدگاه‌هاي روشني درخصوص صلح، عدالت، حقوق بشر و محيط‌زيست پايدار داشته باشند. او در ادامه گفت: من مي‌دانم كه رييس‌جمهور ايالات‌متحده از چشم‌انداز انتخاب دولت حزب كارگر در انگليس خوشحال نيست. او در ادامه گفت، من با رييس‌جمهور امريكا درباره موضع خود در قبال بحث محيط‌زيست و سياست‌هاي مربوط به تغييرات اقليمي صحبت خواهم كرد. كوربين در ادامه گفت: من با رييس‌جمهور امريكا و هر رهبر ديگري در اين خصوص صحبت خواهم كرد و نظراتم را در اين زمينه خواهم گفت. من با دونالد ترامپ به‌طور خاص در مورد مباحث محيط‌زيستي و توسعه پايدار صحبت خواهم كرد تا در مورد مواضع خود تجديدنظر كند و موافقتنامه پاريس را اجرايي كند، زيرا تغييرات آب و هوايي در حال رخ دادن است و تخريب محيط‌زيست بر همه و حتي بر من و او نيز تاثير مي‌گذارد.

كوربين در سخنان خود به مباحث ديگر هم اشاره كرد و گفت كه من به‌شدت نگران روابط حزب محافظه‌كار با ايالات‌متحده در بحث خدمات عمومي و درماني هستم. به نظر مي‌رسد حزب محافظه‌كار قصد دارد معاملاتي را با شركت‌هاي دارويي ايالات‌متحده در بحث سيستم درماني NHS ما انجام دهد. او در ادامه تاكيد كرد كه من مي‌خواهم سيستم بيمه سلامت ما باقي بماند و متعلق به عموم مردم باشد و اين دقيقا همان چيزي است كه در يك دولت متعلق به حزب كارگر اتفاق خواهد افتاد.

جرمي كوربين همچنين در ادامه عنوان كرد كه بوريس جانسون و فاراژ با تهديد به عدم توافق در عمل قصد دارند خروج بدون توافق را اجرايي كنند و تبديل به بازوهاي اجرايي دونالد ترامپ براي اجراي اين كار شده‌اند. آنها قصد دارند مستقيما خود را در آغوش يك تجارت آزاد با ايالات‌متحده قرار دهند تا سرمايه‌داران امريكايي خدمات عمومي ما را به‌طور كلي دراختيار بگيرند.

ما تحت هيچ شرايطي از موضع پايين و ضعف در مسير مذاكره قرار نمي‌گيريم. خدمات عمومي و بيمه درماني ما براي دونالد ترامپ و هيچ‌كس ديگري فروشي نيست.

در حال حاضر در اين انتخابات مسير سختي
پيش روست. مشخص نيست درنهايت مردم بريتانيا چه مسيري را براي خود انتخاب مي‌كنند. بسياري از تحليلگران اكنون خطر ماندگاري بوريس جانسون را نگران‌كننده مي‌دانند، زيرا مشخص شده كه جانسون به هر نحو ممكن قصد دارد بريتانيا را از اتحاديه جدا كند. بسياري بر اين عقيده هستند كه طرح جانسون براي بريتانيا بسيار مضر خواهد بود اما او روز گذشته از مردم براي عدم اجراي برگزيت تا پايان ماه اكتبر عذرخواهي كرد و گفت كه ناگزير به برگزاري انتخابات زودهنگام شده است. اما پيش‌بيني‌ها وضعيت اقتصادي خوبي را براي بريتانيا با حضور جانسون پيش‌بيني نمي‌كنند. به نوشته نيويورك‌تايمز طبق بررسي كارشناسي احتمالا برمبناي برگزيت تحت‌نظر جانسون بريتانيا 3درصد فقيرتر خواهد شد و طرحي كه جانسون ارايه داده براي اقتصاد اين كشور بدتر از طرح ترزا مي ‌خواهد بود. در اين طرح حتي ايرلند شمالي بيش از اينكه به بريتانيا نزديك شود عملا با ايرلند نزديك‌تر و حتي مي‌تواند چشم‌انداز جدايي ايرلند را نيز ترسيم كند. جاناتان پاول رييس دفتر نخست‌وزير سابق توني بلر در فايننشال تايمز مي‌نويسد، طرح جانسون مي‌تواند پايان اتحاد بريتانيا باشد و در عمل ما با يك انگليس تنها مواجه خواهيم شد؛ با يك دولت حداقلي كه ديگر اختيارات سابق را نخواهد داشت. نظرسنجي‌ها در اسكاتلند هم نشان مي‌دهد كه مردم روز به روز تمايل بيشتري به جدايي از بريتانيا پيدا مي‌كنند و اكنون اسكاتلندي‌ها به دنبال برگزاري يك انتخابات و رفراندوم مجدد براي جدايي هستند. حال بايد ديد كه در اين كارزار انتخاباتي كه كوربين از سوي دولت امريكا به‌شدت در حال تخريب شدن است، مي‌تواند جلوي بوريس جانسون بايستد و به حضور 9 ساله محافظه‌كاران در قدرت خاتمه دهد يا اينكه بايد آينده‌اي سخت و پيچيده با بوريس جانسون را با ادامه دولت محافظه‌كار در بريتانيا شاهد باشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون