• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4502 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۳ آبان

سفير افغانستان در تهران در پاسخ به اعتماد:

حفظ دستاوردهاي دو دهه گذشته خواست ملي در مذاكرات است

روز گذشته شوراي راهبردي روابط خارجي، ميزبان عبدالغفور ليوال، سفير جمهوري اسلامي افغانستان در ايران و سيد رسول موسوي، مديركل آسياي جنوبي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران بود. در اين جلسه عبدالغفور ليوال، سفير افغانستان در تهران در پاسخ به سوال «اعتماد» درباره اينكه در مذاكرات ميان امريكا و طالبان، دولت افغانستان ناديده گرفته شد و در متن غيررسمي كه از توافقنامه نهايي منتشر شد حتي نامي از مذاكرات طالبان با دولت افغانستان هم برده نشد، گفت: دولت افغانستان همواره تاكيد كرده است كه بايد در تمامي فرآيندهاي صلح حضور داشته‌باشد، يكي از دلايل توقف مذاكراتي كه قرار بود در كمپ‌ديويد برگزار شود يا در دوحه برگزار شد، اين بود كه دولت افغانستان بايد بخشي از اين مذاكرات مي‌بود. ما باور داريم كه دولت و مردم افغانستان يك اجماع ملي در مورد صلح دارند. اين اجماع بر يك مطالبه كاملا واضح و مشخص است: آغاز مذاكرات با آتش‌بس، مرحله دوم سهم داشتن همه جناح‌ها در قدرت از راه دموكراسي و انتخابات.

سفير افغانستان افزود: اگر نگراني‌ها در مورد حقوق زنان، حقوق جوانان و حقوق همه شهروندان افغانستان وجود نداشت، شايد پيشرفت‌هايي هم در اين مذاكرات به دست مي‌آمد، اما دليل نگراني ما اين است كه بازگشت به سال‌هاي بسيار تلخ دهه 1990 (دوران حاكميت طالبان) رخ ندهد. خواست ما اين است كه با رعايت اصول افغاني و اسلامي كه در كشور ما حاكم است، حضور زنان در جامعه، در دانشگاه‌ها، مدارس و ادارات استمرار پيدا كند. اينها دستاوردهاي بزرگي در افغانستان هستند كه بايد ادامه پيدا كنند.

وي خاطرنشان كرد: مردم افغانستان و دولت افغانستان در يك نكته اجماع دارند، اينكه دستاوردهايي كه در دو دهه گذشته كسب شده است، از جمله آزادي بيان، حقوق فردي، حقوق بشر و اصل موجوديت جمهوري اسلامي افغانستان، ان‌شاءالله، حفظ شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون