• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4507 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۰ آبان

پيدا و پنهان

ليلاز: اساسا برنامه‌ريزي در ايران كاري غلط است

سعيد ليلاز، اقتصاددان مي‌گويد: تجربه نشان مي‌دهد كه اساسا برنامه‌ريزي در ايران كاري غلط است. عبدالمجيد مجيدي، يكي از برنامه‌ريزان توانمند در پايان عمر كاري خود موضوع مهمي را به زبان آورد. مي‌گفت كه به نظر مي‌رسد در كشورهايي مانند ايران برنامه‌هايي با دوره بيش از دو سال عملي نيست؛ آن هم در حوزه‌ها و موارد خاص. اجازه دهيد كه اضافه كنم در هيچ نقطه از دنيا برنامه بلندمدت نبايد نوشته شود. سرعت و ژرفاي تحولات اقتصادي، اجتماعي، سياسي و بين‌المللي بيش از آن است كه هر برنامه‌نويسي بتواند به درستي شرايط را پيش‌بيني كند.

تركيه جاي ايران در بازار افغانستان را گرفت

حسين سليمي، رييس اتاق مشترك ايران و افغانستان گفت: حجم مبادلات تجاري بين دو كشور ايران و افغانستان حدود 2.7 ميليارد دلار است در حالي كه دو كشور از ظرفيت تجاري بسيار بالاتري برخوردار هستند. تركيه جاي ما را در بازارهاي افغانستان گرفته است، در حالي كه ذائقه افغانستاني‌ها بسيار به ذائقه‌ ايراني‌ها نزديك است. او افزود: آنها خواهان مصرف مواد غذايي ايراني هستند اما با اين وجود به دليل محدوديت‌‌ها و ممنوعيت‌هاي وارداتي به‌خصوص واردات محصولات كشاورزي، بسياري از مواد غذايي خود را از تركيه وارد مي‌كنند.

هك حساب‌هاي بانكي صحت ندارد

سرهنگ تورج كاظمي، رييس پليس فتاي تهران خبر منتشر شده تحت عنوان هك حساب‌هاي بانكي را تكذيب كرد و گفت: اين موضوع توسط پليس فتا مورد بررسي قرار گرفت كه در همين راستا از مراجع قضايي استعلامات لازم انجام شد و در نهايت مشخص شد كه اين موضوع به هيچ عنوان صحت ندارد و به صورت كذب منتشر شده كه پيگير برخورد قانوني با انتشار‌دهندگان اين دسته از اخبار هستيم. شهروندان بايد بدانند كه بحث هك و نفود به سيستم بانكي مطرح نبوده و متاسفانه برداشت غيرمجاز از طريق روش فيشينگ و استفاده از درگاه‌هاي پرداخت جعلي انجام شده كه دليل كسر از حساب آنها نيز سرقت اطلاعات كارت بانكي با فيشينگ بوده است.

تركيه، رتبه اول افزايش ذخاير طلا

بانك مركزي تركيه با خريد بيش از ۷۱ تن طلا در سه‌ماهه سوم امسال، بيشترين ميزان افزايش ذخاير اين فلز گرانبها را ثبت كرد. شوراي جهاني طلا (WGC) در گزارشي اعلام كرد كه بانك مركزي تركيه در سه‌ماه سوم امسال با ۷۱.۴ تن بيشترين خريد طلا در ميان بانك‌هاي مركزي جهان را ثبت كرده است.

هشدار درباره يك شوك تورمي ديگر

محمدرضا پورابراهيمي، عضو كميسيون اقتصادي مجلس گفت: با توجه به شرايط كنوني جامعه و آثار تورمي و شوك اقتصادي به نظر مي‌رسد افزايش قيمت بنزين در برهه فعلي امري غلط باشد، به عبارت ديگر در وضعيت فعلي كه تخليه تورمي در كشور را شاهد هستيم، وارد شدن يك شوك تورمي ديگر به صلاح كشور نيست.

رشد نقدينگي در ايران 2.9 برابر كشورهاي منطقه منا است

بررسي‌ها نشان مي‌دهد در سال ۲۰۱۹ رشد نقدينگي در ايران در حالي حدود ۲۷ درصد بوده كه اين ميزان در منطقه منا (كشورهاي عمدتا توليدكننده نفت در خاورميانه و شمال آفريقا) حدود ۱۰ درصد، در عربستان و عراق ۳درصد بوده است. به عبارتي ديگر رشد نقدينگي در ايران 2.9برابر ميانگين رشد نقدينگي در كشورهاي منطقه منا و ۹ برابر عربستان است.

هنوز تصميم جديدي درباره بنزين گرفته نشده است

شركت پخش فرآورده‌هاي نفتي اعلام كرد: پس از اجراي طرح الزام استفاده از كارت سوخت شخصي، زمزمه‌هايي مبني بر سهميه‌بندي و اصلاح قيمت بنزين به گوش رسيد، اما آن طور كه مسوولان دولتي اعلام كرده‌اند فعلا خبري از سهميه‌بندي و اصلاح قيمت اين فرآورده نفتي نيست و هنوز دولت تصميم نهايي در اين باره را اتخاذ نكرده است.

 

تعطيلي پمپ‌بنزين‌هاي لبنان به دليل كمبود دلار

كمبود دلار در لبنان باعث شده است تا بسياري از جايگاه‌هاي سوخت در اين كشور به دليل ناتواني در پرداخت هزينه‌هاي بنزين بسته شوند. از هفته‌ها پيش مردم لبنان در اعتراض به برخي مشكلات به خيابان‌ها آمده‌اند و نخست‌وزير لبنان نيز در واكنش به اين تحولات استعفا كرده است. سامي براكس، مدير سنديكاي دارندگان جايگاه سوخت لبنان با اشاره به مشكلات ارزي پيش‌آمده گفت: اگر مقامات كشور دسترسي به دلار را تسهيل نكنند، جايگاه‌هاي باقيمانده نيز به حالت تعطيل درخواهند آمد.

لهستان در چهار ماه پنج وزير دارايي عوض كرد

ماتيوس موراويسكي، نخست‌وزير لهستان اعلام كرد كه تادوش كوچينسكي را به عناون گزينه پيشنهادي دولت براي تصدي وزارت دارايي به پارلمان معرفي خواهد كرد. از ماه ژوئيه تاكنون و به دليل اختلاف نظر با دولت بر سر برنامه محرك اقتصادي، تاكنون چهار وزير دارايي در كابينه روي كار آمده و استعفا داده‌اند و كوچينسكي به عنوان پنجمين وزير در چهار ماه اخير كار سختي را براي پيشبرد برنامه‌هاي دولت جهت تقويت رشد اقتصادي لهستان خواهد داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون