• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3229 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۶ ارديبهشت

نگراني وزير بهداشت از تلف شدن عمر مفيد ايراني‌ها

عمر مفيد مردم ايران 62 سال است

اعتماد| ناديده گرفتن هشدارهاي بهداشتي و رعايت سبك زندگي و تغذيه سالم از سوي مردم اكنون به يك نگراني جدي براي متوليان سلامت تبديل شده است. افزايش تصاعدي مبتلايان پرفشاري خون، كاهش سن سرطان، ديابت،‌ ام‌اس و سكته‌هاي قلبي هر ساله بار چند ميليارد توماني بر دوش نظام سلامت مي‌گذارد، آن هم در حالي كه به گفته متوليان سلامت، بهبود سبك زندگي و دستيابي به زندگي سالم با رعايت ساده‌ترين توصيه‌ها امكان پذير است.
در حالي كه سازمان جهاني بهداشت شعار امسال را «ايمني غذا - از مزرعه تا سفره» انتخاب كرده اما هشدارهاي متوليان سلامت نشان از آن دارد كه مردم ايران؛ به ويژه آن قشري كه در كار تهيه و توزيع مواد غذايي هستند به اين شعار و اهميت آن در زندگي و طول عمر توجهي نداشته و به سادگي آن را ناديده مي‌گيرند. به سبب همين بي‌توجهي است كه روز گذشته هم وزير بهداشت در همايش اعطاي نشان ايمني و سلامت به محصولات غذايي با هشدار نسبت به ناديده گرفتن خودمراقبتي در ايرانيان كه باعث كاهش عمر مفيد و افزايش سال‌هاي همراه با درد بيماري مي‌شود، خواست هشدار دوباره‌اي به هموطنان خود داده باشد و گفت: «سن اميد به زندگي در ايران ۷۲ سال است اما ايرانيان ۶۲ سال عمر مفيد دارند و ۱۰ سال آخر را با عليل بودن و بيماري سپري مي‌كنند. علت اين اتفاق هم اين است كه موضوع بهداشت، هم در زندگي فردي و هم جمعي كمتر مورد توجه قرار مي‌گيرد. افزايش توجه به اين موضوع هم با هيچ اجبار و قانوني اصلاح نمي‌شود بلكه اصلاحات فرهنگي لازم دارد. چنانكه امروز تعداد كشته‌هاي تصادفات در كشور ما نسبت به گذشته 10 هزار نفر كمتر شده كه اين موضوع نه با جريمه بلكه با فرهنگ‌سازي ايجاد شده است، در حالي كه صنعت ما پيشرفتي نداشته و ايمني خودروها كم است.» سيد حسن قاضي‌زاده هاشمي همچنين نگاهي هم رو به عملكرد دولت داشت و در تاييد انتقاد متوليان صنايع غذايي نسبت به نحوه نامناسب نگهداري محصولات غذايي در مراكز توزيع و مغازه‌هاي سطح شهر، تعداد ناكافي ناظران سازمان غذا و دارو در كشور را زير سوال برد و گفت: «در بحث نظارت هم دولت و هم مجلس بايد موضوع را جدي بگيرند. نظارت هزينه و اعتبار مي‌خواهد كه هم بايد به سازمان غذا و دارو و هم به سازمان دامپزشكي داده شود. امروز تعداد ناظران غذا و دارو نسبت به 40 سال قبل هم كمتر است و با تعداد فعلي ناظران نمي‌توان عملكرد مناسبي انتظار داشت. در عين حال وقتي ما به موضوع نظارت توجه نمي‌كنيم سره از ناسره تشخيص داده نمي‌شود و در اين شرايط آنهايي كه خوب كار مي‌كنند هم مورد ظلم قرار مي‌گيرند.»
زيبايي دانشجويي به اعتراض است
در حالي كه يكي از اخبار مورد توجه طي هفته گذشته، فوت يك زن باردار در شهرستان سردشت بود و علت آن هم در برخي رسانه، خطاي پزشكي عنوان شده بود، وزير بهداشت در واكنش به شايعه مرگ به دليل خارج كردن معده به جاي جفت از بدن اين زن باردار گفت: «موضوع خارج كردن معده به جاي جفت، طنز بود و مرگ اين زن به دليل خونريزي شديد بود كه اين موضوع را علاوه بر اعزام دو گروه بازرسي، به دستگاه قضا سپرديم تا با مقصران آن برخورد شود.»روز گذشته تعدادي از دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي هم با تجمع در حاشيه اين مراسم خواستار شنيده شدن اعتراضات خود نسبت به سياست‌هاي آموزشي شدند كه قاضي‌زاده هاشمي هم ضمن تاييد اعتراضات آنها گفت: «اعتراض دانشجويان در دانشگاه شنيده نشده و ما بايد گوش شنوا براي شنيدن اعتراضات آنها باشيم. زيبايي دانشجويي به اعتراض است و ما افتخار مي‌كنيم كه دانشگاه مهد آزادي و گفت‌وشنود است و ما افتخار مي‌كنيم كه به اعتراضات آنها گوش دهيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون