• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4510 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۳ آبان

تل‌آويو براي ايجاد شكاف ميان گروه‌هاي مقاومت غزه تلاش مي‌كند

سياست ترور و تفرقه

شهاب شهسواري

 

 

گروه‌هاي مقاومت در غزه، روز چهارشنبه نيز حملات تلافي‌جويانه به اهدافي در سرزمين‌هاي اشغالي 1948 فلسطين را ادامه دادند. حملاتي كه از صبح سه‌شنبه در واكنش به ترور دو مقام ارشد گروه جهاد اسلامي آغاز شده است تا عصر چهارشنبه با شليك بيش از 300 راكت به اراضي اشغالي 1948 ادامه پيدا كرد. ارتش رژيم اشغالگر در واكنش به عمليات گروه‌هاي فلسطيني چندين حمله هوايي و موشكي به غزه انجام داده و تا عصر روز چهارشنبه باعث به شهادت رسيدن بيش از 25 شهروند فلسطيني شد، در اين حملات 70 فلسطيني نيز مجروح شده‌اند. همزمان رسانه‌هاي وابسته به رژيم اشغالگر تلاش مي‌كنند با تفرقه‌افكني ميان گروه‌هاي فلسطيني، ترورهاي اخير را فقط معطوف به گروه جهاد اسلامي نشان دهند و از پيوستن ديگر گروه‌هاي مقاومت به تلافي اين عمليات ترور جلوگيري كنند.

 

تغيير سياست براي تفرقه ميان مقاومت

گيلعاد اردان، وزير امنيت عمومي كابينه رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين هم با تاييد اين سياست جديد گفته است، تل‌آويو سياست هميشگي خود براي مبارزه همه‌گير با گروه‌هاي فلسطيني را كنار گذاشته است و فقط به صورت انحصار در اين علميات به جهاد اسلامي فلسطين حمله مي‌كند. سياست معمول اشغالگران در مقابل غزه از سال 2007 حمله به مواضع حماس با اين هدف بود كه حماس به عنوان مسوول حكومت غزه جلوي گروه‌هاي كوچك‌تري را كه ممكن است حملات به سرزمين‌هاي اشغالي 1948 انجام دهند، بگيرد. اما به گفته گيعاد اردان اين سياست اكنون با تغيير مواجه شده است. فوزي براهم، سخنگوي حركت مقاومت اسلامي فلسطين(حماس) روز چهارشنبه اعلام كرد كه حماس در كنار جهاد اسلامي به مقاومت ادامه خواهد داد. اين مقام حماس تاكيد كرده است: «اشغالگران بايد بدانند كه نمي‌توانند يك گروه را از بقيه جدا كنند، گروهان‌هاي قدس و گروه‌هاي عزالدين قسام، دوشادوش هم در نبرد شركت مي‌كنند.» با اين حال رسانه‌هاي غربي و اسراييلي تلاش مي‌كنند كه از جمله نتايج عمليات ترور اخير رژيم اشغالگر را عليه مقامات جهاد اسلامي فلسطين، اختلاف و تفرقه ميان گروه‌ها فلسطيني عنوان كنند.

به گزارش ديلي‌تلگراف يك مقام آگاه بدون نام رژيم اشغالگر در تشريح سياست تل‌آويو به رسانه‌هاي غربي گفته است:«حماس مي‌داند كه جهاد اسلامي خودش باعث اين رويدادها شده است در نتيجه تا جايي كه مي‌تواند سعي مي‌كند در اين مناقشه دخالت نكند اما هر چه زمان بگذرد، احتمال مشاركت حماس بيشتر مي‌شود.» اين رسانه‌ها به شكل هماهنگ گزارش‌هايي با اين مضمون منتشر كرده‌اند كه گروه حماس كه مسووليت اداره امور روزمره نوار غزه را بر عهده دارد، چندان تمايلي به مشاركت در نبرد با اشغالگران سرزمين فلسطين ندارد. همزمان راديو كان رژيم اشغالگر در گزارشي خبر داده كه اين رژيم از طريق واسطه‌هاي مصري به گروه حماس خبر داده است كه در صورت مشاركت گروه حماس در عمليات تلافي‌جويانه جهاد اسلامي، بار ديگر مانند جنگ جنايت‌بار 2014 ارتش اين رژيم تمامي ساختمان‌هاي بلندمرتبه غزه را با خاك يكسان مي‌كند. در ماه‌هاي گذشته درگيري‌هاي پراكنده ميان گروه‌هاي مقاومت غزه و رژيم اشغالگر با وساطت مصر و نماينده ويژه سازمان ملل متحد در امور خاورميانه، نيكولاي ملادينف به آتش‌بس ختم شده است. اما بعد از گذشت 48 ساعت از نبرد جديد ميان مقاومت غزه و ارتش رژيم اشغالگر به تلافي عمليات تروريستي عليه رهبران گروه جهاد اسلامي، مقام‌هاي سازمان ملل متحد و مصر هنوز خبري از برگزاري مذاكرات يا پيشرفت در ميانجي‌گري نداده‌اند. تل‌آويو اميدوار است با تحريك حماس به اتخاذ سياست بي‌طرفي در نبرد جاري بتواند عمليات خود را براي تضعيف يكي از مهم‌ترين گروه‌هاي مقاومت فلسطيني با موفقيت پيش ببرد. جهاد اسلامي همواره در نبردهاي پيشين در كنار حماس حضور داشته و تصور مي‌شود در صورت ادامه حملات رژيم اشغالگر به غزه، حماس هم نيروهاي خود را براي مقابله با حملات بسيج كند.

 

رجزخواني نتانياهو

بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين، صبح سه‌شنبه بعد از عمليات تلافي‌جويانه گروه‌هاي مقاومت فلسطيني در واكنش به ترور رهبران گروه جهاد اسلامي، رجزخواني عليه فلسطينيان را آغاز كرد. در جلسه اضطراري كابينه امنيتي رژيم اشغالگر «نفتالي بنت» وزير جنگ، «آويو كوخاوي» رييس ستاد كل ارتش، «مئير بن‌شبت» رييس شوراي امنيت داخلي و ديگر اعضاي كابينه امنيتي حضور داشتند. نتانياهو مدعي شده كه بيش از 90 درصد راكت‌هاي مقاومت توسط سامانه موسوم به گنبد آهنين رهگيري و منهدم شده‌اند. اين در حالي است كه ارتش رژيم اشغالگر روز گذشته اعلام كرده ‌بود فقط يك سوم از موشك‌ها و راكت‌هاي مقاومت را رهگيري و منهدم كرده است. نتانياهو كه در جلسه اضطراري كابينه‌اش در قدس اشغالي در مقابل خبرنگاران سخن مي‌گفت، ادعا كرد: «جهاد اسلامي در حال دريافت پيام ماست. من ديروز گفتم كه نمي‌خواهيم تنش‌ها تشديد شود اما به هر حمله آنها واكنش نشان مي‌دهيم. فكر مي‌كردند كه حملات راكتي باعث از بين رفتن اراده ما مي‌شود اما متوجه مي‌شوند كه اگر به واكنش ادامه دهند به كوبيدن بي‌رحمانه‌شان ادامه مي‌دهيم.» نفتالي بنت، وزير جنگ رژيم اشغالگر نيز كه درست ساعاتي بعد از اجراي عمليات ترور عليه فلسطينيان كار خود را شروع كرد در پيامي تهديد‌آميز ادعا كرده است:«اگر كسي در طول روز براي آسيب رساندن به ما برنامه‌ريزي كند بايد مطمئن باشد كه روزش به شب نخواهد رسيد.» روزنامه جروزالم پست، اجراي علميات ترور ارتش رژيم بدون مشورت با وزير دفاع جديد را تحقير اين سياستمدار صهيونيست در اولين روز كاري‌اش از سوي بنيامين نتانياهو تلقي كرده‌اند.

 

تهديد به ترورهاي بيشتر

به گزارش فارس به نقل از روزنامه سعودي الحيات، نيكلاي ملادينوف نماينده سازمان ملل در امور خاورميانه پيام رژيم صهيونيستي را به طرف مصري منتقل كرده مبني بر اينكه «اگر شليك موشك ادامه يابد، اسراييل زياد النخاله، دبير كل جهاد اسلامي را ترور خواهد كرد». طبق اين گزارش، ملادينوف گفته كه تلاش‌ها براي توقف درگيري و برقرار شدن آتش‌بس ميان غزه و فلسطين اشغالي تاكنون شكست خورده و نتيجه‌اي نداشته است. منابع روزنامه الحيات همچنين گفتند كه تل‌آويو پيشنهاد آتش‌بس و احترام كامل به مفاد توافق آتش‌بس غزه را داده و علاوه بر اين سياست ترور را نيز متوقف مي‌كند. روزنامه الحيات نوشت، تل‌آويو تهديد كرده كه «اگر شليك موشك به شهرك‌هاي اسراييلي ادامه يابد، اسراييل سياست ترور را تشديد مي‌كند و آنگاه دبير كل گروه در امان نخواهد بود و او نيز در زمره اهداف خواهد بود.»

 

ترور براي قدرت سياسي

ايمن عوده، رهبر فهرست مشترك عربي در كنست رژيم اشغالگر ضمن انتقاد از اقدامات نتانياهو تاكيد كرده كه او تلاش مي‌كند از شرايط براي منافع سياسي خود بهره‌برداري كند. عوده گفته است:«هيچگاه نخست‌وزيري وجود نداشته كه تا اين اندازه براي كسب منفعت سياسي از وحشت، نفرت و تفرقه‌افكني تلاش كند. او هر اندازه كه بيشتر ساكنان اراضي اشغالي را در ميان حملات راكتي به وحشت بيندازد بيشتر اعتماد به نفس پيدا مي‌كند.

روزنامه جروزالم پست در تحليلي در مورد عواقب سياسي اقدام ارتش رژيم اشغالگر در ترور رهبران جهاد اسلامي و اثر آن بر تعيين نخست‌وزير اين رژيم مي‌نويسد:«اگر قرار بود، نتانياهو اين اقدام را با انگيزه‌هاي سياسي براي كسب قدرت انجام دهد شايد مي‌توانست زمان‌بندي بهتري براي اين كار پيدا كند چراكه در حال حاضر بني‌گانتز، مسوول تشكيل كابينه است و اگر هم قرار باشد بر اثر عواقب اين عمليات، ائتلاف جديدي ميان ليكود و آبي- سفيد براي ايجاد يك دولت فراگير شكل بگيرد باز هم اين بني‌گانتز خواهد بود كه نخست‌وزير مي‌شود و اين چيزي نيست كه نتانياهو علاقه‌اي به آن داشته ‌باشد.» اين روزنامه در ادامه به انتقادهايي كه از اجراي اين تصميم در موقعيت كنوني انجام شده است مي‌پردازد و مي‌نويسد:«با وجود دفاع افرادي مانند گانتز از اين تصميم، تعدادي از نمايندگان وابسته به ائتلاف كارگر-گشر و اتحاديه دموكراتيك در كنست همچنين نمايندگان فهرست مشترك عربي، اين اقدام را سياسي ارزيابي كرده‌اند. استدلال آنها هم اظهارات آويگدور ليبرمن، رهبر حزب اسراييل بيتينو است كه تاكيد كرده يك سال قبل زماني كه وزير جنگ بود، درخواست اجراي اين عمليات را داده اما نتانياهو جلوي اجراي آن را گرفته است. ديگر مقام‌هاي كابينه از جمله زائف الكين، اين روايت را تلويحا تاييد كرده‌اند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون