• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4510 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۳ آبان

عليه «رييس بزرگ»

جان بولتون: سياست خارجي ترامپ براساس منافع شخصي است

ترجمه: هديه عابدي

 

 

جان بولتون، مشاور امنيت ملي سابق امريكا، هفته گذشته در محفلي خصوصي ضمن تمسخر دختر و داماد دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا ادعا كرد رويكرد رييس سابق او در قبال تركيه براساس منافع شخصي و مالي بوده است.

بولتون همچنين استفاده ترامپ از شم اقتصادي در سياست خارجي را زير سوال برد و گفت حل و فصل اين مسائل مانند برد و باخت در معاملات ملكي نيست و نمي‌توان با اين روش مشكلات سياست خارجي را از ميان برداشت. او گفت: در سياست خارجي زماني كه توافقي به نتيجه نمي‌رسد سراغ توافق بعدي مي‌روند.

به گفته شاهدان عيني، اين توصيف تنها بخشي از تصوير بزرگ‌تري بود كه بولتون از ترامپ ارايه و نشان داد او رييس‌جمهوري است كه از پيوستگي روابط در سياست خارجي و نياز به ثبات، درك درستي ندارد.

بولتون از زماني كه دولت ترامپ را ترك كرد و تلاش دموكرات‌ها براي احضار او به جلسه تحقيقات استيضاح رييس‌جمهور با شكست روبه‌رو شد، كمتر در رسانه‌ها و انظار عمومي ظاهر شده است. اما سخنان هدفمند او در مراسم خصوصي هفته گذشته تصوير سياهي از رييس‌جمهور و خانواده‌اش ترسيم كرد و نشان داد خانواده ترامپ كساني هستند كه در پس تصميمات خود، منافع شخصي‌شان را مدنظر‌ قرار مي‌دهند.

بولتون 17 ماه مشاور امنيت ملي ترامپ بود. تنها يك هفته پس از جدايي بحث‌برانگيز او رسوايي اوكراين به وجود آمد. ترامپ ادعا كرد او را اخراج كرده، اما بولتون گفت خودش استعفا داده است.

بولتون در سخنراني خود اشاره‌اي به اوكراين نكرد اما به حضار گفت نامه استعفايش را از سه ماه قبل آماده كرده بود. بولتون يكي از شاهدان اصلي تلاش ترامپ براي كمك گرفتن از دولت اوكراين به منظور تحقيق درباره خانواده جو بايدن، معاون سابق اوباما و رقيب انتخاباتي ترامپ است. او دقيقا در همان زمان نقش محوري خود در كاخ سفيد را از دست داد. روند رسيدگي علني به تحقيقات استيضاح از روز گذشته (22 آبان) آغاز شد.

مقامات دولتي فعلي و پيشين شهادت داده‌اند بولتون به‌شدت مخالف اعمال فشار بر اوكراين بود. چنين اقدامي از سوي رودي جولياني، وكيل شخصي ترامپ صورت گرفته و ظاهرا به اين شكل بود كه تا وقتي دولت اوكراين علنا متعهد نشود كه تحقيقاتي را درباره مداخله در انتخابات سال 2016 امريكا و اتفاقات مربوط به پسر بايدن انجام مي‌دهد، از كمك‌هاي نظامي امريكا و ملاقات با رييس‌جمهور اين كشور محروم خواهد بود.

چارلز كوپر، وكيل بولتون هفته گذشته در نامه‌اي به دموكرات‌هاي مجلس اعلام كرد مشاور امنيت ملي سابق در «بسياري از جلسات و مكالمات مرتبط» با اوكراين -از جمله مواردي كه محتواي آن هنوز به دست بازرسان هم نرسيده- حضور داشته است. او اظهار كرد، بولتون تنها در صورتي مايل به شهادت است كه يك دادگاه فدرال چنين اقدامي را تاييد كرده و حكمي را صادر كند كه به موجب آن بولتون بتواند از فرمان كاخ سفيد مبني بر عدم مصاحبه با مجلس سرپيچي كند.

بولتون به عنوان شخصيتي تندرو در سياست خارجي كه پيش‌تر در دولت جورج بوش نيز خدمت كرده بود، در محفل خصوصي هفته گذشته حمايت خود را از موضع ترامپ عليه تجارت با چين اعلام كرد، اما ترامپ و بولتون
در مورد ايران، كره‌شمالي، سوريه و ظاهرا اوكراين مواضع سياسي متفاوتي دارند. بولتون در سخنان هفته گذشته خود گفت، آنچه بيش از همه او را نااميد كرد تصميم ترامپ درقبال تركيه بود. بولتون با اشاره به حمايت گسترده هر دو جناح كنگره از تحريم آنكارا پس از اقدام اردوغان به خريد سامانه دفاع موشكي از روسيه، گفت مقاومت ترامپ براي جلوگيري از اين اتفاق غيرمنطقي بود. بولتون معتقد است رويكرد رييس‌جمهور امريكا درقبال تركيه از روابط شخصي يا تجاري او تاثير مي‌پذيرد، چراكه هيچ يك از مشاوران ترامپ در اين موضوع با او هم‌نظر نيستند.

«سازمان ترامپ» برجي در استانبول دارد كه در سال 2012 ايوانكا ترامپ، دختر او به همراهي اردوغان آن را افتتاح كرد. اگرچه اين برج متعلق به ترامپ نيست و تنها مجوز استفاده از نام او را دريافت كرده است، اما خود او در مصاحبه‌اي در سال 2015 اعلام كرد در صورتي كه به عنوان رييس‌جمهور انتخاب شود اين قرارداد «اندكي تضاد منافع» ايجاد خواهد كرد. ترامپ در تماس روز 6 اكتبر خود با اردوغان، با خروج نيروهاي نظامي امريكا از شمال سوريه موافقت كرد و در پي آن نيروهاي تركيه توانستند به متحدان كرد امريكا در منطقه حمله كنند. بولتون در محفل خصوصي هفته گذشته گفت هر تعداد مدرك از مداخله روسيه در انتخابات 2016 امريكا به ترامپ نشان دهند، او باز هم هيچ اقدامي عليه مسكو انجام نمي‌دهد، چراكه هر اقدامي عليه روسيه به معناي تاييد نظريه نامشروع بودن رياست‌جمهوري اوست.

بولتون در پاسخ به اين سوال كه «اگر ترامپ در انتخابات 2020 راي بياورد، چه اتفاقي مي‌افتد؟» گفت: ترامپ امريكا را به‌طور كامل به انزوا مي‌كشاند و شراكت خود را با ناتو و ديگر متحدان بين‌المللي به‌هم خواهد زد.

او افزود: دختر و داماد ترامپ مي‌توانند او را متقاعد كنند كه رويكرد خود را تغيير داده و اين‌بار يك نامزد ليبرال را براي ديوان عالي كشور پيشنهاد دهد. بولتون در ادامه توضيح داد: ايوانكا ترامپ و كوشنر به اين منظور اين كار را مي‌كنند كه نشان دهند نفوذ زيادي در كاخ سفيد تحت رهبري ترامپ دارند. منبع: ان‌بي‌سي‌نيوز

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون