• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4514 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۸ آبان

تنيسور 21 ساله يوناني، فاتح فينال تور جهاني

مردي كه تصميم گرفت بازنده نباشد

سامان سعادت

 

 

لحظاتي پس از آنكه استفانوس سيتسيپاس بزرگ‌ترين مسابقه زندگي حرفه‌اي خود را در نيمه‌نهايي اوپن استراليا باخت براي كنفرانس مطبوعاتي وارد سالن شد. سيتسيپاس به شكل واضحي شكسته به نظر مي‌رسيد. او تمام توان خود را گذاشته بود و تا نيمه‌نهايي يكي از 4 گرنداسلم دنياي تنيس بالا آمده بود. او در اين راه حتي موفق شد، اسطوره زندگي‌اش يعني راجر فدرر را نيز شكست دهد اما در مرحله قبل فينال توسط رافائل نادال از گردونه مسابقات كنار رفته بود؛ آن هم با نتيجه 3 بر صفر. در آن لحظات به نظر مي‌رسيد، سيتسيپاس خودش را كاملا گم كرده است. هنگامي كه داشت از اتاق كنفرانس خارج مي‌شد از سوال يك خبرنگار متعجب شد: «آيا بالاخره يك روز نادال را شكست مي‌دهي؟» و سيتسيپاس پاسخ داد:«من نمي‌خواهم 10 بار مقابل رافا بازنده باشم.» اين در حالي بود كه تنيسور جوان يوناني دقايقي قبل سومين شكست متوالي‌اش را برابر نادال تجربه كرده بود.

روز يكشنبه و در مسترز لندن همگان شاهد عملكرد فوق‌العاده سيتسيپاس در فينال مقابل دومنيك تيم بودند. عملكردي كه به كامبك سيتسيپاس و پيروزي او در فينال تور جهاني تنيس منجر شد. سيتسيپاس در فينال با حساب 2 بر يك و با امتيازات 6 بر 7، 6 بر 2 و 7 بر 6 پيروز شد و اولين عنوان مهم زندگي‌اش را در سن 21 سالگي و بعد از 3 سال از شروع حرفه‌اي تنيس تصاحب كرد. تنيسوري كه به نظر مي‌رسد، دوران تجربه‌اندوزي را پشت سر گذاشته و به مجموعه‌اي از رشد و بلوغ دست پيدا كرده است.

اگرچه فصل جاري كه با قهرماني او در فينال تور جهاني به پايان رسيد چندان هم براي اين تنيسور يوناني خوشايند نبود. او در اين فصل روي يك منحني با نقاط عطفي زياد حركت كرد. رقابت‌هاي فشرده توانش را گرفته بود و در چند مسابقه ATP از گردونه رقابت‌ها كنار رفته بود. او وقتي در دور اول تنيس ويمبلدون از مسابقات حذف شد چند روز خودش را در اتاق يك هتل زنداني كرد و فقط كتاب خواند. او همچنين بعد از باخت در دور نخست تنيس يواس اوپن كه 3 ماه قبل برگزار شد، اعتراف كرد، دارد تمام تلاشش را مي‌كند كه با روند سخت و طاقت‌فرساي مسابقات جهاني و رسيدن به موفقيت كنار بيايد. سيتسيپاس گفت:«احساس مي‌كنم بارها و بارها همين كار را انجام مي‌دهد ولي بعضي از مواقع مغزم واقعا جواب نمي‌دهد. چيزي به من القا نمي‌شود. من در زمين بازي مي‌كنم اما اين احساس را ندارم كه در حال به دست آوردن چيزي هستم.»

او سرانجام تصميم گرفت، شكست‌هايش را فراموش كند. شكست‌ مقابل نادال و حذف از يواس اوپن و ويمبلدون را. او فهميد حتي بهترين بازيكنان جهان هم هفته‌هاي بدي را سپري مي‌كنند و مي‌بازند. بنابراين او آموخت كه همان طور كه نبايد در پيروزي خيلي هيجان زده شود در شكست نيز نبايد خودش را به سمت ويراني ببرد.«من دو ماه گذشته را صرف اين كردم كه شكستم در آزاد آمريكا را فراموش كنم البته با روشي مثبت‌تر. من ديگر خيلي از خودم نااميد نمي‌شوم و بيشتر با خودم مي‌جنگم. اين گونه است كه با خودم رفتار بهتري پيش مي‌گيرم و جنبه‌هاي مثبت اتفاقات را بيشتر مي‌بينم.»

ديدگاه تغيير يافته سيتسيپاس در فينال يكشنبه شب منعكس شد. هر دو بازيكن از برتري مقابل نادال و جوكوويچ و فدرر به فينال رسيده بودند. آنها لحظه لحظه اين پيروزي‌هاي بزرگ را براي رسيدن به مهم‌ترين مسابقه زندگي‌شان حس كرده بودند. آنها فشار زيادي را تحمل كرده بودند و مي‌خواستند تك‌تك امتيازات را با رالي‌هاي طولاني و پيچيده به دست بياورند. اين روند تا گيم آخر ست آخر بازي و امتياز برابر 6 بر 6 ادامه پيدا كرد. در اين لحظات بود كه مرد يوناني تصميم بزرگ خود را گرفت.

سيتسيپاس هيچ دليلي براي ناراحت شدن بعد از بازي نداشت چراكه مي‌دانست بهترينش را به نمايش گذاشته است. او بلوغ خود را از طريق مقاومت نشان داد و مسابقه را با بهترين نتيجه دوران زندگي‌اش پايان داد. در امتياز 6 بر 6 تيم موفق شد، سرو سيتسيپاس را بريك كند و اين بدان معني بود كه كار استفانوس خيلي سخت شده اما سيتسيپاس موفق شد، بازگشت بزرگي به بازي داشته باشد.

شايد بتوان گفت مهم‌ترين لحظه اين هفته سيتسيپاس چند روز قبل آمده بود. لحظه‌اي كه البته خيلي هم مورد توجه قرار نگرفت. او روز جمعه مقابل نادال در بازي سوم مرحله گروهي با نتيجه 2 بر يك باخت اما توانست جواز صعود را به دست آورد. نادال در ست دوم و سوم پيروز شده بود چراكه بهترين عملكردش را در چند ماه قبل به نمايش گذاشت اما همان ست نخستي كه سيتسيپاس برنده شده بود براي حذف مرد شماره يك تنيس جهان كافي بود.

فينال بعد از تقريبا 3 ساعت به پايان رسيد. آن لحظات عجيب كه سيتسيپاس روي زمين افتاده بود به معناي همه چيز براي اين تنيسور 21 ساله بود. او موفق شده بود، فينال تور جهاني را با قهرماني پشت سر بگذارد و جايزه يك ميليون و سيصد و پنجاه و چهار هزار دلاري را به چنگ بياورد. او همچنين 900 امتياز به مجموع امتيازاتش در رنكينگ جهاني تنيس افزود و فصل 2019 را با ايستادن در رتبه ششم جهان به پايان رساند. در حالي كه فاصله چنداني با نفرات چهارم و پنجم ندارد و خيلي زود مي‌تواند خودش را در جدول رده‌بندي به راجر فدرر در رتبه سوم بچسباند. اين تنيسور نشان داد كه رقابت‌پذيري و مبارزه‌طلبي و جاه‌طلبي‌هاي بي‌پاياني دارد كه عليه تمام حس‌هاي منفي او اعتصاب مي‌كنند. او نشان داد، خواستش براي پيروزي ذاتي است و مطمئنا پيروزي‌هاي بيشتري برايش به ارمغان خواهند آورد. منبع: گاردين

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون