• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4520 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۵ آذر

مايكل بلومبرگ وارد كارزار انتخاباتي امريكا شد

ميلياردر بزرگ در فكر رياست‌جمهوري

شكست دادن دونالد ترامپ ضروري‌ترين و مهم‌ترين جنگ زندگي ما است

ميثم سليماني

 

 

اگر به سال 2016 بازگرديم، يك نفر بود كه بسيار علاقه‌مند به شركت در انتخابات رياست‌جمهوري آن سال بود، اما نخست آنكه دير براي اين كار تصميم گرفت و در قدم بعدي هيلاري كلينتون تبديل به تنها گزينه دموكرات‌ها براي انتخابات درون‌حزبي شده بود و البته كه هيچ كس تصور نمي‌كرد كلينتون به اين راحتي از دونالد ترامپ شكست بخورد. مايكل بلومبرگ فردي بود كه بي‌ميل براي حضور در رقابت‌هاي انتخاباتي 2016 نبود ولي از قطار آن رقابت‌ها جا ماند. او روز يكشنبه رسما اعلام كرد كه قصد دارد براي انتخابات رياست‌جمهوري سال 2020 نامزد شود. حضور بلومبرگ مي‌تواند آرايش رقابت‌هاي انتخاباتي دموكرات‌ها را به شكل جدي تغيير دهد، چراكه فردي وارد ميدان شده كه نه‌تنها تا حدي شناخته شده در امريكا محسوب مي‌شود، بلكه ثروتي هنگفت دارد كه با آن مي‌تواند همه كمپين‌هاي انتخاباتي امريكا در سال 2020 را تحت تاثير قرار دهد. به نظر مي‌رسد او شخصيت و ثروت شخصي خود را به شكل قابل‌توجهي درگير رقابت‌هاي سياسي خواهد كرد و در مقابل نامزدهايي قرار مي‌گيرند كه بايد به تمام صحبت‌هاي آنها پاسخگو باشند.

بلومبرگ چند هدف عمده را از اين كار دنبال مي‌كند؛ از يك طرف مي‌خواهد جلوي موج چپ در اردوگاه دموكرات‌ها را بگيرد و از سوي ديگر مقابل دونالد ترامپ بايستد. بلومبرگ در اولين سخنان خود از كارزار انتخاباتي براي كنار گذاشتن رييس‌جمهور سخن گفت و عنوان كرد كه دونالد ترامپ يك تهديد وجودي براي كشور ماست و ارزش‌هاي كشور ما را تحت‌تاثير قرار داده است. او گفت: شكست دادن دونالد ترامپ و بازسازي امريكا ضروري‌ترين و مهم‌ترين جنگ زندگي ماست. او در ادامه عنوان كرد: من خودم را
به عنوان يك سازنده و حل‌كننده مشكلات كشور پيشنهاد مي‌كنم نه فقط اينكه مشكلات را بيان كنم. من كسي هستم كه مي‌توانم خود را براي نبردهاي سخت آماده كنم و از آن پيروز خارج شوم. بلومبرگ هنگامي كه قصد داشت در انتخابات سال 2016 حضور پيدا كند عملا نيمي از انتخابات درون‌حزبي دموكرات‌ها به پايان رسيده بود و تصميم خود را بسيار دير اتخاذ كرد، اما حالا نيز اگرچه چند مناظره تلويزيوني به پايان رسيده اما بازهم بلومبرگ اين فرصت را دارد كه وارد كارزار انتخاباتي شود.

 

خرج ميليون دلاري

اگرچه ورود بلومبرگ اندكي دير است اما عملا زماني وارد اين كارزار مي‌شود كه كاملا توانسته رقباي خود را در مناظره‌هاي متعدد تلويزيوني آناليز كند و از فشارهاي اوليه خبري نيست. او در روزهاي اخير حدود 35 ميليون دلار براي رزرو تبليغات تلويزيوني هزينه كرده تا بتواند زندگينامه سياسي خود را براي مخاطبان به نمايش بگذارد؛ اقدامي كه مي‌تواند بودجه تبليغاتي ديگر كمپين‌ها را به شكل جدي كمرنگ ‌كند. در وب‌سايتي كه از روز يكشنبه براي كمپين بلومبرگ راه‌اندازي شد او خود را به عنوان انتخابي جديد براي دموكرات‌ها معرفي كرد. بلومبرگ اكنون 77 سال سن دارد و به نوشته نيويورك تايمز او كلكسيوني از مجموعه مشكلات اقتصادي، اظهارات توهين‌آميز به زنان، اجراي سياست‌هاي غلط و ديدگاه‌هاي نژادپرستانه نسبت به سياهپوستان است. در چنين شرايطي او مي‌تواند براي پيروزي در انتخابات درون‌حزبي دموكرات‌ها با مشكلات جدي مواجه شود.

نكته اينجاست تاكنون نامزدهاي اصلي دموكرات‌ها كمپين‌هاي قابل‌توجهي را راه‌اندازي كرده و سازمان‌هاي تبليغاتي آنها نيز سازماندهي شده است و اكنون كمپين بلومبرگ بايد با برنامه‌اي قابل‌توجه پيش برود، زيرا به نسبت رقباي اصلي چندين گام عقب‌تر قرار دارد. از همين رو در اقدامي غيرمتعارف به جاي تمركز خود روي ايالت‌هاي اوليه كه بناست در ماه فوريه انتخابات درون‌حزبي آنها برگزار شود، تمركز انتخاباتي خود را براي ماه مارس بگذارد و پيروزي در ايالت‌هاي كاليفرنيا و تگزاس را در هدف‌گذاري خود قرار داده است.

ثروت خارق‌العاده او كه به بيش از 50 ميليارد دلار تخمين زده مي‌شود به تنهايي مي‌تواند يك چالش سياسي جدي باشد، چراكه حضور او در انتخابات مي‌تواند به يك موضوع دامن بزند و آن نفوذ ثروت در انتخابات است كه اگرچه براي او مزيت‌هايي دارد اما در طرف مقابل دافعه نيز خواهد داشت. سناتور برني سندرز كه يكي از شانس‌هاي اصلي نامزدي حزب دموكرات در انتخابات سال 2020 است از همان ابتدا با حمله به شيوه تبليغات تلويزيوني بلومبرگ اورا متهم به تلاش براي خريد انتخابات كرد و گفت: مولتي ميلياردرهايي مانند آقاي بلومبرگ نمي‌توانند در انتخابات موفق شوند، چراكه انتخابات فروشي نيست.

شايد اقدامي كه بلومبرگ براي خنثي كردن اين انتقادات انجام داد اين بود كه در ويديويي از ثروتمندان خواست تا ماليات بيشتري پرداخت كنند.

به نوشته نيويورك‌تايمز، كانديداتوري بلومبرگ مي‌تواند فضاي انتخاباتي حاكم در حزب را تاحدي تغيير دهد، چراكه بخش معتدل حزب دموكرات گرايش بيشتري به جو بايدن معاون سابق رييس‌جمهور و پيت بوتجيج شهردار منطقه‌اي در اينديانا دارند و هر دو گرايش بسيار زيادي به بخش معتدل و محافظه‌كار حزب دموكرات امريكا دارند. اما اگرچه بايدن اكنون پيشتاز رقابت‌هاي درون‌حزبي محسوب مي‌شود و بوتجيج نامزدي
رو به پيشرفت است اما حالا يك نامزد قدرتمند به اين طيف از افراد اضافه مي‌شود كه سرمايه او در تبليغات بسيار تعيين‌كننده خواهد بود، چراكه بايدن و بوتجيج هر دو آسيب‌پذير هستند و توان مالي قوي مانند بلومبرگ را ندارند.

 

هدف؛ شكست ترامپ

در اين بين نكته مهم‌تر اينكه راي‌دهندگان حزب دموكرات بيش از هرگونه گروه‌بندي سياسي در داخل حزب به دنبال شناسايي فردي هستند كه بتواند دونالد ترامپ را شكست دهد و اگر به نتيجه برسند كه بلومبرگ اين توانايي را دارد از شانس بالايي براي اين انتخابات داخلي برخوردار خواهد بود.

گفتني است كه آقاي بلومبرگ از همان ابتدا سعي كرد تبليغات تلويزيوني خود را در چارچوب معرفي و زندگينامه قرار دهد. او قصد دارد در تبليغات تلويزيوني نشان دهد نه تنها يك تاجر بلكه يك مدير اجرايي موفق است. تاكيد بسيار زيادي شده كه بلومبرگ هنگامي شهرداري نيويورك را برعهده گرفت كه حوادث تروريستي 11 سپتامبر رخ داده بود و با حضور خود شرايط را در شهر نيويورك تغيير داده است. حتي اكنون مشاوران بلومبرگ نيز تصديق مي‌كنند كه مايكل بلومبرگ به نسبت ديگر كانديداهاي پيشروي دموكرات براي راي‌دهندگان كمتر شناخته شده است.

در اولين تبليغ تلويزيوني بلومبرگ سعي شد تا به عنوان مديري خودساخته معرفي شود كه از يك خانواده طبقه متوسط توانسته به يكي از ثروتمند‌ترين شخصيت‌هاي امريكا تبديل شود. او در سخنان خود سعي كرد در چارچوب پلتفرم دموكرات‌ها حركت كند كه در آن بحث تغيير قانون حمل اسلحه، توسعه اقتصادي و همچنين گسترش سلامت عمومي تاكيد دارد.

در حالي كه بلومبرگ در مسائل سياسي ديدگاهي معتدل دارد اما سعي كرد در پيام‌هاي آغازين كمپين خود به سبك برني سندرز و اليزابت وارن ادعا كند كه مي‌داند چگونه با فساد در واشنگتن مبارزه كند و مي‌داند چگونه در برابر دونالد ترامپ برنده شود. او خود را يك رهبر، شغل‌ساز و يك حل‌كننده مشكلات معرفي كرد. ويديوي تبليغاتي بلومبرگ يك دقيقه و چهل و نه ثانيه بود و شخص او هيچ صحبتي نمي‌كرد ولي بسيار خلاصه و دقيق نقاطي را هدف گرفته بود كه در اين انتخابات بسيار حايز اهميت هستند.

جينا ريموند فرماندار رودآيلند، مي‌گويد كه اخيرا با آقاي بلومبرگ صحبت كرده و او را نامزدي قدرتمند ديده است. خانم ريموند گفت كه شهردار سابق مي‌تواند در انتخابات سراسري شانس بسيار بالايي داشته باشد تا جلوي ترامپ را بگيرد. او در ادامه گفت: ترامپ يك متقلب است. سياست‌هاي تجاري و اقتصادي او شكست خورده است و بلومبرگ به خوبي مي‌تواند آنها را بيان كند. ترامپ براي امريكا بد است و بلومبرگ مي‌تواند به خوبي در اين زمينه عمل كند.

 

تلاش براي تغيير چهره

بلومبرگ پيش از اين چندين‌بار به‌طور جدي درمورد كانديداتوري براي رياست‌جمهوري امريكا اقدام كرده بود كه از جمله آن به سال 2016 بازمي‌گردد كه هربار درنهايت از اين كار صرف‌نظر كرد. اما طي هفته‌هاي اخير مشخص شد كه انتخابات 2020 براي او متفاوت است، چراكه نمي‌خواهد به عنوان يك نامزد مستقل و فراري از انتخابات درون‌حزبي وارد عمل شود، بلكه مي‌خواهد وارد انتخابات درون‌حزبي شود و در آنجا با ساير نامزدها نيز رقابت كند. هنوز به‌طور دقيق مشخص نيست مردم چه واكنشي به بلومبرگ بدهند، چراكه او به نسبت فردي مانند بايدن كه براي مردم چهره‌اي آشناتر است و در رويكردي مشابه با بلومبرگ كار مي‌كند از شانس پايين‌تري برخوردار است. از طرفي بخشي از سبد راي دموكرات‌ها مربوط به طبقه كمتر مرفه امريكا و اقليت‌هاي مختلف هستند كه چندان روي خوشي به بلومبرگ نشان نمي‌دهند و بعيد به نظر مي‌رسد به ناگاه از ساير نامزدها به سمت بلومبرگ چرخش پيدا كنند. بيل د بلاسيو شهردار كنوني نيويورك كه خود در همان ابتداي كار از چرخه رقابت درون‌حزبي كناره‌گيري كرد، گفت وقتي كه مردم سوابق بلومبرگ را به خوبي بررسي كنند متوجه مي‌شوند او حتي يك دموكرات نيست پس چگونه مي‌خواهد نامزد حزب شود.

اكنون بسياري بر اين عقيده هستند كه مهم‌ترين چالش بلومبرگ معرفي خود به راي‌دهندگان ملي است كه شناخت‌شان نسبت به او كم است. هوارد ولفسون يكي از نزديك ترين مشاوران بلومبرگ در مصاحبه‌اي گفت: آگاهي و شناخت از مايك به نسبت ساير نامزدها به ميزان قابل‌توجهي كمتر است. مايك براي شكست دونالد ترامپ هر آنچه كه دارد را هزينه مي‌كند. مجموعه شرايط نيز نشان مي‌دهد بلومبرگ سرمايه عظيمي را براي اين كمپين تبليغاتي به كار بسته تا خود را در برابر ترامپ قرار دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون