• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4520 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۵ آذر

مشاور امنيت ملي پيشين؛ كابوس جديد رييس‌جمهور امريكا

آيا جان بولتون ترامپ را پايين مي‌كشد؟

ترجمه| هديه عابدي

جان بولتون، مشاورامنيت ملي سابق امريكا دوباره در كانون توجه قرار گرفته و اين بار در بطن آخرين بحراني است كه گريبان ترامپ را گرفته است. بولتون مي‌خواهد به شما اطمينان دهد كه هيچ جايي نمي‌رود. مشاور امنيت ملي سابق دونالد ترامپ چند روز قبل گفت: «حساب توييتر خود را آزاد كردم؛ حسابي كه دسترسي به آن پس از استعفايم به شكل ناعادلانه‌اي از من گرفته شده بود.» بولتون روز شنبه در پيامي توييتري نوشت: «بياييد دوباره به بحث در مورد مشكلات بحراني كه امنيت ملي امريكا را تهديد مي‌كند، بپردازيم.» او ادامه داد: «تهديدها خطرناك و رو به رشد هستند. كمتر از يك سال ديگر تكليف رييس‌جمهور و اكثريت مجلس نمايندگان و سنا مشخص مي‌شود. زمان آن فرا رسيده كه دوباره حرف خود را فرياد بزنيم.» او در انتهاي توييت، شجاعانه نام خود را نيز با هشتگ ذكر كرد!

از نظر دموكرات‌ها، اين جمهوريخواه تمام عيار يك بزدل مطلق است؛ آنها نمي‌خواهند يك ديكتاتور بالقوه به رياست‌جمهوري امريكا برسد، اما در عين حال تمايلي هم به حذف رسمي او ندارند. از نظر برخي جمهوريخواهان، بولتون خائن بالقوه‌اي در ميان آنهاست. يكي از مقامات ارشد سابق مي‌گويد: «بولتون مهم‌ترين شاهد براي پيگرد قانوني ترامپ است.»

«تغيير رژيم» راهبردي است كه بولتون همواره در طول عمر سياسي‌اش به آن علاقه داشته و ترجيح داده است. او شايد آمادگي اجراي يك برنامه تلويزيوني را نداشته باشد اما در 70 سالگي هنوز هم جوان است و مي‌تواند آينده جمهوريخواهان را رقم بزند؛ البته اگر رييس پيرش از سر راه او خارج شود.

ترامپ پس از استعفاي بولتون به زيردست سابق و نومحافظه‌كار خود حمله كرد و او را آقاي سرسخت ناميد. «او بسيار سرسخت بود؛ او بود كه ما را به جنگ عراق كشاند.» اين انتقاد ناخوشايندي از سوي پرچمدار جمهوريخواهان بود كه يك سال و نيم قبل، از همكاري با مشاور جنگ‌طلب خود بسيار راضي بود. اما، اين موضوع يك بار ديگر واقعيتي را براي برخي حاميان اصلي جمهوريخواهان آشكار كرد؛ اينكه كاخ سفيد ترامپ آن مكتب بوكانانيسمي نبود كه برخي از پوپوليست‌ها در انتظار آن بودند (پت بوكانان مشاور سه رييس‌جمهور امريكا از جمله نيكسون و ريگان بود و به خاطر نظريات ضدمهاجرتش شهرت دارد).

اكنون ترامپ در گوشه رينگ قرار گرفته است. اما او پيش‌تر نيز در گوشه رينگ بوده است؛ از افتضاح «جرسي شور» گرفته تا انتشار فيلم او در «اكسس هاليوود» در ماه اكتبر. مخاطبان اصلي - و برخي از سختگيرترين رقباي او - انتظار دارند ترامپ بار ديگر قسر در برود و از استيضاح نجات يابد.

او شايد بتواند اين كار را خيلي‌خوب انجام دهد. به نظر مي‌رسد رقباي دموكرات او بر سر ماهيت مخالفت‌شان با او با يكديگر به اختلاف خورده‌اند. برخي مثل جو بايدن معتقدند او ديوانه‌اي است كه حكومت امريكا را غصب كرده و برخي مثل اليزابت وارن و برني سندرز معتقدند هنوز مانده تا به آن نقطه برسد.

انتخابات ماه آينده بريتانيا راهنماي خوبي است براي اينكه بفهميم آيا جهان بايد خود را براي رهبري احياگر آماده كند يا يك شخص به ‌شدت راديكال‌تر؟ جمهوريخواهان منتقد به جديت در درخواست استيضاح بايد برخي از تحولات اخير را ميانه‌روي بدانند. مايكل پمپئو، وزير امور خارجه امريكا، ويليام بارك، مشاور جمهوريخواه را استخدام كرده است تا در طول روند استيضاح مجلس از او دفاع كند. فيونا هيل، معاون سابق شوراي امنيت ملي روسيه معتقد است كه ترامپ و اطرافيان او آنچنان نگران موضوع اوكراين نبودند.

اعتراض واقعي به ترامپ در ميان تندروهاي سياست خارجي اين است كه او با ايمان واقعي مخالفت مي‌كند. همان طور كه بولتون در روز شنبه نوشت: «ما بايد امنيت ملي امريكا را در اولويت قرار دهيم. تهديدها خطرناك و در حال رشد هستند. زمان آن فرارسيده كه دوباره فرياد بزنيم.» اين شعار محافظه‌كاران كه از دوره ريگان و بوش بر جاي مانده است در سال 2016 كارايي ندارد. اگر بولتون چيزي براي گفتن داشته باشد، باعث بازگشت او به انتخابات 2020 خواهد شد. اگرچه، اكنون اين ترامپ است كه سكان را در دست دارد و به اين سادگي هم از قدرت كناره‌گيري نمي‌كند.

منبع: نشنال اينترست

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون