• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4533 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۰ آذر

سفير چين مي‌گويد كشورش با ديدگاه برجامي امريكا مخالف است

تجارت 20 ميليارد دلاري ايران و چين در سال 2019

هر چند تحريم‌هاي اقتصادي امريكا عليه ايران، فشاري جدي بر تجارت بين‌المللي كشور وارد كرده و بسياري از شركت‌هاي خارجي را مجبور كرده، عطاي تعامل با ايران را به لقايش ببخشند اما همچنان چين به عنوان شريك تجاري اول ايران، تجارت مشترك دو كشور را ادامه داده و رقم تجارت ميان دو طرف به بيش از 20 ميليارد دلار در سال جاري ميلادي رسيده است.

با وجود پايبندي كامل ايران به توافق هسته‌اي و تاييد اين پايبندي از سوي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، دونالد ترامپ رييس‌جمهوري ايالات متحده امريكا در ارديبهشت سال 97 اعلام كرد كه كشورش از توافق هسته‌اي با ايران خارج خواهد شد و بار ديگر تحريم‌ها عليه ايران را از سر خواهد گرفت. به دنبال اين تصميم نه تنها فروش نفت ايران به شكل قابل توجهي كاهش يافت كه با تحريم‌هاي بانكي و تهديد شركت‌هاي خارجي به قرار گرفتن در فهرست تحريم‌هاي امريكا در صورت همكاري با ايران، تجارت ايران در ديگر بخش‌ها نيز تحت‌الشعاع اين تصميم قرار گرفت.

اگرچه آمارهاي تجارت غيرنفتي ايران در سال 97 نشان مي‌دهد كه صادرات ايران با وجود تحريم‌هاي امريكا كاهش نيافته و در سال جاري نيز صادرات وزني ايران افزايش يافته است اما محدوديت‌ها باعث شده حتي كشورهايي كه به ايران نزديك هستند نيز نتوانند مانند قبل همكاري‌هاي مشترك را ادامه دهند. با اين وجود آمارهاي تجاري منتشر شده، نشان مي‌دهد كه همچنان چين شريك اصلي تجاري ايران است و هر چند آمار تجارت دو طرف قدري كاهش يافته اما چين هنوز تاكيد دارد كه از تمام ابزارهاي موجود براي تداوم همكاري‌هاي مشترك استفاده خواهد كرد.

چانگ هوا، سفير چين در ايران كه روز گذشته در اتاق بازرگاني در همايش همكاري‌هاي اقتصادي دو كشور شركت كرده بود با تاكيد بر راهبرد تداوم همكاري‌هاي اقتصادي با ايران اظهار كرد: در ژانويه 2016 رييس‌جمهور خلق چين سفر موفقيت‌آميزي به ايران داشته و بر اساس آن روابط دوجانبه دو كشور وارد فصل جديدي شد.. چين بارها بر تماميت از برجام تاكيد داشته و با موضع امريكا در اين رابطه مخالف بوده و ايران هم رفتار سلطه‌گرانه امريكا را در قبال سينگ ‌كيانگ محكوم كرده است. از سال 2016 تا 2017 حجم تجارت دوجانبه ايران و چين 37 ميليارد دلار بوده و بعد از خروج امريكا و تحريم‌هاي يكجانبه عليه ايران و فشارها و موانع قابل توجه به روابط تجاري ايران و چين، حجم تجارت بين دو كشور كاهش يافت و به 35 ميليارد دلار رسيد. در 10 ماهه ابتداي سال ميلادي امسال حجم تجارت دو كشور ايران و چين به 20 ميليارد دلار رسيده است.

او با بيان اينكه چين جامعه بين‌المللي را به حمايت كامل از منافع ايران تشويق مي‌كند، گفت: ما حتما از شركت‌هاي خصوصي چيني درخواست مي‌كنيم تا در ايران سرمايه‌گذاري كنند و برنامه داريم تا در آينده‌ نزديك يك هيات سرمايه‌گذاري به ايران بفرستيم. اگرچه حل و فصل برجام در يك روز انجام نمي‌شود اما ما معتقديم تا زماني كه برجام را حفظ و آن را اجرا كنيم اين راه‌حل از طريق ديپلماسي به نتيجه مي‌رسد. سفير چين در ايران به مختصات امروز اقتصادي كشورش نيز اشاره كرد و گفت: امسال هفتادمين سال تاسيس جمهوري خلق چين است و اقتصاد چين در 7 سال گذشته 450 برابر افزايش يافته و از 30 ميليارد دلار به 13 تريليون دلار تبديل شده است. امروز اقتصاد چين 16 درصد از كل اقتصاد جهان را به خود اختصاص داده و سهم 30 درصدي رشد اقتصاد دنيا را در اختيار دارد. نكته اميدواركننده در صحبت‌هاي سفير چين، اشاره او به دايمي نبودن تحريم‌هاي امريكا و راهبرد كلان دولت اين كشور در تعامل اقتصادي با ايران بود. او گفت: اين تحريم‌ها ماندگار نيست و در مواجهه با مشكلات نياز به افزايش متقابل و ادامه تعميق همكاري داريم تا روابط راهبردي جامعه را پيش ببريم. در 40 سال گذشته امريكا با ايران دشمن بوده اما باور نمي‌كنم امريكا در 40 سال ديگر هم صادرات نفت ايران را تحريم كند. روابط دو كشور راهبردي است و اين راهبرد بدان معناست كه بايد در شرايط سخت از يكديگر حمايت كنيم و در رابطه با منافع يكديگر از همديگر حمايت كرد. هر چند حجم تجارت دو كشور ايران و چين به دليل تحريم‌هاي امريكا كاهش يافته است و بايد بگويم تجار چيني ما هم مشكلات زيادي براي ترخيص كالا در ايران دارند اما وظيفه سفارت همچنين اتاق‌هاي بازرگاني ايران و چين اين است كه اين مشكلات را حل و فصل كنند تا اعتماد بيشتري حاصل شود. از ژانويه تا نوامبر امسال بيش از 72 هزار ويزا براي ورود ايرانيان به چين صادر شده و پيش‌بيني مي‌شود تا آخر سال جاري ميلادي اين تعداد به 80 هزار برسد كه در مقايسه با سال گذشته 80 درصد افزايش داشته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون