• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4535 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۳ آذر

آنچه بايد از دور گروهي ليگ قهرمانان بدانيد

بايرن‌مونيخ صدرنشين آمار و ارقام

بهرام سرگوسرايي

 

 

چهارشنبه شب مرحله گروهي ليگ قهرمانان 20-2019 به پايان رسيد و 16 تيم صعودكرده به مرحله حذفي، 8 تيم تبعيد شده به ليگ اروپا و 8 تيم كه بايد بازي‌ها را از خانه پيگيري كنند مشخص شدند. با پايان دور گروهي، وبسايت يوفا با انتشار جداولي برترين‌ها را در هر المان معرفي كرده است. در ادامه به ركوردداران و بهترين‌هاي اين تورنمنت مي‌پردازيم.

 

شكسته شدن ركورد گلزني

در مجموع 96 بازي انجام‌شده ليگ قهرمانان در دور گروهي، 308 گل وارد دروازه‌ها شد و به صورت ميانگين در هر مسابقه هر 28 دقيقه يك گل به ثمر رسيد. اين بيشترين تعداد گل به ثمر رسيده در تاريخ ليگ قهرمانان اروپاست. ركورد قبلي 306 گل بود و به لطف گل‌هايي كه رئال و يووه در وقت‌هاي اضافه زدند، اين ركورد ارتقا پيدا كرد تا شاهد پرگل‌ترين دور گروهي تاريخ ليگ قهرمانان باشيم. از اين تعداد، 38 گل در 15 دقيقه اول، 38 گل در 15 دقيقه دوم، 50 گل در 15 دقيقه سوم و 4 گل در وقت‌هاي اضافه نيمه اول به ثمر رسيد. در پانزده دقيقه ابتدايي نيمه دوم 48 گل، 15 دقيقه دوم 51 گل، 15 دقيقه سوم 62 گل و همچنين 17 گل از دقيقه 90 به بعد وارد دروازه‌ها شد. همچنين در اين دوره از مسابقات ركورد جوان‌ترين گلزن (آنسو فاتي)، جوان‌ترين دروازه‌بان و جوان‌ترين بازيكني كه موفق به ثبت هت‌تريك شده است شكسته شد تا يكي از به‌يادماندني‌ترين دوره‌هاي تاريخ ليگ قهرمانان را تجربه كرده باشيم.

 

بهترين گلزن‌ها و پاسورها چه كساني بودند؟

رابرت لواندوفسكي با 10 گلي كه در مرحله گروهي به ثمر رساند، خيز بزرگي براي آقاي گلي ليگ قهرمانان برداشته است. بعد از او ارلينگ هالند با 8 گل در رتبه دوم است و به دليل اينكه سالزبورگ از دور مسابقات كنار رفته، شانس افزايش تعداد گل‌هايش را ندارد. هالند اولين تين‌ايجر تاريخ است كه در دور گروهي ليگ قهرمانان 8 گل مي‌زند. هري كين با 6 و استرلينگ و مرتنز با 5 گل در تعقيب لواندوفسكي هستند. حكيم زياش با 5 پاس گل در صدر جدول پاسورهاست، هرچند نمي‌تواند اين آمار را افزايش بدهد. توليسو، محرز و فرمينو با 4 پاس گل در تعقيب زياش هستند.

 

بهترين‌هاي پاس و سانتر چه كساني هستند؟

ميرالم پيانيچ از يوونتوس با 534 پاس، بيشترين تعداد پاس را ثبت كرد كه با 478 پاس صحيح، در هر دو بخش تعداد و دقت پاس در صدر جدول قرار دارد. گوندوغان با 526 پاس كه 476تاي آنها صحيح بود دوم است و فن‌دايك و پاوار در تعقيب او هستند. توني كروس از رئال مادريد در رده پنجم بيشترين تعداد پاس است، اما رده پنجم بيشترين دقت، ويليان قرار دارد كه با تعداد پاس كم‌تر از توني كروس، از او پاس‌هاي سالم بيشتري داده. در بخش آماري مربوط به تعداد سانتر، ياشوا كيميش از بايرن با 38 سانتر در صدر قرار دارد. اين موضوع نشان مي‌دهد بايرن به ارسال از كناره‌ها تاكيد زيادي داشته و با وجود اينكه بيش از 30 سانتر كيميش به مهاجمان نرسيده، باز هم به اين تاكتيك ادامه داده. نفر دوم و سوم ليست هم دفاع كنار هستند، آرنولد و تريپيه از ليورپول و اتلتيكو مادريد هر كدام با 37 سانتر در كنار دميرباي هافبك لوركوزن، در رده دوم قرار دارند. ويليان از چلسي 36 سانتر داشته. اما بيشترين سانتر صحيح را كوستاس تسيميكاس از المپياكوس با 15 سانتر صحيح داشته است. بعد از او ويليان با 13، مارين با 12 و آرنولد و تريپيه با 10 سانتر صحيح در رتبه‌هاي بعدي هستند.

 

بهترين شوت‌زن‌ها كدام بازيكنان بودند؟

رابرت لواندوفسكي 17 شوت در چارچوب داشته و با توجه به اينكه 10 شوت گل شده، نرخ بهره‌وري فوق‌العاده‌اي را ثبت كرده است. لائوتارو مارتينز از اينترميلان 13 شوت در چارچوب داشت و پشت سر او كريستيانو رونالدو با 12 شوت قرار دارد. مسي و هالند با 11 شوت در چارچوب رتبه‌هاي بعدي هستند. تنها 3 شوت در چارچوب هالند گل نشده و تسلط فوق‌العاده اين مهاجم بر محوطه جريمه از آماري كه ثبت كرده واضح است.

 

كدام بازيكن‌ها بيشتر دويده‌اند؟

توماش سوچك هافبك اسلاويا پراگ، تيمي كه رقباي بزرگش را به‌شدت اذيت كرد، با 76.121 متر دوندگي، ركورد دور گروهي را به نام خودش ثبت كرد. بعد از او مارسلو بروزويچ از اينتر با 74.850 متر در رتبه دوم قرار دارد. پيانيچ از يوونتوس با 72.366 متر سوم، كوفال، هم‌تيمي سوچك با 70.559 متر چهارم و سائول از اتلتيكو با 70.008 متر پنجم هستند.

 

مسلط‌ترين تيم‌هاي اروپا

بايرن مونيخ با ميانگين مالكيت 63درصد، مسلط‌ترين تيم مرحله گروهي ليگ قهرمانان اروپا بود. سيتي و ليورپول با 61درصد به صورت مشترك دوم و بارسا و لوركوزن با 57 درصد سوم مشترك هستند. 3 تيم از 5 تيم برتر، تيم فعلي و تيم‌هاي سابق پپ گوارديولا هستند. همچنين در آمار بهترين درصد پاس صحيح سيتي، بارسا و بايرن اول تا سوم هستند. يوونتوس و رئال در رتبه‌هاي بعدي هستند. در زمينه آمار بيشترين موقعيت خلق شده هم بايرن مونيخ با 151 موقعيت در صدر قرار دارد. بعد از باواريايي‌ها رئال مادريد با 123 موقعيت ايجاد شده در رده دوم است. تفاوت بايرن با ديگر تيم‌هاي اروپا در دور گروهي مشهود است. چلسي با 107 موقعيت سوم، ليورپول و لايپزيك با 101 موقعيت چهارم مشترك هستند. در آمار بيشترين كرنر، باز هم بايرن مونيخ با 62 كرنر در صدر است. چلسي با 19 كرنر فاصله نسبت به بايرن در رده دوم است. در آمار بيشترين سانتر هم همين دو تيم به صورت مشترك با 143 سانتر در رتبه اول هستند. تنها 28 سانتر از 143 سانتر بايرني‌ها به مقصد رسيده كه آنها را در رتبه پنجم قرار مي‌دهد. چلسي، لايپزيك، المپياكوس و ليورپول سانتر صحيح بيشتري از بايرني‌ها داشتند.

 

بهترين خط دفاع و حمله مسابقات

بايرن مونيخ با 24 گل،كه 10 گل آن به تاتنهام بود، بهترين خط حمله مسابقات را به نام خودش ثبت كرد. بعد از آنها تيم‌هاي تاتنهام، پاري‌سن‌ژرمن و سيتي با 18، 17 و 16 گل در رده بعدي هستند. بهترين خط دفاع مسابقات هم پاري‌سن‌ژرمن بوده كه تنها 2 گل در يك بازي از رئال دريافت كرده است. يوونتوس، سيتي، بارسا و ناپولي با 4 گل خورده به صورت مشترك دوم هستند. پرگل‌ترين بازي مرحله گروهي ديدار تيم‌هاي بايرن مونيخ و تاتنهام در لندن است كه با نتيجه 7 بر 2 به سود باواريايي‌ها به پايان رسيد. سالزبورگ و خنك 6 بر 2 به نفع تيم اتريشي شد و در ديدار بين چلسي و آژاكس در استمفوردبريج، هر دو تيم 4 گل به ثمر رساندند. ليورپول 4 بر سه سالزبورگ را شكست داد تا در جمع پرگل‌ترين بازي‌ها يك پيروزي و يك شكست از تيم اتريشي داشته باشيم.

 

ركورد جالب بايرن

باواريايي‌ها تقريبا در تمام آمارها در صدر قرار دارند. آنها هر 6 مسابقه خود را بردند تا تبديل به اولين تيم آلماني تاريخ بشوند كه چنين آماري ثبت كرده است. پيش از بايرن تيم‌هاي ميلان، پاري‌سن‌ژرمن، اسپارتاك مسكو، بارسا و رئال مادريد (2 بار) موفق شده بودند تمام ديدارهاي گروهي را به نفع خودشان به پايان برسانند.

 

قدرت‌نمايي 5 ليگ معتبر

براي نخستين‌بار در تاريخ ليگ قهرمانان اروپا همه تيم‌هاي راه‌يافته به مرحله حذفي از پنج ليگ معتبر اروپايي يعني لاليگا، بوندسليگا، ليگ جزيره، سري آ و ليگ فرانسه هستند. نكته جالب ديگر اين است كه انگليس و اسپانيا هر چهار نماينده خود را به دور بعد فرستاده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون