• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4535 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۳ آذر

درخشش ستاره سنگ‌نوردي ايران در آسيا

محيا دارابيان در هند طلايي شد

مسابقات سنگ‌نوردي قهرماني جوانان و نوجوانان آسيا از روز پنجشنبه در ايالت بنگلور هند آغاز شده است. در اين رقابت‌ها كه به مدت سه روز جريان دارد، تيم ايران با نفراتي چون علي پيله‌فروشان از قزوين، اميررضا كرم‌زاده از قزوين، پوريا كريم‌پور از خراسان‌رضوي، محيا دارابيان از زنجان، راحيل رمضاني از همدان، غزل غياثي از خراسان‌رضوي و آيناز محمدي از كرمان با مربيگري و سرپرستي علي‌رضا بلاغي حضور يافته است. در روز نخست مسابقات آيناز محمدي و غزل غياثي با تلاشي ستودني به جايگاه‌هاي چهارم و ششم ماده بولدرينگ رده سني نوجوانان دست يافتند. همچنين علي‌رضا پيله‌فروشان با ايستادن در رتبه چهارم جوانان به فينال ماده ليد راه يافت.

اما علاوه بر عملكرد نسبتا خوب صعودكنندگان كشورمان، درخشان‌ترين نتيجه اين مسابقات تا به امروز متعلق به محيا دارابيان است. اين سنگ‌نورد نوجوان و مستعد كشورمان در مسابقات بنگلور با درخششي كم‌نظير موفق به كسب مدال طلاي اين مسابقات در ماده بولدرينگ و در رده سني نوجوانان A شد. دارابيان بالاتر از سنگ‌نوردان ژاپني و كره‌اي در سكوي نخست آسيا قرار گرفت. در ماده بولدرينگ صعودكننده مسيرهاي كوتاه و مهارتي را روي ديواره، بالا مي‌رود. حد مجاز ارتفاع صعود بولدرينگ سالن معمولا در حدي است كه پايين‌ترين بخش بدن نبايد بيشتر از چهار متر از زمين فاصله بگيرد. حمايت با طناب انجام نمي‌شود و صعودكننده روي تشك مي‌افتد. در رقابت‌هاي بولدرينگ فرد مي‌تواند بيشتر از يك تلاش روي مسير داشته باشد. امتياز ورزشكار نيز درنهايت با شمار مسيرهاي كامل شده و شمار تلاش‌هاي لازم مشخص مي‌شود.

دارابيان كه سابقه قهرماني آسيا در ماده سرعت را در كارنامه دارد همين يك ماه گذشته در رقابت‌هاي قهرماني آسيا در چين موفق شده بود يك مدال برنز براي كشورمان به ارمغان بياورد. او در آن تورنمنت در ماده كمبايند موفق به كسب مدال شده بود. اين دو مدال كه در فاصله نسبتا كوتاهي توسط دارابيان به دست آمده است، نشان مي‌دهد كه دارابيان بدون شك يكي از استعدادهاي برتر رشته سنگ‌نوردي در كشورمان است كه مي‌تواند در آينده به يكي از قهرمانان بين‌المللي اين رشته تبديل شود. جالب است كه بدانيد مربي محيا كسي نيست جز الناز ركابي، برجسته‌ترين چهره سنگ‌نوردي زنان ايران كه همين چند وقت قبل در مسابقات قهرماني آسيا در فينال بولدرينگ در ژاپن ششم شد. محيا چندي پيش در مصاحبه‌اي در مورد مربي‌اش گفته بود: «مربي من الناز ركابي است و هميشه در مسابقات قهرماني كشور، او اول است و من دوم. در هفته ۶ روز تمرين مي‌كنم و بايد قله‌هاي زيادي را فتح كنم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون