• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4547 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۷ دي

فرهاد مجيدي پيشنهاد مربيگري استقلال را رد كرد

قصه‌هاي هزار و يك شب استراماچوني

اهورا جهانيان

 

 

قصه سرمربي تيم فوتبال استقلال، به‌تدريج شبيه قصه‌هاي هزار و يك شب شده است. استراماچوني بيست روز قبل، از مربيگري استقلال استعفا كرد و به ايتاليا رفت. در اين بيست روز، تقريبا هر روز خبري درباره استراماچوني منتشر شده است؛ اخبار متناقضي كه تا حد زيادي ناشي از پرگويي استراماچوني بعد از ترك باشگاه استقلال بوده است. مربي خوش‌تيپ آبي‌ها در اين بيست روز، قطعا بيش از بيست مصاحبه انجام داده است. كثرت مصاحبه‌هاي استراماچوني تا حدي آدم را به اين فكر مي‌اندازد كه شايد او دست‌كم مي‌خواهد با استقلال به صدر اخبار ورزشي جهان برود، يعني اگر پول بهنگامي از استقلال نصيبش نشده است، دست‌كم شهرتش را با مصاحبه راجع به مشكلاتش با اين باشگاه به نحو چشمگيري افزايش دهد؛ چراكه مصاحبه راجع به دلايل ترك باشگاه استقلال، صرفا مصاحبه‌اي فوتبالي نيست بلكه تا حد زيادي به سياست مربوط مي‌شود. درواقع «موضوع استراماچوني»، ربط عميقي به موضوع تحريم‌هاي امريكا عليه ايران و تقابل ايران و امريكا در سياست خارجي دارد. قصه استراماچوني يكي از نشانه‌هاي تاثيرگذاري تحريم‌هاي امريكا عليه ايران است و جالب اينكه خود استراماچوني هم در مصاحبه‌هايش به اين نكته اشاره مي‌كرد كه تحريم‌هاي امريكا واقعا ايران را به دردسر انداخته است! بنابراين عجيب نيست كه اين قصه در رسانه‌هاي غربي بازتاب قابل‌توجهي پيدا كند؛ چراكه نقطه تلاقي سياست و فوتبال براي هر رسانه‌اي جذاب است. پرگويي‌ها و حرف‌هاي گونه‌گون استراماچوني، داستان مذاكرات او و باشگاه استقلال در بيست روز اخير را تا حدي شبيه مذاكرات برجام كرده بود!

در اين ميان ايميلي كه گفته مي‌شود از سوي وكيل استراماچوني به مديران باشگاه استقلال ارسال شد و در آن يازده شرط براي بازگشت سرمربي به سر تمرينات قرار داشت ماجرا را بسيار پيچيده كرد. اين يازده شرط كه يادآور دوازده شرط پمپئو براي مذاكره با ايران بود، توسط باشگاه استقلال منتشر و پاسخ داده شد اما همان شب استراماچوني در چند استوري دنباله‌دار حملات سختي را روانه اردوگاه مديريت باشگاه استقلال كرد و وجود ايميل مذكور را منكر شد. استراماچوني در اين استوري‌ها به مشكلاتي كه از روز نخست در باشگاه داشت، اشاره و اعلام كرد باشگاه براي خراب كردن من جلوي هواداران دست به جعل سند زده است! استرا همچنين نسبت به حضور فتحي مديرعامل مستعفي استقلال در هيات‌مديره اعتراض كرد، در حالي كه باشگاه استقلال 160 هزار يورو به استراماچوني پرداخت كرد، او خواستار دريافت كل مبلغ قراردادش شد و اين درخواست كار را براي استقلالي‌ها دشوار كرد. دريافت پول كاري كه انجام نشده، طبيعتا درخواستي نبود كه در كت مديران استقلال برود. آنها پول كار انجام شده را هم به زور مي‌پردازند چه رسد به اجرت كار انجام نشده! به هر حال اين روند فرسايشي سبب شد كه باشگاه استقلال كم‌كم فكر توافق با مرد ايتاليايي را از سر بيرون كند و در همين راستا هيات‌مديره تيم اعلام كرد از بين چند گزينه داخلي و خارجي سرمربي جديد آبي‌پوشان به‌زودي انتخاب و معرفي مي‌شود. اما قصه مذاكرات استقلال و استراماچوني، معلوم نيست به آخر رسيده باشد؛ چراكه ديروز سباستين لتو، دستيار استراماچوني، در مصاحبه با توتومركاتو گفت: «به شما اطمينان مي‌دهم كه براي بازگشت ما از هر مشكلي عبور كرديم اما هرگز نگوييد كه مشكل ما پول بوده است و اگر كسي اين حرف را بزند مطمئن باشيد كه براي پوشش دادن ديگر شرايط موجود است.» كاملا پيداست كه استراماچوني و دستيارانش رويكردي سياستمدارانه به موضوع دارند و مثل ديپلمات‌هاي درگير يك مذاكره مهم، مشغول بازي‌ با واژه‌ها هستند براي تحصيل حداكثر منفعت ممكن. يعني موضع صريح و دقيق آنها معلوم نيست و اگر هم بالاخره موضع دقيق‌شان را بر آفتاب افكنند، كاملا آماده‌اند كه فصل تازه‌اي را در دفتر مذاكرات باز كنند! كمااينكه سخنان ديروز سباستين لتو، تا به حال در حاشيه مذاكرات استقلال و استراماچوني بود. يعني در بيست روز گذشته، مساله اصلي «پول» بود و از ديروز، ناگهان مساله اصلي عوض شد! كشدار شدن مذاكرات استقلال و استراماچوني در حساس‌ترين روزهاي نيم‌فصل اول و حل نشدن اين مساله در شرايطي كه استقلال بايد در تعطيلات نيم‌فصل به دنبال جذب بازيكنان جديد باشد، پرونده استراماچوني را براي مديران استقلال مختومه كرده است، اما آقاي خوش‌تيپ ظاهرا نمي‌خواهد شاهنامه به آخر برسد و به‌همين دليل بعد از اعلام رسمي قطع همكاري استقلال با استراماچوني، او دستيارش را به ميدان اظهارنظر فرستاده تا تازه ادعا كنند كه مساله‌شان با استقلال پول نبوده است!

در چنين شرايطي به نظر مي‌رسد استقلال حق دارد در پي مربي جديد باشد. ناز و كرشمه‌هاي استراماچوني معلوم نيست كي به پايان مي‌رسد. فرصت‌ها همچون ابر در گذرند و چشم به هم بزنيم، نيم‌فصل دوم ليگ برتر آغاز مي‌شود. در همين راستا، هيات‌مديره به فرهاد مجيدي و اسكوچيچ مربيگري استقلال را پيشنهاد كرد و حتي با فرهاد مجيدي وارد مذاكره هم شد. ظاهرا اسطوره باشگاه استقلال بدش نمي‌آمد سرمربي آبي‌ها شود ولي مخالفت هواداران باعث شد او قيد نشستن روي نيمكت استقلال را بزند. در واقع مشكل فرهاد مجيدي اين است كه اگر سرمربي استقلال شود و تيمش نتيجه نگيرد، همه او را عامل ناكامي استقلال در ليگ هجدهم قلمداد خواهند كرد، ولي اگر او سرمربي استقلال شود و تيمش قهرمان ليگ شود، همه اين نكته را مطرح مي‌كنند كه استراماچوني ساختار اين تيم را پي‌ريزي كرده بود و مجيدي در واقع نان دانايي و درايت مرد ايتاليايي را خورده است. در هر صورت، ناكامي يا كاميابي استقلال در اين دوره از مسابقات ليگ برتر، كم‌و بيش خرج تحقير فرهاد مجيدي خواهد شد و چيز چنداني به اعتبار او اضافه نخواهد كرد. فقط در صورت قهرماني، راه براي ادامه حضور مجيدي در راس كادر فني استقلال هموار خواهد ماند. اما مجيدي، جدا از مخالفت هواداران استقلال با مربيگري‌اش در استقلال، احتمالا از اين نكته هم غافل نيست كه بازيكنان اين تيم استقلال به استراماچوني دلبستگي پيدا كرده‌اند و بعيد نيست با او از در سازگاري درنيايند. از اين رو اسطوره باشگاه استقلال ديروز در اينستاگرامش اعلام كرد كه در شرايط كنوني حاضر نيست سرمربي استقلال شود. در واقع فرهاد عقل به خرج داده و با نه گفتنش به مديران استقلال، شايد مانع بسته شدن پرونده مذاكرات آنها با استراماچوني شده باشد.


فرهاد مجيدي روز جمعه پيشنهاد مربيگري استقلال را رد كرد و در اينستاگرامش نوشت: «در ورزش اگر يك نكته ياد گرفته باشم، اين است كه ورزشكار هويت حرفه‌اي خود را از باشگاه و هوادارانش مي‌گيرد. استقلال تا ابد خانه من است و با هوادارانش احساس مشترك دارم و در هر مسيري همراه‌شان هستم، مثل دو هفته اخير كه با آنها بدترين روزها را گذراندم. با سپاس از باشگاه استقلال كه براي سرمربيگري به من اعتماد كرد، بايد اعلام كنم فقط روزي به خانه‌ام برمي‌گردم كه هواداران -صاحبان اصلي آن خانه- منتظرم باشند و پاي دعوتنامه امضاي معنوي آ‌نها باشد. سپاسگزارم از محبت بازيكنان عزيز استقلال كه در اين روزگار به‌شدت مظلوم واقع شدند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون