• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4547 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۷ دي

اولين پس‌لرزه از دست رفتن فيروزجا

سقوط 9 پله‌اي در رده‌بندي فيده

رنكينگ جهاني شطرنج به اين صورت محاسبه مي‌شود كه هر ماه ميانگين ريتينگ 5 نفر اول مردان و 5 نفر اول زنان هر كشور محاسبه و در نتيجه رتبه‌‌ هر كشور در رنكينگ فيده مشخص مي‌شود. تا پيش از پايان ماه دسامبر تيم شطرنج ايران با عليرضا فيروزجا، پرهام مقصودلو، محمدامين طباطبايي، پويا ايدني و احسان قائم‌مقامي به عنوان 5 نفر اول مردان ايران و سارا خادم‌الشريعه، مبينا علي‌نسب، آتوسا پوركاشيان، ميترا حجازي‌پور و غزل حكيمي‌فرد به عنوان 5 نفر اول زنان در رده بيستم جهان قرار داشت. رتبه‌اي خوب كه بخش اعظمي از آن مربوط به ريتينگ بالاي عليرضا فيروزجا سوپراستاد بزرگ شطرنج ايران بود.

اما در حالي كه به روزهاي پاياني ماه دسامبر و همچنين سال 2019 ميلادي نزديك مي‌شويم، سايت جهاني فيده آخرين رنكينگ كشورها را اعلام كرد. در اين رده‌بندي تيم شطرنج ايران با سقوط 9 پله‌اي در جايگاه بيست‌ونهم جهان قرار گرفت. دليل سقوط آزاد شطرنج ايران در رنكينگ جهاني تغيير تابعيت عليرضا فيروزجا بوده است كه باعث شده ريتينگ او ديگر براي شطرنج ايران محاسبه نشود. فيروزجا همين چند ماه قبل موفق شده بود به عنوان اولين ايراني از ريتينگ 2700 عبور كند و در رده بيست‌وهفتمي جهان قرار بگيرد. با اين حال تصميم او براي بازي كردن زير پرچمي جز ايران تمام تاثيرگذاري او در رنكينگ ايراني‌ها را از بين برد.

به اين ترتيب سير صعودي شطرنج ايران كه از سال 2015 آغاز شده بود براي نخستين‌بار سير معكوس گرفت. تيم شطرنج ايران در سال 2015 با ريتينگ 2479 در رده پنجاه‌ويكم جهان قرار داشت و با آمدن نسل جديدي از شطرنج‌بازان توانست در عرض چهار سال به رتبه بيستم جهان و سوم آسيا دست پيدا كند. اما اين روند صعودي در آخرين رنكينگ جهاني كه به نوعي كارنامه يك‌سال شطرنج يك كشور را نشان مي‌دهد عقبگرد 9 پله‌اي را تجربه كرده است.

خبرگزاري مهر پيش از اين در گزارشي با عنوان «سرباز نزديك به خانه آخر/ نگذاريد قلعه فتح شود» به حواشي پيرامون شطرنج و تبعاتي كه مي‌تواند براي ورزش ايران داشته باشد، پرداخته بود و حالا سقوط سنگين در رنكينگ فيده را مي‌توان از اولين تبعات قرار گرفتن در اين مسير عنوان كرد. با اين وجود رقابت‌هاي شطرنج سريع و برق‌آساي جهان كه هم‌اكنون در روسيه در حال برگزاري است، مي‌تواند در رنكينگ شطرنج ايران تاثيرگذار باشد. البته اين تاثير الزاما مثبت نيست و به نتايجي كه ورزشكاران ايران مي‌گيرند، بستگي دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون