• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4547 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۷ دي

بهترين بازيكن دهه اخير NBA چه كسي است؟

انتخاب سخت بين لبرون جيمز و استفن كري

با نزديك شدن به پايان دهه دوم قرن بيست‌ويكم اين سوال پيش مي‌آيد كه بهترين بازيكن دهه اخير NBA چه كسي بوده است. انتخاب بازيكن NBA در دهه گذشته محدود به دو فوق ستاره مي‌شود. استفن كري و لبرون جيمز. اما كدام يك از اين دو؟ اگر كري در چند سال اخير نتوانسته است جام قهرماني به دست آورد در عوض جيمز اين كار را كرده. در دهه اخير و در تمام فينال‌ها حداقل يكي از اين دو بازيكن حضور داشته‌اند. تيم‌هاي اين دو بازيكن شش بار مدعي قهرماني شده‌اند. آنها نيمي از جوايز ارزشمندترين بازيكن دهه گذشته را كسب كرده‌اند. با محو شدن ستاره‌هاي دهه گذشته، اين دو بازيكن با جسارت بالاي خود توانسته‌اند نظرات را به سمت خود جلب كنند. اگر يك شب جيمز در تلويزيون حضور نداشت حتما برنامه آن شب به استفن كري اختصاص داشته است. البته شما ممكن است بازيكن ديگري جز اين دو نفر را مد نظر قرار دهيد. مثلا بگوييد جوئل مك‌گي كه دو بار قهرماني در دهه گذشته را به دست آورده، اما اين انتخاب درستي نيست. بياييد ببينيم: بيشترين امتياز در دهه، بيشترين امتياز پرتاب‌هاي منطقه‌اي، بيشترين امتياز در مراحل پاياني، سه بار كسب جايزه ارزشمندترين بازيكن NBA يا همان MVP. لبرون جيمز را مي‌توان رهبر دهه گذشته دانست. سه قهرماني NBA كه اولينش در شهر كليولند رقم خورد. سه بار عنوان MVP فصل. اسلم‌دانك‌هاي برجسته كه جزو هايلايت‌هاي مسابقات قرار مي‌گيرد و هر كدام يك امضاي منحصر به‌فرد دارند. اينها دستاوردهاي بازيكني است كه او را پادشاه مي‌نامند.

اما جدا از اين‌ جوايز و افتخارات، جيمز كسي بود كه بقيه ستاره‌هاي ليگ را به دور خودش جمع مي‌كرد تا يك تيم مدعي شكل بگيرد. تيم‌هاي ميامي و كليولند و لس‌آنجلس بدون حضور او به شكل ديگري بسته مي‌شدند. اما وقتي كينگ جيمز هست اين سوال پيش مي‌آيد كه كدام بازيكنان مي‌توانند كمك بيشتري به پيروزي پادشاه كنند؟ كدام گزينه‌ها مي‌توانند براي كسب امتيازات بيشتر و درخشش افزون‌تر ستاره تيم مثمر ثمرتر باشند؟ اكنون و به بهانه هفدهمين فصل حضور كينگ جيمز در بسكتبال، اين بازيكن هنوز با قدرت پيش مي‌رود و ليكرز را براي اولين‌بار در مرحله پلي‌آف صاحب شانس كرده است. درست از زماني كه كوبي برايانت از اين تيم خداحافظي كرد. اما با تمام اين درخشش حيرت‌آور است كه او مي‌تواند خيلي بيشتر از اين هم جلو برود. به استفن كري نگاه كنيم. او يك شيوه منحصربه‌فرد دارد. تاثير حضور كري در مسابقات NBA ممكن است بسيار عميق‌تر و تاثيرگذارتر از جيمز بوده باشد. هرچند هيچ كس در فوق‌العاده بودن لبرون ترديدي ندارد. فقط از لحاظ ركورد بايد بگوييم او دو بار MVP را به دست آورده؛ يكي كمتر از لبرون جيمز. اما كري پوياترين استعدادي بود كه در تيم گلدن‌استيت وريرز به ظهور رسيد و در يك فصل موفق شد تيمش را به 73 پيروزي برساند. اما لبرون يك ركورد غير ممكن دارد. او تيم‌هاي ميامي و كليولند را به هشت برد پياپي در NBA رسانده است. او اين كار را هنگامي انجام داد كه در سال 2014 دوباره راهي كليولند شد و بعد در سال 2018 به ليكرز رسيد. اينكه جيمز در همه تيم‌ها موفق بوده است يك نكته منحصر به‌فرد است اما استفن كري كسي است كه مرزهاي پرتاب سه‌امتيازي در NBA را جابه‌جا كرده است. او خودش را به عنوان خطرناك‌ترين سلاح اين ورزش معرفي كرد. او در تيمي حضور داشت كه پنج بار پياپي به فينال رسيد و سه قهرماني نيز به دست آورد. گره انتخاب منصفانه بين جيمز و كري دقيقا همين جاست. وقتي اينها را با هم مقايسه مي‌كنيم انتخاب بسيار سخت مي‌شود. بنابراين شايد بهتر باشد كمي از متن بسكتبال كه برنده شدن و كسب امتياز است فاصله بگيريم و به حاشيه‌ها برويم.

خبرنگاران معتقدند بدون شك جيمز بهترين بازيكن دهه بوده اما كري بهترين بودن را بازتعريف كرده است. كري بازيكن تعيين‌كننده اين دهه بوده است. هيچ كس همانند او بسكتبال را تغيير نداده است و هيچ كس مثل او توجهات را سمت خودش جلب نكرده است. ناگهان دنياي بسكتبال با بازيكني مواجه شد كه شوت بد برايش معنا ندارد. اين براي هيچ كس جز استفن كري صادق نيست. او در اين زمينه بي‌همتاست. فرقي نمي‌كند كري را در كدام دهه بسكتبال تصور كنيم وقتي او هر بار اراده كند با پرتاب سه امتيازي سبد حريف را فتح مي‌كند. او در سال اول حضورش در NBA توانست ركورد پرتاب سه‌امتيازي را به دست آورد. در فصل 10-2009 اين ركورد متعلق به ري آلن بود كه 269 امتياز از پرتاب سه امتيازي به دست آورده بود. تنها 21 بازيكن در تاريخ بسكتبال NBA توانسته‌اند به بيشتر از 200 امتياز از پرتاب سه امتيازي در يك فصل دست پيدا كنند. در 11 فصل از زماني كه كري به بسكتبال پيوسته او پنج بار اين ركورد را ارتقا داده است. او در فصل 15-2014 توانست ركورد غير قابل باور 402 امتياز را به ثبت برساند. اما استفن كري كسي نبود كه از بسكتبال نويني كه به وجود آمده بود استفاده كند، كري كسي بود كه خودش اين فضا را خلق كرده بود. اين نوع از بسكتبال تا قبل از او ناشناخته بود. زمان‌سنجي پرتاب‌هاي استفن كري بعد از اينكه او بيش از سي قدم برداشته و چند بازيكن را دريبل زده واقعا جالب توجه است هرچند او اين كار را به سهولت انجام مي‌دهد.

نيويورك تايمز

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون