• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4551 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۱ دي

پيدا و پنهان

اينترنت ملي نمي‌تواند نياز كشور به ارتباطات جهاني را برآورده كند

محمدتقي فياضي، كارشناس اقتصادي مي‌گويد: استفاده از شبكه ملي اينترنت يا اينترانت مي‌تواند كشور را از حملات سايبري مصون كند، ولي نمي‌تواند نياز كشور را به ارتباطات و مراوده در شبكه جهاني اينترنت تامين كند. به گفته وي مراودات تجاري و مالي در شبكه جهاني اينترنت صورت مي‌گيرد. دانشگاه‌هاي جهان شديدا نيازمند ارتباط با يكديگر هستند و اين در بستر جهاني اينترنت عملي است. با اين همه باز هم ضرورت داشتن يك مركز داده ملي كنار نمي‌رود.

درگذشت راهدار جوان البرزي حين خدمت در جاده چالوس

مطابق اعلام سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي، اميرحسين سعدي، راهدار اداره راهداري و حمل‌و‌نقل جاده‌اي شهرستان گچسر در استان البرز جمعه شب گذشته، حين عمليات نمك‌پاشي در محور كرج-چالوس دچار سانحه شد و درگذشت. زنده‌ياد سعدي ۲۴ سال داشت و از شهريورماه امسال با اداره راهداري گچسر همكاري خود را شروع كرده بود.

سد بلندي به نام نپذيرفتن FATF

منصور نديم‌فرد، مدير عامل يكي از شركت‌هاي واردكننده با اشاره به شرايط دشوار شركت‌هاي فعال در زمينه واردات و صادرات كالاها در عرصه‌هاي بين‌المللي گفت: حتي اقلام غير اساسي نيز مشمول تحريم شده‌اند، ضمن آنكه مسيرهاي نقل و انتقال مالي به گونه‌اي شده كه شركت‌ها از مسيرهايي بهره مي‌برند كه رد ايران در آن نباشد و در صورت نپيوستن به FATF شرايط براي شركت‌هاي فعال ايراني دشوارتر نيز خواهد شد. نديم‌فرد، نقل و انتقال پول را از ديگر چالش‌ شركت‌هاي صادر و واردكننده ايراني در شرايط دشوار تحريم‌ها ذكر كرد و افزود: در غياب سيستم سوييفت و شرايطي كه بانك‌هاي خارجي غالبا حاضر به همكاري با طرف‌هاي ايراني نيستند، نقل و انتقال با دشواري‌هاي بسيار صورت مي‌گيرد.

كسر هزينه بابت پيامك رمز دوم پويا، غيرقانوني است

يك مقام مسوول در نظام بانكي گفت: بابت پيامك‌هاي رمز دوم پويا نبايد هيچ مبلغي از مشتريان نظام بانكي كسر شود. مسعود خاتوني افزوده است: بنا بر ابلاغيه‌هاي مكرر بانك مركزي، نه بانك‌ها و نه اپراتورها، حق اخذ مبلغ از مشتريان را ندارند. سه روش نصب اپليكيشن، ussd و پيامك از جمله روش‌هايي هستند كه مشتريان نظام بانكي بايد از طريق آنها اقدام به دريافت رمز پويا كنند كه در هر سه حالت، هيچ گونه مبلغي نبايد از مشتري نظام بانكي كسر شود. اين مقام مسوول گفت: حتي اپراتورها هم حق كسر مبلغ مرتبط با ارسال و دريافت پيامك‌هاي حاوي رمزهاي يك‌بار مصرف را از مشتريان نظام بانكي ندارند و اين اقدام در صورت وقوع مطابق با بخشنامه‌هاي بانك مركزي غيرقانوني خواهد بود.

وضعيت بازار آهن از زبان رييس اتحاديه

حميدرضا رستگار، رييس اتحاديه فروشندگان آهن با اشاره به افزايش قيمت‌ها در بازار آهن گفت: توليدكنندگان به دليل نوسانات قيمت حاضر به عرضه كافي محصول به بازار نيستند و همين موضوع تقاضا و عرضه را در بازار به هم ريخته است. رستگار با اشاره به اينكه با وجود ركود در بازار مسكن قيمت آهن و ميلگرد بدون هيچ منطقي افزايش پيدا كرده است، اظهار داشت: در حال حاضر قيمت ميلگرد 550 تومان و آهن 15 درصد افزايش پيدا كرده است. وي با بيان اينكه افزايش قيمت‌ها در بازار آهن به دو دليل است، افزود: توليدكنندگان به دليل نوسانات قيمت حاضر به عرضه كافي محصول به بازار نيستند و همين موضوع ميزان تقاضا و عرضه را در بازار به هم ريخته است. رييس اتحاديه فروشندگان آهن تصريح كرد: علاوه بر اين بازار فلزات هم هيچ هماهنگي با بازار توزيع ندارد كه اين موضوع بر حجم بلاتكليفي بازار آهن اضافه كرده است.

ماليات و عوارض سيگار اعلام شد

سازمان امور مالياتي ماليات و عوارض سيگار را در دو بخش سيگارهاي داخلي و وارداتي در نظر گرفته است كه بر اين اساس براي سيگارهاي وارداتي ۱۲ درصد ماليات بر ارزش افزوده، 3 درصد عوارض شهرداري، ۲۶ درصد حقوق ورودي، يك درصد عوارض هلال‌احمر، ۴۰ درصد ماليات مستقيم و ۱۰ درصد مجوز حق انحصار اخذ مي‌شود؛ بنابراين در مجموع براي سيگارهاي وارداتي ۹۲ درصد ماليات و عوارض اخذ مي‌شود. همچنين براي سيگارهاي توليد داخل ۱۲ درصد ماليات بر ارزش افزوده، 3 درصد عوارض شهرداري، ۱۰ درصد ماليات مستقيم و 2 درصد مجوز حق انحصار لحاظ مي‌شود؛ بنابراين از سيگارهاي توليد داخل در مجموع در سال جاري ۲۷ درصد انواع ماليات و عوارض دريافت مي‌شود. اين نرخ براي سيگارهاي توليد مشترك ۳۷ درصد و براي سيگارهاي توليد داخل با نشان بين‌المللي ۴۲ درصد است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون