• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4553 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۴ دي

ترور سردار در ديدگاه مردم عراق

محمد صالح صدقيان

اتفاقي كه امروز در بغداد رخ داد خيلي مساله مهمي است. شهيد قاسم سليماني براي عراقي‌ها خيلي مهم است به ويژه براي شيعيان عراقي. اما واقعيت اين است كه در كنار او، فردي به شهادت رسيده كه يك شخصيت ملي و ميهني در عراق تلقي مي‌شود. ابومهدي المهندس از زمان اعلام فتواي مرجعيت عالي شيعه براي سلاح در دست گرفتن در برابر داعش به صورت پيوسته و خستگي‌ناپذير در حال دفاع از تماميت ارضي و مردم عراق در برابر تروريسم بود. ابومهدي المهندس به دليل عملكردش در مقابله با تروريست‌هاي داعشي و پايان دادن به تسلط داعش بر عراق، محبوبيت ويژه و خاصي در قلب عراقي‌ها داشت. قطعا شهيد قاسم سليماني هم از محبوبيت بالايي در ميان مردم عراق برخوردار بود اما ابومهدي المهندس يك فرد عراقي، يك فرمانده عراقي و يك شخصيت سياسي محبوب عراقي بود.

سوال بزرگي براي مردم عراق وجود دارد. آيا عمليات بامداد جمعه با دولت عراق هماهنگ شده‌ بود؟ آيا عادل عبدالمهدي، نخست‌وزير و فرمانده كل قواي عراق از اين عمليات با خبر بود؟ آيا او اجازه داده ‌بود تا يكي از ارشدترين مقام‌هاي قواي مسلح عراق ترور شود؟ بر خلاف حمله هفته گذشته به پايگاه نظامي حشدالشعبي در قائم، تاكنون هيچ يك از مقام‌هاي ارشد عراقي توضيحي در مورد آگاهي از اين عمليات نداده است. اگر تمامي مقام‌هاي عراقي از اين عمليات بي‌خبر بوده‌اند واقعا مي‌توان گفت كه حيثيت و حاكميت ملي عراق به شكل كامل نقض شده است. چگونه يك دولت خارجي مي‌تواند، سلاح‌هاي خود را در يك منطقه غيرنظامي در خاك يك كشور مستقل به كار بگيرد و نه تنها يك مهمان رسمي خارجي دولت عراق را ترور كند بلكه يك مقام ارشد نيروهاي مسلح عراق را شهيد كند؟ بر فرض كه مقام‌هاي امريكايي هدف از اين حمله را ترور سردار قاسم سليماني اعلام كرده‌ باشند، پس شهيد ابومهدي المهندس چه؟ معاون مديركل حشدالشعبي در عراق يك منصب رسمي و حكومتي در اين كشور است. اين حمله بخشي از حاكميت، مقام‌هاي دولتي و نظامي عراق را هدف قرار داد.

شهيد قاسم سليماني، سفرش به عراق، سفري رسمي بود حتي من اطلاع دارم كه عادل عبدالمهدي، نخست‌وزير عراق هم از اين سفر با خبر بوده است. سردار با استقبال رسمي يك مقام ارشد نظامي عراق به خاك اين كشور وارد شد و تا جايي كه اطلاع داريم، هدف او از اين سفر كنترل اوضاع عراق پس از حمله امريكا به پايگاه‌هاي حشدالشعبي در قائم بود. معناي اين اطلاعات بسيار مهم است، قاسم سليماني براي كنترل شرايط، كاهش تنش و جلوگيري از تشديد واكنش‌ها به عراق مي‌رود به خاطر منفعت و مصلحت مردم عراق به اين كشور با اطلاع دولت عراق به اين كشور سفر مي‌كند اما نظاميان يك دولت خارجي بدون اطلاع دولت عراق با هدف افزايش تنش بر خلاف مصالح و منافع مردم عراق و تشديد اوضاع، اين سردار ايران و مقام عراقي كه به استقبال او رفته ‌بود را ترور مي‌كنند. اين حمله به كل حاكميت عراق و آينده عراق است.

بعد از حمله هفته پيش نظاميان امريكايي به پايگاه‌هاي حشدالشعبي در قائم، وضعيت قانوني حضور نيروهاي امريكايي در اين كشور مشخص نيست. طرح اخراج نيروهاي امريكايي در مجلس عراق مطرح شده و من تصور مي‌كنم، خطاب مرجعيت و توكل ايشان به خداوند متعال براي نجات عراق نشان مي‌دهد كه وضع در عراق به ‌شدت بحراني است. امريكايي‌ها اگر نتوانند به سرعت مردم، مرجعيت و حاكميت عراق را در مورد مشروعيت اين اقدام قانع كنند، تمام گزينه‌ها در مقابل آنها روي ميز قرار دارد. حضور امريكا در سراسر منطقه زير سوال قرار دارد و وضعيت واشنگتن بعد از اين اقدام تروريستي به‌ شدت متزلزل‌تر مي‌شود.

آنچه دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا و مايك پمپئو، وزير خارجه اين كشور در 24 ساعت گذشته در مورد سردار قاسم سليماني نوشته‌اند، تبليغاتي خلاف واقع و گمراه‌كننده است. دولتمردان امريكايي ادعا مي‌كنند كه ترور فرماندهان ارشد عراقي و ايراني براي نجات جان امريكايي‌ها يا انتقام خون امريكايي‌ها بوده در حالي كه واقعيت كاملا با اين اظهارات متفاوت است. همه مي‌دانند كه هدف سردار قاسم سليماني در عراق مبارزه با تروريسم بود. هيچ شاهدي وجود ندارد كه حشدالشعبي يا سردار سليماني در كشته شدن امريكايي‌ها نقشي بازي كرده ‌باشند. بر خلاف ادعاي مقام‌هاي امريكايي، حشدالشعبي در طول 5 سال مبارزه عليه تروريسم نه تنها با امريكايي‌ها تقابل نمي‌كرد بلكه حاضر شده ‌بود براي حفظ منافع عراق در جريان عمليات مبارزه با تروريسم با آنها همكاري هم كند. اتاق عمليات مشترك براي مقابله داعش بين سال‌هاي 2014 تا 2018 با حضور مقام‌هاي ارشد حشدالشعبي و نظاميان امريكايي تشكيل مي‌شد. همين ادعاي امريكايي‌ها كه عنوان كرده‌ بودند، هدف‌شان از حضور نظامي در عراق مقابله با داعش است با استقبال عراقي‌ها مواجه شده ‌بود و آماده بودند تا با نظاميان امريكايي براي مقابله با داعش همكاري كنند. به ‌رغم همه شواهدي كه وجود داشت، رزمندگان حشدالشعبي مستقيما كمك‌هاي نظاميان امريكايي به تروريست‌هاي داعشي، تامين لجستيك تروريسم و كمك‌هاي ديگر را ديده ‌بودند اما براي هدف بزرگ‌تر يعني بيرون انداختن تروريست‌ها از خاك عراق از واكنش به امريكايي‌ها چشم‌پوشي كردند. ادعاي انتقام خون امريكايي‌ها يك ادعاي گزافه و مضحك است.اقدامي كه امريكايي‌ها بامداد جمعه انجام دادند نه تنها مردم، مرجعيت و حكومت عراق و مردم و حكومت جمهوري اسلامي ايران را هدف قرار داده بلكه تقريبا همه دنيا را نگران كرده است. از دبيركل سازمان ملل متحد گرفته تا مقام‌هاي اروپايي، روسيه و چين نسبت به آنچه يك اقدام خطرناك و بي‌پروا توصيف كرده‌اند، اظهار نگراني مي‌كنند و به ‌شدت نسبت به آينده منطقه مضطرب هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها