• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4553 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۴ دي

كوته‌بيني در واشنگتن

مجتبي اماني

امريكايي‌ها پيش از اين سردار سليماني و فرماندهان ارشد مقاومت را تهديد كرده‌ بودند. واقعيت اين است كه اگر نگاه استراتژيكي در واشنگتن حاكم بود هرگز نبايد اجازه مي‌دادند كه چنين تهديدي عملي شود. دسترسي به يك دشمن حتما به معناي حذف او نيست، چراكه اگر طرف مهاجم داراي قوه عاقله و دورانديشي باشد بايد عواقب و نتايج اقدامش را در نظر بگيرد. امريكايي‌ها بدون هيچ گونه ارزيابي درباره نوع پاسخ ايران و عراق، اقدام به يك عمليات تروريستي در خاك عراق عليه يك فرمانده نظامي ايراني كرده‌اند. همان‌گونه كه مقام‌هاي رسمي جمهوري اسلامي ايران و نخست‌وزير عراق تاكيد كرده‌اند، اقدام تروريستي امريكا هم يك اقدام خصمانه عليه حاكميت ملي و تماميت ارضي عراق است و هم يك اقدام خصمانه عليه جمهوري اسلامي ايران. به صورت طبيعي هر واكنشي به اين اقدام، چه از سوي جمهوري اسلامي ايران و چه از سوي جمهوري عراق به لحاظ حقوقي مشروع تلقي خواهد شد. اين فقط ديدگاه دولت‌هاي دو كشور نيست. افكار عمومي دو كشور هم از اقدام متقابل در برابر اين عمليات تروريستي دفاع مي‌كنند و از چنين اقدامي استقبال خواهند كرد.

در هر حال شهادت سردار سليماني و ابومهدي المهندس، يك شهادت عادي نيست كه اثرات آن به عراق و ايران محدود بماند. اين ترور يك ترور بين‌المللي است كه با حذف شخصيت‌هاي بين‌المللي كه در منطقه مقابل تسلط داعش ايستادگي كردند عملا محور ضد تروريستي را هدف قرار داده‌اند. آثار اين ترور نه در منطقه ما بلكه در جهان هم داراي اهميت است. واقعيت اين است كه بعد از اين عمليات ترور، معادلات منطقه به شكل چشمگيري تغيير خواهد كرد. فراموش نكنيم كه كشورهايي در منطقه هستند كه از اين اقدام تروريستي حمايت مي‌كنند، همان كشورهايي كه روزگاري داعش و القاعده را حمايت مي‌كردند اكنون از شهادت اصلي‌ترين نيروهاي ضد تروريستي نيز حمايت مي‌كنند. در رياض و ابوظبي، كساني كه ممكن است به صورت پنهاني از اين رويداد خوشحالي كنند نيز مانند دولت امريكا، دورانديشي كافي ندارند. اين كشورها بايد بدانند كه اگر منطقه خاورميانه دچار ناامني و بي‌ثباتي بيشتر شود، پايتخت‌هايي كه بيشترين همكاري را با محور ضد مقاومت داشتند بيش از هر كشور ديگري در معرض تهديدات قرار مي‌گيرند. سعودي‌ها و اماراتي‌ها كه فعاليت‌هاي شديدي عليه جبهه مقاومت در منطقه داشتند از هر تهديد ناشي از اين ترور مصون نخواهند ماند.

اقدام ايالات متحده امريكا، افكار عمومي عراق را بيش از ايران جريحه‌دار مي‌كند. سردار قاسم سليماني با اطلاع مقام‌هاي رسمي عراق در خاك اين كشور و از طريق يك فرودگاه رسمي در حال تردد بود و يكي از مقام‌هاي برجسته نظامي عراقي هم كه سوابق درخشاني در رفع فتنه داعش از عراق داشت همراه با فرمانده ايراني شهيد شده است. اينكه امريكايي‌ها سردار سليماني را با اين شكل در خاك عراق هدف قرار دهند، عواطف مردم عراق را بيش از هر زمان ديگري عليه امريكا متحد مي‌كند. در فرهنگ عربي مساله تعرض به مهمان و فردي را كه در امان آنهاست، حساس است. اين اتفاق مي‌تواند غيرت مردم عراق را از هر گروه و طايفه عليه امريكا تحريك كند. كساني كه در عراق عليه اين جنايت تروريستي امريكا موضع‌گيري كرده‌‌اند فراتر از متحدان سنتي و دوستان ايران هستند و همه اقشار و طيف‌هاي سياسي عراق را در بر مي‌گيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها