• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4573 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۷ بهمن

تعيين تكليف مجلس براي دولت در سال 99

همه يارانه‌بگيران بسته حمايت معيشتي مي‌گيرند

با گذشت حدود دو ماه از آغاز طرح جديد دولت كه با نام بسته حمايت معيشتي اجرايي مي‌شود، نمايندگان مجلس در جلسه روز گذشته خود تصويب كردند؛ تمام افرادي كه هنوز يارانه نقدي به آنها تعلق مي‌گيرد، از بسته حمايت معيشتي نيز بهره‌مند خواهند شد.

در روزهاي پاياني آبان امسال، طرح كاهش ميزان يارانه‌هاي پنهان پرداختي دولت با تغييراتي مواجه شد و بر اساس مصوبه شوراي هماهنگي اقتصادي سران سه قوه، بنزين سهميه‌بندي شده و قيمت آن به 1500 تومان و در نرخ آزاد به 3000 تومان افزايش پيدا كرد. پس از اجرايي شدن اين طرح دولت اعلام كرد كه تمام منابع حاصل از اجراي اين طرح كه حدودا 31هزار ميليارد تومان تخمين زده مي‌شود در قالب بسته حمايت معيشتي به حساب اقشار كم‌درآمد جامعه واريز خواهد شد. براساس طرح دولت، در مرحله ابتدايي حدود 60 ميليون ايراني در قالب 18 ميليون خانوار از اين بسته حمايت معيشتي بهره‌مند شدند و دولت اعلام كرد كه معترضان به اين تصميم مي‌توانند با ثبت اعتراض خود و بررسي وضعيت مالي‌شان، در صورت محق بودن اين بسته را دريافت كنند. در كنار آن دولت در مهر امسال نيز اعلام كرد كه حذف نام ثروتمندان از فهرست دريافت‌كنندگان يارانه نقدي را كليد زده و در گام نخست تعدادي از آنها را حذف كرده است. هرچند با توجه به محدوديت‌هاي قانوني، بررسي حساب‌هاي بانكي افراد در دستور كار دولت نيست، اما ثروتمندان بر اساس بررسي وضعيت املاك، اموال و خودروهاي سواري شناسايي شده و حذف شده‌اند، با اين وجود همچنان بخش قابل توجهي از جامعه يارانه نقدي دريافت مي‌كنند و دولت احتمالا در گام‌هاي بعدي بايد تعداد ديگري از ثروتمندان را نيز حذف كند.

در شرايطي كه بحث‌ها درباره چگونگي كاهش خطاهاي احتمالي رخ داده در مستحق دانستن اقشار مختلف جامعه براي دريافت بسته حمايت معيشتي ادامه داشت، در جريان جلسه روز گذشته كميسيون تلفيق بودجه 99 مجلس شوراي اسلامي، نمايندگان تغييري جديد را در مسير اجراي اين طرح به تصويب رساندند. احمد اميرآبادي‌فراهاني، نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به نشست روز گذشته اين كميسيون گفت: اعضاي كميسيون در اين جلسه ادغام ۴۲ هزار ميليارد تومان درآمد مربوط به يارانه نقدي و ۳۱ هزار ميليارد تومان درآمد مربوط به يارانه معيشتي در سال ۹۹ را تصويب كردند، بر اين اساس هر ۷۸ ميليون ايراني با ادغام اين درآمد‌ها از يارانه نقدي و معيشتي به صورت توامان بهره‌مند خواهند شد. همچنين بر اساس اين مصوبه مددجويان كميته امداد و سازمان بهزيستي يارانه را ۲۰ درصد بيشتر از سايرين دريافت خواهند كرد.

او ادامه داد: اعضاي كميسيون تلفيق همچنين وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي را مكلف كردند تا با بهره‌گيري از اطلاعات در اختيار نسبت به شناسايي سه دهك پردرآمد جامعه و حذف آنها از فهرست يارانه‌بگيران اقدام و دلايل و مدارك لازم را براي حذف اين افراد ارايه كند. علاوه بر اين بر اساس مصوبه كميسيون سازمان هدفمندي يارانه‌ها مكلف شد تا زمينه را براي ثبت‌نام افرادي كه تاكنون موفق به ثبت‌نام براي دريافت يارانه نشده‌اند فراهم آورد.

بر اساس مصوبه مجلس، دولت در سال آينده بايد فهرست يارانه‌بگيران و دريافت‌كنندگان بسته حمايت معيشتي را يكسان كند و به تمامي افراد قرار گرفته در اين دو فهرست يارانه و بسته معيشتي را بپردازد. در كنار آن بايد ديد كه طرح دو قوه براي افزايش 20درصدي يارانه مددجويان كميته امداد و بهزيستي نيز از دل منابع همين طرح‌ها تامين خواهد شد يا به بودجه ديگري نيازمند است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون