• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4574 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۸ بهمن

عليرضا محجوب، دبيركل خانه كارگر:

دست و پا شكسته پيگير ردصلاحيت‌ها هستيم

قريب به دو هفته آينده تكليف كانديداها و احتمالا ليست‌هاي انتخاباتي مشخص خواهد شد. شوراي نگهبان تا 22 بهمن فرصت دارد كه اعتراض‌ها در مورد رد صلاحيت‌ها را بررسي و وزارت كشور نيز 23 بهمن نتايج قطعي را به داوطلبان انتخابات دوره يازدهم مجلس شوراي اسلامي ابلاغ خواهد كرد. در چند روز اخير كه نتايج احراز صلاحيت‌ها ابلاغ و اعلام شده‌، عملكرد نهادهاي نظارتي بارها مورد انتقاد واقع شده است تا آنجا كه حتي ديروز رييس‌جمهوري نيز در جمع استانداران و فرمانداران سراسر كشور به غيررقابتي شدن انتخابات دوم اسفندماه اشاره كرد و وزير كشور نيز اعلام كرد كه رايزني‌ها با شوراي نگهبان ادامه دارد.عليرضا محجوب، دبيركل خانه كارگر و نماينده مجلس دهم روز گذشته در گفت‌وگويي مفصل با ايلنا به موضوع رد صلاحيت‌هاي گسترده پرداخت. محجوب يكي از اعضاي كميته‌اي است كه از سوي فراكسيون اميد مسووليت رايزني با شوراي نگهبان را برعهده دارد و نام او كنار نام مصطفي كواكبيان براي اين رايزني در رسانه‌ها مطرح شد اما محجوب در اين گفت‌وگو تاكيد كرده كه 5 نفر از سوي فراكسيون اميد مسوول رايزني با شوراي نگهبان هستند كه مصطفي كواكبيان رييس اين گروه و محجوب نيز از اعضاي آن است. با اين حال محجوب از بيان اسامي ساير اعضاي گروه سر باز زده و تاكيد كرده چون سخنگوي اين گروه نيست، نمي‌تواند نام باقي اعضا را مطرح كند.دبيركل خانه كارگر همچنين در پاسخ به پرسشي در مورد حاصل تلاش‌ها و اقدامات صورت گرفته در راستاي اين رايزني‌ها نيز توضيح داد: «بيشتر از همه ما آقاي عارف تلاش كرد. آقاي عارف با بسياري از اعضاي شوراي نگهبان رايزني كرد و بنايش اين است كه با تك‌تك همه اعضاي شوراي نگهبان گفت‌وگو كند. مي‌خواهد بپرسد و هركجا كه حق با خودش باشد دفاع كند و هر كجا هم كه حق با او نباشد كه ديگر دليلي ندارد دفاع كند، دليل ندارد اگر كسي مساله مالي داشته باشد ايشان بخواهد در آن موضوع ورود كند. ولي هرجايي كه كسي به خاطر اعتقاد و ديدگاه طرف تعريض قرار گرفته قطعا همه ما ورود كرده و دفاع مي‌كنيم و ايشان هم مشغول است.»محجوب گفت: «ما نيز تماس‌هاي محدودي كه امكان آن را داشته‌ايم انجام داده‌ايم. برقراري اين تماس‌ها قبل از اينكه اسامي اعلام شود آسان بود اما الان به‌خاطر اينكه اعضاي شوراي نگهبان به‌طور فشرده مشغول رسيدگي هستند امكان تماس‌هاي گسترده با همه اعضا يا بسياري از اعضا وجود ندارد بنابراين ما خيلي دست و پا شكسته در حال پيگيري هستيم و هر عضوي در كنار كار تلاشي را انجام مي‌دهد و هنوز با اينكه آقاي كواكبيان به‌شدت مشغول تلاش است كه وقت‌هاي جمعي بگيرد و جمعي صحبت شود ولي هنوز توفيقي در اين باب حاصل نشده است.»اگرچه محجوب از تلاش جمعي براي احراز صلاحيت كانديداهاي بيشتري گفته اما به نظر نمي‌رسد كه چندان به اين موضوع اميدوار باشد. او گفته «ما تلاش مي‌كنيم. وظيفه ما تلاش كردن است» اما در پاسخ به اين سوال كه ارزيابي‌تان از اين رايزني‌ها مثبت بوده، تاكيد دارد كه «هنوز حاصلي نداشته است.»

دبيركل خانه كارگر همچنين در بخش ديگري از اين مصاحبه تاكيد دارد كه خانه كارگر در انتخابات از كانديداهاي كارگري حمايت خواهد كرد اما قصد ورود مستقل به اين انتخابات يا ارايه ليست انتخاباتي ندارد.

عليرضا محجوب در خلال اين گفت‌وگو اذعان دارد كه ردصلاحيت به دليل مسائل مالي و فساد مالي قابل اغماض نيست. او در اين مورد توضيح داد: «ما در مجلس گذشته به شوراي نگهبان نامه‌اي نوشتيم كه خواستيم در مورد مسائل مالي و فساد مالي اغماضي صورت نگيرد و هنوز هم معتقد هستيم كه اين مسير، مسيري درست است و هركجا شوراي نگهبان ادله مالي دارد قاعدتا بايد دقت چشم‌گيري داشته باشد. البته ما اعتقاد نداريم هر كسي به پاي هر گزارش سوء مالي بايد رد صلاحيت شود. رقبا خيلي از اين گزارش‌ها راجع به يكديگر مي‌نويسند و تحركاتي مي‌كنند و تشخيص آن هم خيلي سخت مي‌شود و ممكن است بعضي جاها در يك موضوع تنها بخشي از آن واقعيت داشته باشد. ما طرفدار اين هستيم اين مشي ادامه پيدا كند. مي‌بينيد كه اصرار سخنگوي شوراي نگهبان روي اين است كه ما صلاحيت سياسي را اساس قرار نداده‌ايم. بلكه اساس ما موضوعات ديگري است كه دو سه بار هم صراحتا بيان كرده‌اند و شايد هم مرتبا همين را تكرار مي‌كنند.»

محجوب ادامه داد: «آقاي كدخدايي مطالب‌شان در گذشته با آنچه الان مي‌گويند متفاوت بود. بنابراين، اين ما را وادار مي‌كند تا با تامل و دقت بيشتري در اين مورد وارد شويم. البته توصيه ما به شوراي نگهبان اين است كه هرچقدر در اين موارد سخت‌گيري مي‌كنيد در حوزه مسائل سياسي و ديدگاه‌هاي سياسي افراد آسان‌گير باشيد تا فكر به جريان بيفتد. افرادي كه الان به عنوان مخالف فكري معرفي شده‌اند يا افرادي كه اينگونه معرفي شده‌اند كه فكر مخالف نظام دارند ممكن است بسياري‌شان اين‌طور نباشند و ممكن است به خاطر اين مشخصه‌ها اين‌طور معرفي شده‌اند. لذا درخواست دقت داريم و درخواست داريم افرادي كه از اين موضع چه در هيات اجرايي چه در هيات‌هاي نظارت رد شدند، شوراي نگهبان در رسيدگي نهايي با دقت كامل راجع به اين دسته نتيجه بگيرد و تصميم بگيرد و عمل كند.»

دبيركل خانه كارگر همچنين گفت: «مردم مي‌خواهند در مجلس يا در پست‌هايي كه تصميم‌گيري صورت مي‌گيرد كساني نباشند كه به فكر خودشان باشند بلكه مي‌خواهند فكر خود بودن و فكر اموال و ثروت خود بودن فراموش شود. اگر اين ديدگاه ادامه پيدا كند به نظر من كمك مي‌كند به ديدگاهي كه همه ما بايد از اين بخش از روش‌ها به عنوان كليت حمايت كنيم. درست است كه ممكن است روش‌ها قابل انتقاد هم باشد و منابع اطلاعاتي محل اشكال باشد اما حتي از همين حركت ضد فساد عده‌اي ممكن است به نفع فساد استفاده ببرند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون