• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4574 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۸ بهمن

نيويورك‌‌تايمز بخشي از كتاب خاطرات منتشر نشده مشاور سابق امنيت ملي امريكا را افشا كرد

بولتون عليه ترامپ

ميثم سليماني

 

 

رابطه ميان دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات‌متحده و جان بولتون، مشاور امنيت ملي سابقش يك رابطه عشق و نفرت است. هر دو نمي‌دانند به يكديگر علاقه دارند يا از يكديگر متنفر هستند. از وقتي كه جان بولتن سمت خود در كاخ سفيد را ترك كرده هم همراه ترامپ بوده و هم عليه او؛ از طرفي هنگامي كه بولتون از ترامپ حمايت كرده تعريفات از بولتون آغاز شده و همين شرايط برعكس بوده است. حالا اظهارات و ديدگاه بولتون روي نه چندان خوش خود را به دونالد ترامپ نشان داده است.

نيويورك‌‌تايمز به بخشي از كتاب منتشر نشده جان بولتون دست پيدا كرده كه در آن عنوان شده است دونالد ترامپ در ماه آگوست به مشاور امنيت ملي خود گفته است كه قصد دارد كمك 391 ميليون دلاري امريكا به اوكراين را مسدود كند تا اينكه مقام‌هاي اين كشور با تحقيقات عليه دموكرات‌ها از جمله بايدن موافقت كنند.

اين جمله و حرف بولتون مي‌تواند اصلي‌ترين دليل آغاز روند استيضاح دونالد ترامپ توسط دموكرات‌ها را توجيه كند. كاخ سفيد مدعي است كه كمك‌هاي مالي به اوكراين را تبديل به اهرم فشار براي آغاز تحقيقات در اوكراين عليه پسر معاون اول رييس‌جمهور سابق نكرده است.

اين جمله از سمت بولتون در حالي منتشر مي‌شود كه استيضاح دونالد ترامپ در مجلس سناي امريكا جريان دارد. گفته مي‌شود بولتون پيش‌نويس كتاب و برخي يادداشت‌هاي خود را طي هفته‌هاي اخير براي نزديكانش ارسال كرده است. او همچنين براي برخي مقام‌هاي فعلي دولت و پيشين پيش‌نويس كتاب خود را ارسال كرده است. گفته مي‌شود كه بولتون پيش‌نويس كتاب را به كاخ سفيد نيز ارسال كرده است، از همين رو چندين نفر مطلب بخش اوكراين را خوانده و آن را توصيف كردند.

بسياري معتقدند اين بخش از كتاب چيزي است كه جمهوري‌خواهان از آن نگران هستند كه در صورت حضور بولتون در جايگاه شهود استيضاح آن را بيان كند و عليه رييس‌جمهور شهادت دهد. البته كاخ سفيد اين توانايي را دارد مراحل بررسي قبل از انتشار كتاب را طولاني كند، زيرا هيچ محدوديت زماني مشخصي براي آن وجود ندارد. آنها مي‌توانند زمان انتشار را به تعويق اندازند تا روند دادرسي و استيضاح به پايان برسد يا اينكه بخش‌هايي از آن را نيز اجازه انتشار ندهند. آقاي بولتون بيش از ده‌ها صفحه در‌‌خصوص ظهور بحران اوكراين و مطرح شدن پرونده آن توضيح داده تا اينكه در سپتامبر از كاخ سفيد خارج شد. او در اين بخش نه‌تنها مخالفت خود با رييس‌جمهور را در بحث اوكراين بيان مي‌كند بلكه جزييات جديد درباره مقام‌هاي ارشد كابينه را بيان كرده كه تلاش كردند جلوي اين تنش و درگيري را بگيرند. به‌ طور مثال در اين نوشته‌ها آمده است كه مايك پمپئو به ‌طور خصوصي عنوان كرده كه صحبت‌هاي جولياني، وكيل ترامپ مبني بر ضديت سفير امريكا در اوكراين با ترامپ هيچ مبنايي نداشته است. همچنين بولتون پس از تماس تلفني رييس‌جمهور با ولاديمير زيلنسكي رييس‌جمهور اوكراين، با ويليام بار، دادستان كل صحبت كرده و نگراني خود را در مورد سياست‌هاي در سايه جولياني درباره اوكراين بيان كرد، چراكه بولتون عنوان مي‌كند جولياني مشوق اصلي رويكرد ترامپ در قبال اوكراين بوده است. هر چند دفتر ويليام بار اين مكالمه را تكذيب كرده است. آقاي بولتون در كتاب خود نوشته كه ميك ميلواني سرپرست كاركنان كاخ سفيد حداقل يك‌بار در تماس تلفني رييس‌جمهور با جولياني حضور داشته است.

كاخ سفيد به‌طور رسمي درباره اظهارات و رويكرد آقاي بولتون اظهارنظري نكرده است. هيچ‌يك از مقاماتي هم كه در نوشته‌هاي به دست آمده از بولتون از آنها ذكر شده است به هيچ‌يك از تماس‌هاي تلفني و ايميل‌ها پاسخ ندادند.

وكيل جان بولتون كاخ سفيد را به دليل افشاي مطالب كتاب مقصر دانسته است. او عنوان كرد: متاسفانه مقاله‌اي كه نيويورك‌تايمز منتشر كرده روند بررسي قبل از انتشار را از بين برده و اين اطلاعات توسط كساني غير از افرادي كه در نگارش كتاب درگير بودند افشا شده است.

او عنوان كرد كه يك نسخه از كتاب در تاريخ 30 دسامبر به كاخ سفيد تحويل داده شده تا اسناد طبقه‌بندي شده بررسي شود. البته آقاي بولتون معتقد است هيچ‌يك از نوشته‌ها جزو اسناد طبقه‌بندي نيست.

به نوشته نيويورك‌تايمز، 2 نفر از افرادي كه نزديك به تيم حقوقي كاخ سفيد هستند عنوان كردند كه اين مطالب موجب شده تا تيم حقوقي ترامپ بر لزوم جلوگيري از شهادت جان بولتون در سناي امريكا تاكيد كرده است. آنچه مشخص شده تيم حقوقي ترامپ در تلاش است تا جايي كه مي‌تواند جلوي شهادت افرادي مانند بولتون را بگيرد. كاخ سفيد به بولتون و ساير مقام‌هاي كليدي دستور داده تا با روند تحقيقات استيضاح هيچ‌گونه همكاري انجام ندهند. بولتون در بيانيه‌اي كه اخيرا منتشر كرد گفت كه اگر به جلسه احضار شود شهادت خواهد داد. در روزهاي اخير نيز برخي مقام‌هاي كاخ سفيد سعي كردند بولتون را به عنوان يكي از كارمندان ناراضي و سابق كاخ سفيد توصيف كنند. ترامپ هفته گذشته به خبرنگاران گفت كه او نمي‌خواهد آقاي بولتون شهادت دهد و گفت كه اگر او به شكل علني صحبت كند، مي‌تواند به امنيت ملي امريكا آسيب وارد كند. او در كنفراس خبري خود در داووس سوييس گفت: او بعضي افكار من را مي‌شناسد. او مي‌داند كه من درباره رهبران چگونه فكر مي‌كنم. او مي‌داند چه اتفاقي مي‌افتد اگر او آنچه من درباره يك رهبر خاص مي‌دانم فاش كند و اين خيلي مثبت نيست و اين كار را خيلي سخت خواهد كرد، چراكه اين يك مشكل امنيت ملي خواهد شد.

دادگاه استيضاح ترامپ مي‌تواند از روز جمعه و بدون حضور شاهدان خاتمه پيدا كند. دموكرات‌ها هفته‌هاست كه جمهوري‌خواهان سنا را تحت فشار قرار مي‌دهند تا اجازه دهند شاهد و اسناد جديدي در جلسه استيضاح مطرح شود تا يك محاكمه عادلانه برگزار شود.

اما با گذشت چند روز از دادگاه فعلا شانسي براي اين كار وجود ندارد. دموكرات‌ها از جمله نانسي پلوسي، رييس مجلس نمايندگان و چاك شومر، رهبر اقليت سنا معتقدند كه با انتشار اين بخش از نوشته‌هاي بولتون لزوم حضور و شهادت او احساس مي‌شود. نمايندگان و مديران استيضاح‌كننده در مجلس بعد از انتشار اين مقاله خواستار آن شدند تا سنا راي به حضور بولتون براي شهادت دهد، چراكه مشخص شده بولتون مي‌تواند همه ‌چيز را تغيير دهد. تا زمان تنظيم اين گزارش جمهوري‌خواهان فعلا نسبت به اظهارات بولتون سكوت كرده‌اند. ميچ مك كانل، رهبر اكثريت سنا نيز از اظهارنظر خودداري كرده، ولي آنچه مشخص است پس از افشاي مطالب مربوط به جان بولتون فشارها روي جمهوري‌خواهان بيشتر خواهد شد و همين موضوع مي‌تواند رويكرد هماهنگ آنها براي جلوگيري از محكوم شدن ترامپ را با چالش جدي مواجه كند.


تكذيب ترامپ

در واكنش به انتشار بخشي از كتاب جان بولتون، دونالد ترامپ به‌شدت عليه او موضع گرفت و در توييتر خود نوشت: من هرگز به جان بولتون نگفته‌ام كمك به اوكراين به تحقيقات درباره دموكرات‌ها از جمله بايدن‌ها وابسته است. در واقع او هرگز در آن مقطع به اين مساله اعتراض نكرده است. اگر جان بولتون اين را گفته فقط براي فروش كتابش بوده است. علاوه بر اين زيلنسكي و وزير امور خارجه اوكراين گفته‌اند هيچ مشكل و فشاري وجود نداشته، متن مكالمه‌ام با زيلنسكي، رييس‌جمهور اوكراين همه آنچه را لازم است، ثابت مي‌كند. علاوه بر اين من با زيلنسكي در سازمان ملل ديدار كردم و كمك نظامي به اوكراين را بدون هيچ پيش‌شرط يا تحقيقي بسيار زودتر از برنامه آزاد كردم. من همچنين به اوكراين اجازه دادم موشك‌هاي ضدتانك جاولين خريداري كند. دولتم خيلي بيشتر از دولت قبلي در اين خصوص كار كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون