• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4574 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۸ بهمن

سفارت امريكا در عراق هدف حملات مشكوك قرار گرفت

روزگار ملتهب بغداد

شهاب شهسواري

شليك‌هاي پراكنده راكت از منابع ناشناس به سمت منطقه سبز بغداد كه سفارتخانه‌ها و ساختمان‌هاي دولتي در آن قرار گرفته‌اند ادامه يافته‌ است. بامداد دوشنبه، اصابت 3 موشك كاتيوشا به محل سفارت امريكا در بغداد، باعث مجروح شدن دست‌كم يك نفر در اين سفارتخانه شد. هيچ گروهي مسووليت اين حمله را نپذيرفته ‌است. مقام‌هاي حشدالشعبي عراق، اين حملات را اقداماتي مشكوك براي ايجاد تنش در عراق و جلوگيري از اجراي مصوبه پارلمان براي اخراج نظاميان خارجي عنوان كرده‌ است. همزمان اعتراضات در شهرهاي بغداد، بصره، ناصريه و كربلا، بار ديگر به خشونت كشيده‌ شد. به گفته وزارت كشور عراق دست‌كم 12 نفر در اعتراضات خشونت‌آميز 3 روز گذشته در عراق كشته شده‌اند، اين در حالي است كه طرفداران مقتدي صدر، روحاني بانفوذ عراقي، از جمعه هفته گذشته و بعد از راهپيمايي بزرگ در مخالفت با حضور نظاميان امريكايي در عراق، صف خود را از صف معترضان به دولت جدا كرده‌اند. نزديك به 4 ماه بعد از آغاز اعتراضات به فساد گسترده و مشكلات اقتصادي در عراق، اين اعتراضات علي‌رغم استعفاي دولت عادل عبدالمهدي همچنان ادامه دارد.

 

حمله راكتي به سفارت امريكا

يكشنبه شب، بار ديگر يك حمله مشكوك راكتي ديگر به ساختمان سفارت امريكا در بغداد انجام شد؛ حمله‌اي كه مقام‌هاي سفارت امريكا ابتدا آن را تكذيب و ادعا كردند تمامي موشك‌هاي شليك شده به منطقه سبز بغداد در محلي خارج از محل سفارت فرود آمده ‌است، اما بعد از چند ساعت رسانه‌هاي امريكايي به نقل از منابع آگاه و كاركنان سفارت امريكا در بغداد، بدون ذكر نام، خبر دادند كه دست‌كم يك موشك كاتيوشا به محل غذاخوري سفارت امريكا اصابت كرده ‌است. به گفته كاركنان اين حمله هنگام شام انجام شده و دست‌كم يك فرد بر اثر انفجار حاصل از آن مجروح شده‌ است. خبرگزاري رويترز از زخمي شدن 3 نفر در اين حمله خبر داده ‌است. به نوشته خبرگزاري فرانسه، از 5 موشك كاتيوشاي شليك شده به سمت سفارت امريكا در بغداد، دست‌كم 3 موشك به تاسيسات سفارت امريكا برخورد كرده ‌است.

مقام‌هاي عراقي و گروه‌هاي حشدالشعبي، اين حمله را محكوم كرده‌اند و در بيانيه‌هاي جداگانه از حمله موشكي به سفارتخانه‌هاي خارجي و اماكن ديپلماتيك انتقاد كرده‌اند. عادل عبدالمهدي نخست‌وزير پيشبرد امور، محمد حلبوسي‌ رييس پارلمان، محمد علي حكيم‌ وزير امور خارجه، هادي عامري‌ رييس فراكسيون فتح پارلمان عراق، جواد الطليباوي‌ سخنگوي نظامي گروه عصائب اهل‌الحق، ابوعلي البصري معاون نايب‌رييس سازمان حشدالشعبي، نسبت به اين حمله واكنش نشان داده‌اند. هادي العامري تاكيد كرد: «حمله به سفارتخانه‌ها و اماكن ديپلماتيك خارجي در عراق را نمي‌پذيريم.» او افزود: «اين اقدامات خرابكارانه با هدف فتنه‌انگيزي و مانع‌تراشي در مسير اعمال حاكميت عراق و خروج نيروهاي خارجي است كه پارلمان آن را تصويب كرده است.» به گزارش فارس، ابوعلي البصري در واكنش به اين حمله گفته‌ بود: «برخي طرف‌ها سعي دارند نام الحشدالشعبي را بدون هيچ دليلي در اين ماجرا به زبان آورند. تشكيلات الحشدالشعبي به‌طور منظم و منسجم كار مي‌كند و ما نشست‌ها و جلسات توجيهي مستمري را با گروه‌هاي وابسته به الحشدالشعبي داريم.» پيش از او نيز «جواد الطليباوي» سخنگوي عصائب اهل الحق در توييترش اعلام كرد كه هيچ كدام از گروه‌هاي مقاومت الحشدالشعبي در شليك راكت به سمت سفارت امريكا در منطقه دخالت نداشته‌اند و اصولا الحشدالشعبي مدت‌هاست كه استفاده از اين سلاح را پشت‌سر گذاشته است.

علي‌رغم تكذيب نقش نيروهاي حشدالشعبي عراق در چنين حمله‌اي، وزارت خارجه امريكا در بيانيه‌اي گمراه‌كننده براي رسانه‌هاي اين كشور، مسووليت اين حمله را متوجه «تهديدهاي رو به گسترش ايران در منطقه» كرده ‌است. اين سخنگوي وزارت خارجه امريكا گفته‌ است: «وضعيت امنيتي همچنان تنش‌آلود است و تهديد گروه‌هاي نظامي تحت حمايت ايران نيز ادامه دارد، در نتيجه ما هم بايد آمادگي خود را حفظ كنيم.» وزارت خارجه امريكا خبر داده ‌است كه از شهريور ماه امسال تاكنون 14 حمله به ساختمان سفارت اين كشور انجام شده كه دست‌كم 3 حمله در يك ماه گذشته رخ داده‌اند.

دولت ايالات‌متحده امريكا، 25 روز پيش، با مطرح كردن ادعاهايي در مورد برنامه‌ريزي ايران براي حمله به اماكن ديپلماتيك امريكا، طي يك علميات تروريستي، سردار سپهبد قاسم سليماني و ابومهدي المهندس، 2 تن از فرماندهان ارشد عمليات ضدتروريستي در منطقه را به شهادت رساند. مقام‌هاي امريكايي هرگز سندي در مورد تهديدهاي ادعايي خود منتشر نكرده‌اند. عمليات تروريستي امريكا عليه فرمانده ارشد نظامي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، كمتر از يك هفته بعد با حمله موشكي وسيع ايران به پايگاه عين‌الاسد پاسخ داده ‌شد. براساس آخرين آمار رسمي كه توسط وزارت دفاع امريكا منتشر شده‌ است، دست‌كم 34 نظامي امريكايي در حمله به عين‌الاسد دچار ضربه مغزي شده‌اند. در پي حمله تروريستي ارتش امريكا به كاروان شهيد سپهبد قاسم سليماني و شهيد ابومهدي المهندس در نزديكي فرودگاه بين‌المللي بغداد، پارلمان عراق با تصويب يك قطعنامه از دولت خواست كه در تمامي توافق‌هاي امنيتي و نظامي با امريكا تجديدنظر كرده و فرآيند اخراج نظاميان امريكايي از اين كشور را آغاز كند. دولت ايالات‌متحده امريكا در پاسخ به اين مصوبه پارلمان عراق، اعلام كرده كه قصدي براي خروج از اين كشور ندارد. جمعه هفته گذشته، شهروندان عراقي در راهپيمايي گسترده، خواهان خروج نظاميان خارجي از خاك كشورشان شدند.

 

وضعيت نامشخص دولت

در حالي كه دو ماه از تقديم استعفاي نخست‌وزير عراق، عادل عبدالمهدي در واكنش به اعتراضات در اين كشور مي‌گذرد، نمايندگان پارلمان اين كشور همچنان از انتخاب يك نخست‌وزير جديد بازمانده‌اند. اين در حالي است كه اعتراضات در عراق همچنان ادامه دارد و در طول 3 روز گذشته چندين نفر بر اثر خشونت‌ها در شهرهاي ناصريه، بصره، بغداد و كربلا، كشته و زخمي شده‌اند. به گفته نمايندگان فراكسيون فتح پارلمان عراق، قرار است در طول 48 ساعت آينده نامزد نخست‌وزيري براي جانشيني به جاي عادل عبدالمهدي معرفي شود. به نوشته فارس، علي شكري، محمد توفيق علاوي و عبدالغني الاسدي، همچنان 3 نامزد اصلي اين فراكسيون براي برعهده گرفتن مقام نخست‌وزير هستند. روز جمعه بعد از بيانيه مقتدي صدر، رهبر فراكسيون سائرون پارلمان عراق براي خروج طرفدارانش از اعتراضات عليه دولت، گمانه‌زني‌ها در مورد توافق جديد ميان فراكسيون‌هاي بزرگ پارلمان عراق براي معرفي يك نامزد براي برعهده گرفتن مقام نخست‌وزير افزايش يافت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون