• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4574 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۸ بهمن

خبر

طالبان مسووليت پذيرفت

سقوط يك هواپيماي امريكايي در افغانستان

ساعاتي پس از سقوط يك فروند هواپيما در استان غزني افغانستان كه تحت كنترل طالبان است، خبرهاي ضد و نقيضي درباره جزييات سقوط اين هواپيما از جمله جان‌باختگان آن منتشر مي‌شود. خبرگزاري آسوشيتدپرس به نقل از مقام‌هاي محلي در استان غزني افغانستان اعلام كرده كه نزديك به ۱۰۰ جسد در محل سقوط هواپيما پيدا شده كه دوشنبه در شهرستان «ده يك» استان غزني سرنگون شده است. طالبان ادعا كرده‌ است كه مسوول سرنگوني اين هواپيماست. به گزارش ايرنا، برخي گزارش‌ها بيانگر آن است كه اين هواپيما، نظامي و متعلق به ارتش امريكا بوده كه در منطقه تحت كنترل طالبان افغانستان سقوط كرده است. سخنگوي طالبان اين هواپيما را متعلق به ارتش امريكا توصيف كرده ‌ و گفته ‌است كه تعدادي از «مقام‌هاي ارشد CIA» در ميان سرنشينان آن بودند. به گزارش آسوشيتدپرس، سرگرد «بت رايوردان» سخنگوي فرماندهي مركزي ارتش امريكا با اعلام اينكه ارتش در حال بررسي گزارش‌هاي منتشر شده در مورد سقوط هواپيما در منطقه تحت كنترل طالبان در افغانستان است، گفت: مشخص نيست، هواپيماي چه كسي دچار سانحه شده است. او از اظهارنظر بيشتر در اين مورد خودداري كرد. آسوشيتدپرس در ادامه نوشت: اين در حالي است كه تصاويري كه در رسانه‌هاي اجتماعي دست به دست مي‌شود، لاشه‌ هواپيماي بمباردير (Bombardier E-11A) را نشان مي‌دهد كه ارتش امريكا براي عمليات تجسسي الكترونيكي بر فراز افغانستان استفاده مي‌كند. پيش از اين «وحيد‌الله كليمزي» استاندار غزني افغانستان در جمع خبرنگاران اعلام كرد، هواپيمايي كه ساعت ۱۳ امروز (روز گذشته) به وقت محلي در منطقه «سدوخيل» شهرستان «ده يك» اين استان سقوط كرده متعلق به شركت‌هاي هواپيمايي خارجي است. او با بيان اينكه يك تيم به محل سقوط هواپيما اعزام شده گفت تاكنون فقط جسد خلبان به همراه دو نفر از اين هواپيما بيرون كشيده شده است. به گفته شاهدان، هواپيما پس از گذشت دو ساعت از سقوط همچنان در حال سوختن بوده است. رسانه‌هاي افغانستان در اولين خبرها درباره سقوط اين هواپيما اعلام كرده بودند كه طالبان با محاصره محل سقوط، اجازه نزديك شدن افراد به هواپيما را نمي‌دهد. با اين حال فيلمي از بقاياي هواپيما منتشر شده كه سوختن آن را نشان مي‌دهد. نظاميان خارجي مستقر در افغانستان تاكنون در اين رابطه اظهار نظر نكرده‌اند. رسانه‌هاي افغانستان همچنين به نقل از منابع محلي در استان غزني گفته بودند كه هواپيما مربوط به شركت آرياناست كه با ۸۳ سرنشين از هرات به كابل پرواز كرده بود كه شركت آريانا اين خبر را تكذيب كرد. اداره هوانوردي افغانستان نيز در اطلاعيه‌اي اعلام كرد كه هيچ هواپيماي شركت‌هاي داخلي افغانستان سقوط نكرده است. ذبيح‌الله مجاهد، سخنگوي طالبان كه خود را «امارت اسلامي افغانستان» مي‌خواند با صدور بيانيه‌اي رسمي مسووليت سرنگوني هواپيماي امريكايي در استان غزني افغانستان را برعهده گرفت. در ادامه اين بيانيه آمده كه اين هواپيماي نظامي حامل تعدادي از جاسوسان امريكايي بوده است.

رام‌الله: معامله قرن براي نجات ترامپ و نتانياهو از محاكمه است

«محمد اشتيه» نخست‌وزير تشكيلات خودگردان فلسطين روز دوشنبه در جلسه دولت در رام‌الله تصريح كرد كه «معامله قرن» طرحي است كه تنها از دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا در برابر عزل شدن و از بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي در برابر زنداني شدن محافظت مي‌كند. به گزارش وبگاه خبري شبكه «دنيا الوطن»، نخست‌وزير فلسطين در ارتباط با طرح موسوم به «معامله قرن» گفت:‌«اين طرح ربطي به برقراري صلح در خاورميانه ندارد.» محمد اشتيه در ادامه بر رد «معامله قرن» تاكيد كرد و افزود كه اين طرح براي از بين ‌بردن موضوع فلسطين برنامه‌ريزي شده است. نخست‌وزير تشكيلات خودگردان فلسطين با اشاره به طرح معامله قرن توضيح داد كه محمود عباس، رييس ‌تشكيلات خودگردان فلسطين از تشكيلات خواهد خواست كه چگونگي و محتواي واكنش به اين توطئه را مورد بررسي قرار دهند. محمد اشتيه با توجه به اينكه طرح معامله قرن با الفباي قانون بين‌الملل و ملت فلسطين در تعارض است از جامعه بين‌الملل خواست كه در معامله ياد شده، شريك نشوند. اشتيه در ادامه گفت كه معامله قرن اساس قانوني ندارد و به رژيم صهيونيستي هر آنچه مي‌خواهد را مي‌دهد و تنها ابزاري است براي برآورده كردن خواسته‌هاي رژيم صهيونيستي و اساسا براي حل درگيري‌ها پي‌ريزي نشده است.

اعتراض طرابلس به نقض

آتش‌‌بس در ليبي

دولت توافق ملي ليبي مستقر در طرابلس اعلام كرد در سايه تداوم نقض نيروهاي موسوم به ارتش ملي در هر گونه گفت‌وگوي سياسي تجديدنظر خواهد كرد. به گزارش ايسنا به نقل از سايت النشره، شوراي رياستي اين دولت به نخست‌وزيري فايز السراج در بيانيه‌اي گفت در مقابل نقض‌ آتش‌بس در طرابلس و حمله به محله‌هاي مدني اين استان توسط نيروهاي موسوم به ارتش ملي ليبي به رهبري خليفه حفتر مجبور خواهد شد در هر گونه گفت‌وگوي سياسي بازنگري كند. در اين بيانيه آمده است: نيروهاي متجاوز به نقض آتش‌بس ادامه داده و موشك‌هاي خود را به سمت محله‌هاي مدني طرابلس نشانه گرفتند. براساس اين بيانيه، موشك‌هاي نوع «گراد» روز يكشنبه به مناطق مختلف طرابلس اصابت كرد و همزمان با اين امر نيروهاي حفتر و مزدوران آنها حمله زميني را به مناطق ابوقرين، القداحيه و والوشكه از مناطق شهر مصراته واقع در ۲۰۰ كيلومتري طرابلس با پشتيباني جنگنده‌هاي خارجي آغاز كردند. شوراي رياستي ناظران آتش‌بس را مسوول عدم پايبندي نيروهاي حفتر به اين توافق دانست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون