• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4574 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۸ بهمن

اخبار ديپلماسي

آمادگي پكن براي همكاري با ايران

«وانگ يي» وزير امور خارجه چين در پاسخ به توييت محمدجواد ظريف كه به زبان چيني نوشته شده بود، گفت: «از توييت جنابعالي به زبان چيني درخصوص تبريك سال نو و تقدير از دولت چين براي مبارزه با شيوع بيماري كرونا تشكر مي‌كنم.» او با بيان اينكه «شما دوست واقعي دوران سختي ملت چين هستيد»، اظهار داشت: «دولت چين قاطعانه و قدرتمندانه با شيوع اين ويروس مقابله مي‌كند و با شركاي بين‌المللي و سازمان جهاني بهداشت در اين زمينه همكاري خواهد كرد.» رييس دستگاه ديپلماسي چين ادامه داد: «تاكيد مي‌كنم چين آماده است در راستاي مشاركت جامع راهبردي دو كشور، همكاري‌هاي دوستانه با ايران را در همه زمينه‌ها تقويت كند.» به گزارش ايرنا، ظريف چندي پيش، در توييتي به زبان چيني، سال نوي چيني را تبريك گفت و تلاش اين كشور براي مبارزه با شيوع بيماري جديد را ستود. او ضمن تاكيد بر ايستادگي دو كشور در كنار يكديگر اقدام دولت چين را در مبارزه با بيماري شايع در اين كشور به موقع دانست و براي مردم چين در سال نوي چيني زندگي سالم و صلح‌آميز را آرزو كرد. سخنگوي وزارت خارجه چين نيز در سخناني عنوان كرد: اظهارات ظريف كاملا نمايانگر دوستي سنتي و همكاري صميمانه چين و ايران است.

رايزني بورل و ماس

مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا گفت كه در ديدار با وزير امورخارجه آلمان درباره برجام رايزني كرده است. به گزارش ايسنا، جوزپ بورل، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا روز گذشته با انتشار پيامي در حساب كاربري خود در توييتر اعلام كرد كه با هايكو ماس، وزير امورخارجه آلمان در برلين ديدار كرده است.او همچنين تصريح كرد كه دو طرف در اين ديدار درباره مسائل بين‌المللي، وضعيت ليبي، برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) و موضوعات ديگر به بحث و گفت‌وگو پرداخته‌اند. مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا روز جمعه نيز با انتشار بيانيه‌اي از تمديد بازه زماني مكانيسم حل اختلافات در برجام خبر داد.بورل در اين باره گفت: به دليل پيچيدگي مسائل موجود، بر سر اينكه به زمان بيشتري نياز است، به توافق رسيده‌ايم. بنابراين اين بازه زماني را تمديد مي‌كنيم. او در ادامه اعلام كرد كه نشست كميسيون مشترك برجام در ماه فوريه (ماه آينده ميلادي) برگزار خواهد شد. كشورهاي اروپايي طرف برجام، يعني انگليس، فرانسه و آلمان به تازگي اعلام كردند كه مكانيسم حل اختلافات در برجام را فعال كرده‌اند.مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا پس از اعلام اين خبر تاكيد كرد كه اين مكانيسم مسيري براي رفع مسائل پيرامون اجراي برجام است و منجر به بازگشت تحريم‌ها عليه ايران نخواهد شد.

اختلاف اروپا و روسيه

سرگئي ريابكوف، معاون وزير خارجه روسيه روز گذشته درباره تنش‌ها بين تروييكاي اروپايي و ايران بر سر برجام و همچنين اختلافات بين بغداد و واشنگتن در خصوص حضور نظاميان امريكايي در عراق اظهارنظر كرد. به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري اينترفكس، معاون وزير خارجه روسيه اعلام كرد، مسكو با ايده (سه كشور اروپايي فرانسه، انگليس و آلمان) در خصوص دوره ۱۵ روزه در چارچوب به راه‌اندازي مكانيسم حل اختلاف در برجام موافق نيست. به گفته سرگئي ريابكوف، دولت روسيه معتقد است كه براي كليد زدن مكانيسم حل و فصل اختلافات به هماهنگي‌هاي بيشتر درباره مولفه‌هاي خاص نياز است. سرگئي ريابكوف در اظهارات روز دوشنبه خود درباره تنش‌ها بين بغداد و واشنگتن درخصوص مصوبه پارلمان عراق براي خروج نظاميان خارجي هم صحبت كرد. ريابكوف گفت: «حضور نظاميان امريكايي در عراق، موضوعي است كه بايد بين واشنگتن و بغداد حل شود و دو طرف بايد به نقطه و وجه مشترك برسند.»

امريكا دليل بحران‌هاي منطقه است

معاون دبيركل حزب‌الله لبنان تاكيد كرد كه امريكا دليل بحران‌ها و آشوب در منطقه است. به گزارش ايسنا، نعيم قاسم، معاون دبيركل حزب‌الله لبنان در مراسم بزرگداشتي در البقاع گفت: صفت شيطان بزرگ صفت واقعي و درستي است، چراكه كشوري نبوده كه امريكا در آن دخالت نكرده باشد و ويران نشده باشد. امريكا دليل بحران‌ها، آشوب و مشكلات مردم در منطقه و جهان است. او درباره دولت لبنان گفت: دولت لبنان در زمان كوتاهي در مقايسه با دولت‌هاي ديگر تشكيل شد. اين دولتي لبناني است چراكه از طريق پارلمان انتخاب شده است. قاسم در پاسخ به تبليغات درباره اينكه اين دولتي حزبي است، گفت: اين تبليغات ارزش ندارد و معادله را تغيير نمي‌دهد. برخي گروه‌ها در لبنان آشوب را قبول كرده و در آشوب‌ها شركت مي‌كنند، چراكه بخشي از آن نيستند. مشكل خودشان هستند نه دولت. دولت بايد فعال باشد و به خاطر منفعت لبنان تلاش كند. او تاكيد كرد: دولت با فعاليتش ارزيابي مي‌شود و برنامه خود را تقديم مي‌كند. بايد فرصت كاملي به آن بدهيم تا عملكرد خود را نشان دهد و براي خروج از بحران اقتصادي، اجتماعي و مالي تلاش كند. نعيم قاسم گفت: برخي از كساني كه با دولت مخالفند آشوب را ترجيح مي‌دهند، چراكه شركا نيستند يا به اين دليل كه نتوانستند اهداف خود را در تشكيل دولت محقق كنند. برخي از كساني كه به املاك عمومي و خصوصي تجاوز مي‌كنند، نمي‌توانند مسير كشور يا گزينه‌هاي مردم را تغيير دهند. اين دولت بايد از فرصت خود براي تحقق منافع مردم استفاده كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون